سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 26, 2018
19:49 شنبه، 5ام خردادماه 1397
کد خبر: 91014

مشکلات ارزی صنف رایانه کماکان پابرجاست

پس از نوسانات شدید ارز در سال جدید و تصمیم جدید دولت مبنی بر تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی به عنوان دلار تک نرخی، واردکنندگان صنف فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) با مشکلات عدیده ای مواجه شدند که به رغم پیگیری های مستمر تشکل‎های صنفی کماکان پابرجاست.
 
بر اساس بخشنامه های اعلام شده در زمینه واردات کالا  و ثبت سفارش ها، ارز 4200تومانی صرفا به متقاضیان کالاهای اساسی تخصیص داده شد و از آنجایی که کالاهای IT از نگاه بسیاری از دولتمردان در زمره کالاهای لوکس است، تنها برخی از واردکنندگان صنف فاوا موفق به ثبت سفارش در سامانه نیما و دریافت ارز شدند. 
در همین رابطه سیدمهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه درباره نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان  حوزه فاوا گفت: پس از اعلام دولت برای تخصیص ارز به واردکنندگان متاسفانه در ابتدای امر هیچ یک از فعالان اقتصادی صنف فاوا موفق به دریافت ارز 4200 تومانی نشدند، اما اکنون بر اساس آمار جسته و گریخته ای که به دست آورده‎ایم، گویا  حدود 30 تا 40 درصد از واردکنندگان ارز تک نرخی دریافت کرده‎اند.
میرمهدی افزود: البته بسیاری از واردکنندگانی که بیش از یک ثبت سفاش داشته اند، فقط ارز 4200 تومانی یکی از ثبت سفارش های خود را دریافت کرده اند. به همین دلیل بسیاری از کالاها در بازار کم شده و قیمت برخی اقلام افزایش یافته است.
وی با  بیان اینکه دولت باید در زمینه تخصیص نرخ ارز شفاف سازی کند، گفت: اینکه از میان چند ثبت سفارش ارز تک نرخی فقط به یک ثبت سفارش تعلق می گیرد، تنها علتش کمبود ارز است که دولت آن را پنهان می کند.
وی افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی حوزه فاوا برای اینکه کالا در انبارشان موجود باشد و بتوانند جوابگوی مشتریان خود باشند، کالا را با دلار 7000تومانی وارد کرده اند به همین دلیل شاهد افزایش قیمت ها در بازار هستیم.
 
 پیگیری های اتحادیه
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه اتحادیه برای حل مشکلات ارزی صنف رایانه به تمام نهادهای مربوطه نامه زده و در جلسات متعدد آن را پیگیری کرده است، گفت: اتحادیه در حال مذاکره با معاونت اول ریاست جمهوری، بانک مرکزی ، کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت صنعت و غیره است تا شرکت های IT بتوانند ثبت سفارشات خود را انجام دهند.
میرمهدی افزود: قطعا اگر دولت فکری به حال مشکلات ارزی واردکنندگان  این حوزه نکند، با سیل عظیمی از بیکاری مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه تلاشمان این است که صنف را حفظ کنیم، گفت: جالب است که هنوز بعد از استفاده گسترده از فناوری اطلاعات برخی مسوولان دولتی می گویند رایانه کالای لوکس است. آیا همین مدیران یک روز بدون کامپیوتر و لپ تاپ خود می توانند کار کنند.
وی افزود: در مذاکره با مسوولان دولتی اغلب عنوان می کنند که کالاهای ضروری تر از IT دارند که باید درباره آنها تصمیم‎گیری کنند. ما هم معتقدیم دولت نباید ارز را برای 2 درصد از افراد جامعه استفاده کند و مثلا ماشین پورشه وارد شود. اما کاملا بدیهی است که کالاهای رایانه ای زیرساختی است و در هر خانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
میرمهدی گفت: وظیفه ما حمایت از اعضای صنف است  و در این رابطه هر کاری بتوانیم انجام می دهیم؛ اما واقعا زورمان به دولت نمی رسد. قطعا اگر واحدهای صنفی زیادی در آینده تعطیل شوند، مراکز نظارتی نمی توانند اعتراضی داشته باشند.
 
 نابود شدن اعتبار واردکنندگان
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران همچنین گفت: مشکلات ارزی واردکنندگان حوزه موجب شد تا اعتبار چندین و چند ساله آنها از بین برود.وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که از واحدهای صنفی در اتحادیه موجود است، از سال 95 تاکنون 300 واحد صنفی تعطیل کرده اند. این در حالی است که هنوز آمار سال 97 به آن اضافه نشده است.میرمهدی با بیان  اینکه سیل عظیمی از سرمایه در حال خارج شدن از کشور است،  اضافه کرد: حدود 20 نفر از سرمایه داران صنف فاوا ، شرکت های خود را تعطیل کرده و از ایران رفته اند.
 
 سیاستگذاری های ناقص دولت
میرمهدی در ادامه گفت: متاسفانه سیاستگذاری های دولت اغلب ناقص است و همه جوانب امر را نمی بیند و اشکال اینجاست که از نظر بخش خصوصی استفاده نمی کند.وی افزود: اکنون بسیاری از فعالان حوزه برای ثبت سفارش در سامانه نیما مشکل دارند و فقط به یکی از ثبت سفارش های آنها ارز تعلق می گیرد. در ضمن باید سازمان های موازی مانند گمرک هم کاری کنند تا واردات کالاهای دپو شده راحت تر صورت گیرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.