باندپهن

باندپهن ثابت

فیبرنوری

May 28, 2018
13:53 دوشنبه، 7ام خردادماه 1397
کد خبر: 91065

متقاضیان فیبر تاریک درخواست بدهند

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد: شرایط استفاده از تار (فیبر) تاریک تصویب شد.
 
یکی از وعده های شرکت زیرساخت، واگذاری فیبرنوری تاریک به متقاضیان بود که با تصویب شرایط استفاده از آن، این وعده در آستانه عملیاتی شدن قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در این باره گفت: بر اساس مصوبه شرایط استفاده، اجازه استفاده از تار تاریک به عنوان سرویس جدید، فقط در محدوده داخل استانی و مسیرهایی در کشور میسر می شود که تامین ارتباط از طریق سایر امکانات موجود در سبد محصولات شرکت امکان نداشته باشد.
صادق عباسی شاهکوه افزود: شرکت ارتباطات  زیرساخت به منظور توسعه خدمات ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات و استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام گرفته در سطح شبکه های مادر مخابراتی سرویس «اجازه استفاده از تار تاریک» را ارایه می کند.
عباسی شاهکوه با بیان اینکه سرویس جدید به دارندگان پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه های ارتباطی ثابت و سیار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارایه می شود، ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک، فرآیند واگذاری و تجاری سازی تار تاریک در شبکه انتقال کشور نهایی و این اقدام ضمن کمک به افزایش کیفیت خدمات، باعث تقویت بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب و کارهای دیجیتالی در سراسر کشور  خصوصا نقاط محروم و دور افتاده شود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از دارندگان پروانه خواست که تقاضای خود  را برای مسیرهای مورد نظر به امور تجاری این شرکت ارایه کنند تا مقدمات واگذاری فراهم شود و پس از نهایی سازی تعرفه در کمیسیون تنظیم مقررات، واگذاری انجام شود.
براساس این گزارش فیبر تاریک به کابل های فیبرنوری مازادی گفته می شود که یک شرکت در کنار ارتباط فیبر نوری خود می کشد. این فیبر نوری های اضافی فیبر تاریک (Dark Fiber  ) گفته می شوند و هدف آنها صرفه جویی در هزینه های کابل کشی فیبر نوری، با درنظر گرفتن امکان توسعه بستر فیبر مورد نیاز است.
 
 نرخ مکالمات بین الملل کاهش می یابد
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین گفت: نرخ مکالمات بین الملل از طریق دو صفر، در صورت آزادسازی ارایه این خدمات در کشور کاهش می یابد.
صادق عباسی شاهکوه افزود: تا پایان نیمه نخست امسال موضوع رفع انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت از ارایه خدمات مکالمات بین الملل اجرایی می شود و شرکت های ارایه دهنده خدمات تلفن و اپراتورها می توانند به صورت مستقیم در این حوزه ورود کنند.
وی با بیان اینکه هنوز مدل رفع انحصار زیرساخت از مکالمات بین الملل نهایی نشده است، افزود: اما در این طرح قصد داریم به جای آنکه به صورت مستقیم با اپراتورهای بین الملل قرارداد ببندیم، اپراتورهای داخلی با طرف خارجی قرارداد ببندند و ما تنها بحث تحویل ترافیک را عهده دار شویم.
عباسی شاهکوه گفت: تاکنون مدل ارایه خدمات مکالمات بین الملل به این شکل بود که شرکت زیرساخت ترافیک را از اپراتورها تحویل گرفته و در بین الملل به آنها تحویل می داد که در شیوه جدید اگرچه این مسوولیت زیرساخت حذف نخواهد شد اما بحث قرارداد با طرف خارجی به اپراتورهای ایرانی سپرده می شود و ممکن است اپراتورها بتوانند با قیمت های پایین تری این قراردادها را منعقد کنند.
وی گفت: پیش بینی ها نشان می دهد این مدل ارایه خدمات، در قیمت نهایی مصرف کننده تاثیر می گذارد و با وجود اینکه فضا نیمه رقابتی می شود ما شاهد کاهش نرخ مکالمات بین الملل خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: جزییات این طرح هنوز نهایی نشده اما به طور قطع شرایط از وضعیت فعلی بهتر خواهد شد.
عباسی شاهکوه گفت: اگرچه مکالمات بین الملل از طریق دو صفر و خط تلفن در کل دنیا کاهش پیدا کرده و کاربران به سمت استفاده از ابزارهای پیام رسان برای مکالمه می روند اما جبران این کاهش درآمد از محل های دیگر ارایه خدمات ممکن است.
 
 افتتاح فاز نخست FTTX   البرز
مدیرعامل شرکت زیرساخت همچنین فاز نخست پروژه ( FTTX انتقال داده بر بستر فیبر نوری کلانشهر کرج) استان البرز را افتتاح کرد. این پروژه با ظرفیت 20هزار شماره و سرمایه گذاری 58 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
عباسی شاهکوه در این مراسم با بیان اینکه در شهریور ماه 93 تنها 500 هزار کاربر نسل سوم تلفن همراه داشتیم که موفق شدیم ظرف یک سال با رشد و توسعه به بیش از 20 میلیون کاربر نسل سوم و چهارم برسیم، گفت: امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد همین اتفاق در حوزه دسترسی فیبر نوری باشیم.
وی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت بیش از 65 هزارکیلومتر فیبر نوری در سطح کشور دارد و شرکت مخابرات نیز بیش از این رقم در داخل شهرها و استان ها فیبر نوری دارد، افزود: در برنامه ششم توسعه به صورت مشخص، به ما تکلیف شده است تا پایان برنامه، باید دسترسی با سرعت حداقل 20 مگابیت برثانیه  برای 80 درصد خانوارها فراهم شود که اولا این دسترسی باید از طریق  خطوط ثابت باشد و ثانیا این هدف گذاری از طریق VDSL یا فیبر نوری قابل اجراست، چون  سرعت بالای 16 مگابیت برثانیه برای ADSL امکان پذیر نیست.
عباسی شاهکوه دسترسی 90 درصد روستاها به چهار خدمت سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی از طریق دولت الکترونیکی را یکی دیگر از اهداف برنامه ششم توسعه دانست و گفت: اجرای این طرح مستلزم ارتباط روستاها با شبکه فیبر نوری کشوراست و با توجه به عبور فیبر نوری شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات از روستاها امکان دسترسی به فیبر نوری برای آن ها فراهم است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه برای سال 97 ارایه دو میلیون پورت پرسرعت به مردم در بستر شبکه ملی اطلاعات تکلیف شده است، گفت: اجرای طرح دسترسی فیبر نوری ازسوی اپراتور چهارم بسیار سخت و پرهزینه است و بازگشت سرمایه در این کار بسیار دیر است و از این رو قانونگذار مجوز داد تا دولت وارد این سرمایه گذاری شود و بدین ترتیب 20 درصد سهام این اپراتور به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار شد تا سرمایه گذاری در این بخش شکل بگیرد.
مراسم بهره برداری از فاز نخست پروژه FTTX در استان البرز با حضور استاندار البرز، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیرعامل شرکت ایرانیان نت (اپراتور چهارم) روز چهارشنبه در اداره کل ارتباطات زیرساخت استان البرز برگزار شد.
این پروژه در اردیبهشت 94 در کرج آغاز شد و طرح کلی اجرای شبکه فیبر در شهر کرج، اجرای 200 کیلومتر فیبر نوری، حداقل 213 هزار پورت منصوبه و حداقل 132 هزار پورت دایری است. ضمن اینکه وضعیت اجرای شبکه در فاز اول برای مناطق عظیمیه و جهانشهر به میزان 64 کیلومتر و 30 هزار پورت منصوبه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.