امنیت

فناوری اطلاعات

June 5, 2018
23:26 سه شنبه، 15ام خردادماه 1397
کد خبر: 91250

وزیر ارتباطات: ایران نیروی مهاجم سایبری ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید بگویم ما قالب مصوبی به نام نیروی سایبری نداریم، کما اینکه آنها (امریکا و غرب) در ارتش و نظام های خود ارتش سایبری دارند.

 
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اینکه غربی ها و به خصوص آمریکا مدعی هستند ایران حملات سایبری شدیدی علیه زیرساخت های این کشورها انجام می دهد، گفت: حملات سایبری گونه های مختلفی دارد، یک نوع از این حملات، حملات سایبری سازمان دهی شده حاکمیتی و دولتی است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران درحوزه حملات سایبری دولتی که به اسم هکریست معروف است، قربانی بوده است، نمونه های مختلفی در این زمینه داشته ایم. اخیرا خود غربی ها رسما اعلام کردند که با «استاکس نت» به  ایران حمله کردند، البته پیش از این برای ما شفاف بود که این حملات توسط آنها انجام شده است. 
آذری گفت: هر روز شاهد حملات سایبری برخی کشورهای در زیرساخت های خود هستیم که حمایت شده پیش می روند، اما اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی کرده که از این ابزارها برای حملات سایبری استفاده کند، باید بگویم ما قالب مصوبی به نام نیروی سایبری نداریم، کما اینکه آنها در ارتش و نظام های خود ارتش سایبری دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه سندی به اسم حمله سایبری در پوشش دفاع سایبری نداریم، گفت: اما در ایران هم هکر وجود دارد مثل همه کشورهای دنیا، این هکرها با انگیزه های مختلف فعالیت می کنند، برخی اوقات برای کسب نام و نشان و برخی اوقات برای هدف های شخصی و مسایل مالی است، طبیعتا از ایران هم هک صورت می گیرد.
وی گفت: ما نظام همکاری های بین المللی با کشورهای مختلف داریم که گزارشاتی که از طریق مراکز امنیت سایبری شان می آید رسیدگی می کنیم و  پاسخ می دهیم و متقابلا مواردی که ما داشته باشیم آنها پیگیری می کنند و حداکثر تلاشمان را می کنیم که این نوع اقداماتی که برای زیست بوم فضای مجازی تهدیدآمیز متوقف کنیم.
وزیر ارتباطات افزود: همان گونه که حمله به زیرساخت های ما توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا محکوم است حمله سایبری به هر کشوری را نیز محکوم می کنیم چرا که صنعت فناوری اطلاعات برای بهبود زندگی مردم و رفاه ایجاد شده است.
آذری تاکید کرد: این اختلال ها می تواند زندگی نسل بشری را مختل کند و هرچه که نسل بشری را مختل کند محکوم است.
 برخورد با اپراتورهای متخلف در فیلترینگ تلگرام
آذری همچنین به خبرگزاری آنا گفت: حکم صادر شده برای فیلتر تلگرام تاکنون اجرا شده و این دستور همچنان به قوت خود باقی است؛ قطعاً در صورت مشاهده تخلف از سوی برخی اپراتورها، طبق دستور قضایی با آنها برخورد خواهد شد.
وی در خصوص شایعه انتشار نسخه بدون فیلتر تلگرام اظهار کرد: وزارت ارتباطات و شخص بنده تا کنون گزارشی مبنی بر اینکه این پیام رسان بدون فیلتر در دسترس قرار گرفته باشد یا تغییراتی در آن به وجود آمده باشد دریافت نکرده ایم، نسخه بدون فیلتری نیز از مرجع رسمی تلگرام تا الان مشاهده نشده است.
وی در خصوص وجود قابلیت پراکسی در پیام رسان تلگرام گفت: این قابلیت مبتنی بر پروتکل ساکس بود که امروز این شرکت پروتکلی را به موارد قبلی اضافه کرده است، طبیعتا اگر این اتفاق افتاده که می شود از این ظرفیت استفاده کرد، مربوط به گذشته بوده اما الان موارد دیگری اضافه شده است، با این حال ما نه تغییری در شاخص استفاده از تلگرام داریم که یک شتاب جهنده را در استفاده نشان دهد و نه اینکه نسخه بدون فیلتر منتشر شده باشد.
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: حکم صادر شده به همه اپراتورها برای فیلتر تلگرام تاکنون اجرا شده و این دستور همچنان به قوت خود باقی است و قطعا در صورت مشاهده تخلف از سوی برخی اپراتورها طبق دستور قضایی با آنها برخورد خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.