اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 16, 2018
22:19 شنبه، 26ام خردادماه 1397
کد خبر: 91557

در نشست تاریخی «ترامپ» و «اون» از چه فناوری هایی استفاده شد

 
میثم لطفی – ایران : دیدار تاریخی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی بامداد سه‌شنبه در حالی در جزیره سنتوزای سنگاپور برگزار شد که هنوز بسیاری از سران امریکا از نامشخص بودن جزئیات توافق اولیه و مبهم بودن سرنوشت نهایی آن سخن می‌گویند. ساعتی پس از این دیدار که هزاران دوربین تلویزیونی لحظه‌ به‌ لحظه شکل‌گیری آن را به‌صورت زنده پخش کردند، سران کشورهای همسایه کره‌شمالی هر کدام مواضع مختلف خود را نشان دادند و اظهارنظرهای متفاوت در این زمینه منتشر شد. این نخستین دیدار سران دو کشور پس از پایان جنگ کره در سال 1953 میلادی بود و رهبران دو کشور در ابتدای این دیدار با یکدیگر دست دادند و پیش از آغاز مذاکرات خود که پشت درهای بسته و تنها در حضور مترجمان برگزار شد، برای دقایق کوتاه، در برابر دوربین رسانه‌های مختلف جهان قرار گرفتند و با خبرنگاران گفت‌وگو کردند.
نیم نگاه
مقامات سنگاپوری در گزارش رسمی خود اعلام کردند برای دستیابی به نشست تاریخی ترامپ با رهبر کره شمالی «رویکرد جامع و یکپارچه فناورانه» را پیش روی خود قرار دادند و هرآنچه  در حوزه امنیت فناوری وجود داشت به کار گرفتند و دولت این کشور به منظور برقراری امنیت کامل بیش از 15 میلیون دلار هزینه کرد که در گزارش‌های تکمیلی گفته شد بخش اعظم هزینه مذکور صرف استفاده از سیستم‌های فناوری و دوربین‌های پیشرفته شده است.
 
دیدار تاریخی سنگاپور در حالی برگزار شد که حدود یک سال پیش و در پی افزایش آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی، تنش‌ها بین واشنگتن و پیونگ یانگ به قدری بالا گرفت که نگرانی‌های جهانی از وقوع یک درگیری نظامی در شبه جزیره کره بشدت افزایش یافت. با همه تبعات سیاسی نشست تاریخی رئیس جمهوری امریکا و رهبر کره‌شمالی، این اتفاق یکی از فناورانه‌ترین ملاقات‌های تاریخ بود؛ به نحوی که مقامات بلندپایه سنگاپوری اعلام کردند برای تأمین امنیت جزیره سنتوزا و برگزاری ملاقات چند ساعته بیش از 15 میلیون دلار هزینه کردند و بخش اعظم آن صرف تأمین و راه‌اندازی تجهیزات فناوری شد.
 
فناورانه‌ترین ملاقات تاریخ
مقامات سنگاپوری در گزارش رسمی خود اعلام کردند: برای دستیابی به نشست تاریخی ترامپ با رهبر کره‌شمالی «رویکرد جامع و یکپارچه فناورانه» را پیش روی خود قرار دادند و هرآنچه در حوزه امنیت فناوری وجود داشت به کار گرفتند. این اتفاق امنیتی‌ترین و مهم‌ترین نشستی بود که در تاریخ کشور سنگاپور برگزار شد و دولت این کشور به‌منظور برقراری امنیت کامل بیش از 15 میلیون دلار هزینه کرد که در گزارش‌های تکمیلی گفته شد بخش اعظم هزینه مذکور صرف استفاده از سیستم‌های فناوری و دوربین‌های پیشرفته شده است.
«کی. شانموگام» وزیر کشور سنگاپور اعلام کرد: بیش از پنج هزار افسر پلیس و بادیگارد را در نقاط مختلف جزیره به‌خدمت گرفته است که هر کدام از آنها وظیفه خاص برعهده داشتند. کشور سنگاپور در مجموع 13 هزار افسر پلیس و 2500 بادیگارد حرفه‌ای دارد که نزدیک به نیمی از آنها از این نشست مراقبت کردند. مأمورانی که در لایه‌های نزدیک به محل برگزاری دو نشست قرار داشتند از عینک‌های هوشمند مجهز به سیستم مادون قرمز استفاده می‌کردند تا زاویه دید آنها افزایش یابد و بتوانند فاصله گسترده‌تری را زیر نظر بگیرند. دسته دیگر از مأموران مستقر در نقاط ویژه نیز با دوربین‌های مخصوص مادون قرمز فضای پیرامون را زیر نظر گرفته بودند. برای تمامی بادیگاردهای حرفه‌ای مستقر در جزیره یک سیستم شبکه داخلی راه‌اندازی شد که اتصال بی‌سیم بین آنها را برقرار می‌کرد. این سیستم که قوی‌ترین ابزارهای ضد حمله سایبری را در خود جا داده بود، از طریق گوشی‌های بی‌سیم امکان برقراری ارتباط بین بادیگاردها در هر لحظه را فراهم کرد. عینک‌های هوشمند مادون قرمز و گوشی‌های بی‌سیم هوشمند مأموران امنیتی به یک شبکه مرکزی مجهز شده بود که وضعیت آنها را به‌صورت لحظه‌به‌لحظه زیر نظر می‌گرفت تا کوچک‌ترین مشکلی بروز نکند.
البته پنج هزار نیروی امنیتی مجهز به فناوری‌های مذکور بجز پرسنل نظامی سنگاپور بود که در نقاط از قبل پیش‌بینی شده مستقر شدند و همچنین دو کشتی جنگی در آب‌های اطراف جزیره سنتوزا به حالت آماده‌باش درآمدند.
وزیر کشور سنگاپور توضیح داد، برای در اختیار گرفتن این تجهیزات فناوری و استقرار آنها در جزیره دو هفته زمان سپری شد و تمام افسران و مأموران امنیتی تحت فشارهای شدید بودند تا سازماندهی‌های لازم بین آنها انجام شود و طی چند روز گذشته آزمایش‌های نهایی روی تک‌تک تجهیزات الکترونیکی آنها صورت گرفت تا احتمال بروز هرگونه مشکل از بین برود.
زمانی که ترامپ وارد سالن اصلی شد تا با رهبر کره شمالی ملاقات کند، یک دستگاه رایانه لوحی‌ آی‌پد به همراه داشت. براساس گزارش منتشر شده از سوی روزنامه لس‌آنجلس تایمز، این‌
آی‌پد به‌صورت ویژه برای رئیس جمهوری امریکا طراحی شده است که فاقد هرگونه ابزار ارتباطی است و ترامپ تاکنون در چندین مورد برای نمایش تصاویر ویدئویی از آن استفاده کرده است. در نشست تاریخی واشنگتن- پیونگ یانگ نیز این تبلت بار دیگر مورد استفاده قرار گرفت و رئیس جمهوری امریکا یک ویدئوی چهار دقیقه‌ای را به دو زبان انگلیسی و کره‌ای برای «کیم جونگ اون» پخش کرد. این ویدئو که سپس در اختیار روزنامه‌نگاران قرار گرفت سابقه دو کشور را به صورت خلاصه نشان داد و بیشتر شبیه به یک مستند سینمایی ساخته شده بود.
اتاقی که ترامپ و رهبر کره‌شمالی به همراه دو مترجم پشت درهای بسته در آن ملاقات کردند به فناوری‌های فوق امنیتی مجهز شده بود. دو شخص نزدیک به رئیس جمهوری امریکا در گزارش‌های مجزا اعلام کردند سیستم‌های امنیتی و فناوری‌های هوشمند مخصوص این اتاق از مدت‌ها قبل مورد آزمایش ویژه قرار گرفت. «جیمز ماتیس» وزیر دفاع امریکا اوایل ماه جاری در یک کنفرانس امنیتی اعلام کرده بود که اگر نشست میان رئیس جمهوری این کشور و رهبر کره‌شمالی برگزار شود، فناوری‌های امنیتی ویژه‌ای که تاکنون در هیچ نشست دیگری به کار برده نشده است مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سرانجام یک هفته قبل از دیدار تاریخی، دولت سنگاپور هتل «کاپلا» را انتخاب کرد تا فناوری‌های یاد شده در این مکان نصب شوند. در همین حال دولت کره‌شمالی نیز تجهیز اتاق مذکور را زیر نظر گرفت و برای آن از فناوری‌های ویژه خود استفاده کرد. رسانه‌های خبری توضیح دادند تمامی اتاق‌های امن هتل دوربین‌های فوق امنیتی کره شمالی را در اختیار گرفتند و سیستم‌های ویژه مادون قرمز و اشعه ایکس در تمامی درهای ورودی و خروجی هتل نصب شد.
خبرگزاری «ان‌بی‌سی نیوز» هم در یک گزارش مجزا به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد: مقامات بلندپایه ایالات متحده از یک هفته قبل دستور دادند هتل «کاپِلا» به‌طور کامل پاکسازی شود و کلیه تجهیزات الکترونیکی موجود در آن، حتی دستگاه‌های موبایلی شخصی مربوط به مدیران و کارمندان هتل جمع شود. در این زمینه دستور مؤکد داده شد که هیچ یک از تجهیزات امنیتی و الکترونیکی مستقر در این هتل ساخت کشور چین نباشد. «دین بوید» سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) در مصاحبه اخیر خود گفته بود چین همچنان یکی از بازیگران اصلی جاسوسی محسوب می‌شود و بخصوص در زمینه فعالیت‌های تهاجمی جاسوسی بسیار پیشرفته شده است. او اظهار داشت چینی‌ها از فناوری‌های بسیار پیشرفته برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و در این زمینه به موفقیت‌های فراوان رسیده‌اند. لازم به ذکر است «کیم جونگ اون» سی‌وچهار ساله با یک دستگاه مرسدس  بنز شش در ضدگلوله، مجهز به انواع فناوری‌های امنیتی و الکترونیکی به همراه بادیگاردهای دونده در اطراف اتومبیل وارد محوطه هتل شد و در مقابل «دونالد ترامپ» هفتاد و‌ یک ساله برای نخستین بار کادیلاک زرهی و سنگین خود موسوم به «بیست» را به کیم نشان داد. این اتومبیل ویژه که با نام «کادیلاک وان» هم شناخته می‌شود هشت تن وزن دارد و درهای هواپیمای بوئینگ 747 در آن به کار گرفته شده است. از جمله فناوری‌های موجود در این اتومبیل می‌توان به دوربین‌های مادون قرمز، دوربین‌های دید در شب، ردیاب ماهواره‌ای جی‌پی‌اس، گیرنده اختصاصی ماهواره‌ای و ارتباطی و… اشاره کرد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.