امنیت

فناوری اطلاعات

June 17, 2018
0:24 یکشنبه، 27ام خردادماه 1397
کد خبر: 91575

بریتانیا، بهشت یا جهنم فعالان عرصه فناوری

 
 
میترا جلیلی – ایران : چندسال قبل که حرف از برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به میان آمد بیش از همه، کمپانی‌های بزرگ فناوری بریتانیایی از این سیاست ابراز نگرانی کردند و معتقد بودند که صنعت فناوری نمی‌تواند این فشار را تحمل کند. حتی برخی فاتحه صنعت فناوری را خواندند و گفتند که این اتفاق تنها به خروج نیروهای متخصص و استعدادهای برتر حوزه تکنولوژی منجر می‌شود و عملاً بریتانیا عنوان قطب فناوری اروپا را از دست خواهد داد. در رفراندوم برگزار شده برای برگزیت (جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا) نیز فعالان عرصه فناوری کمترین مشارکت را داشتند اما به هرحال این طرح به مذاق فعالان این عرصه خوش بیاید یا نه، دو سال دیگر اجرا خواهد شد. اما در کنار همه این نگرانی‌ها حرف‌های شهردار لندن در نمایشگاه هفته تکنولوژی بریتانیا بارقه امید را در دل فعالان عرصه فناوری این کشور ایجاد کرده است. بتازگی شهردار لندن از روند رو به رشد سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در حوزه فناوری بریتانیا خبر داده است.
 
   افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری بریتانیا
لندن این روزها میزبان هفته تکنولوژی بریتانیا، بزرگ‌ترین جشنواره تکنولوژی و نوآوری اروپاست؛ رویدادی که با حضور 90 کشور و 55هزار استارتاپ از 11 ژوئن آغاز شده و 17 ژوئن به پایان می رسد. این جشنواره رویدادهای متعددی هم در دل خود دارد و 300 کنفرانس، میزگرد و سخنرانی رهبران فناوری از گوشه و کنار جهان در طول این یک هفته برگزار می‌شود و برترین‌های تکنولوژی و توانمندی‌های بریتانیا در حوزه فناوری نیز به نمایش گذاشته می‌شود.
صادق خان شهردار لندن در این نمایشگاه فناورانه گفت: لندن بدون شک پایتخت تکنولوژی اروپا محسوب می‌شود و این شهر همچنان برای سرمایه‌گذاران یک قطب فناوری جهانی محسوب می‌شود چرا که مرکز انرژی خلاق و مبتکر در حوزه نوآوری است.
با وجودی که بریتانیا دیگر چندان با جدایی از اتحادیه اروپا فاصله ندارد و سال آینده عملاً آخرین نمایشگاه و هفته فناوری بریتانیا قبل از برگزیت را برگزار خواهد کرد، شهردار لندن می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد که در دوران برگزیت و جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، وضعیت کمپانی‌های فناوری بسیار بهتر از آن خواهد بود که پیش از این انتظار می‌رفت و حتی شاید بتوان گفت لندن همچنان به‌عنوان قطب و پایتخت تکنولوژی بریتانیا باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: بریتانیا و بویژه لندن برای نوآوری و سرمایه گذاری، بهترین خواهند بود. با اینکه انتظار می‌رفت سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) در این مدت کمتر شود ولی شواهد و مدارک مؤسسه تحقیقاتی London & Partners نشان می‌دهد از زمانی که طرح برگزیت رأی آورد، این سرمایه‌گذاری در لندن افزایش یافته است. (گفتنی است که سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) یاVC که از آن با عنوان‌های «سرمایه‌گذاری جسورانه» یا «سرمایه‌گذاری کارآفرینی» نیز نام می‌برند، عبارت است از تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ) و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش و البته ریسک فراوانی است. درواقع سرمایه خطرپذیر سرمایه‌ای است که به همراه کمک‌های مدیریتی، در اختیار شرکت‌های جوان، کوچک و بسرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی، قرار می‌دهند.
به‌گفته شهردار لندن، کمپانی‌های متعدد بریتانیا از ژوئن سال 2016 تاکنون بیش از 5میلیارد پوند سرمایه خطرپذیر جذب کرده‌اند که این رقم از فرانسه با جذب 1.55میلیارد پوند بسیار بالاتر است. در این میان آلمان در همین بازه زمانی موفق به جذب 2.15میلیارد پوند شد و سوئد هم تنها توانست 644میلیون دلار سرمایهVC را جذب کند.
البته گفتنی است از این رقم (5میلیارد پوند) که در بریتانیا جذب شده حدود 4میلیارد پوند آن به کمپانی‌های حوزه فناوری در لندن تعلق گرفته و به این ترتیب در این زمینه، از دیگر شهرهای مدعی تکنولوژی پیشی گرفته است. پاریس 1.14میلیارد پوند از سرمایه‌های خطرپذیر را به شرکت‌های فناوری اختصاص داده و در برلین شاهد هستیم که 814میلیون پوند از سرمایه‌های VC به حوزه فناوری اختصاص یافته است. شواهد نشان می‌دهد در استکهلم نیز شاهد حضور بالای سرمایه‌گذاران در حوزه فناوری هستیم و 542میلیون پوند از کل سرمایه خطر پذیر VC، به کمپانی‌های فناوری اختصاص یافته است.
با نگاهی به این آمار می‌توان گفت که درواقع کمپانی‌های فناوری بریتانیا در دو سال گذشته تقریباً سه برابر بیش از سایر کشورهای اروپایی موفق به جذب سرمایهVC شده‌اند که شهردار لندن این پیشرفت کمپانی‌های فناوری بریتانیا را در نتیجه رشد اقتصاد دیجیتال در این کشور می‌داند. گفتنی است از زمان برگزاری رفراندوم و رأی به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، بیش از 80درصد سرمایه‌های خطرپذیر به کمپانی‌های فناوری این کشور تعلق گرفته که خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای برای فعالان این عرصه محسوب می‌شود.
در آمار دیگری که ارائه شده، میزان سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری به تفکیک مشخص شده است. در این آمار آمده است: از ژوئن 2016 تاکنون بخش فین تک بریتانیا بیش از 1.7میلیارد پوند سرمایه VC جذب کرده که البته بیشتر این رقم به سه کمپانی TransferWise با 211میلیون پوند، Monzo با 71میلیون پوند و Revolut با 177میلیون پوند اختصاص یافته است.گفتنی است که Revolut یکی از یونیکورن‌های حوزه فناوری است و ارزشی معادل یک میلیارد دلار دارد.
 
   جذب سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی
«شری کوئتو» دبیر نمایشگاه هفته تکنولوژی لندن هم که در نمایشگاه هفته تکنولوژی بریتانیا سخن می‌گفت همچنین با اشاره به موفقیت بالای کمپانی‌های فناوری بریتانیا در جذب سرمایه‌های خطرپذیر VC یادآور شد: تمرکز لندن بر کمپانی‌های فناوری بزرگ و استعدادهای این حوزه، زمینه ساز این موفقیت شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران جهانی تکنولوژی به لندن آمده‌اند و البته این سرمایه‌گذاری را بیشتر در حوزه هوش مصنوعی، امنیت سایبری و فین تک‌ها انجام داده‌اند. سرمایه‌گذاران جهانی در دو سال گذشته بیش از 400میلیون پوند را در قالب سرمایه گذاریVC به حوزه هوش مصنوعی لندن اختصاص دادند. دانشگاه‌های بریتانیا نیز در این حوزه مطالعات و پروژه‌هایی گسترده دارند که سرمایه‌گذاران بیشتری را به حضور در این بخش ترغیب می‌کند.
وی افزود: بخش فناوری لندن یک منبع مهم برای مشاغل و رشد اقتصاد این شهر محسوب می‌شود و ضروری است که بعد از برگزیت نیز باید بتوانیم استعدادهای برتر را در کنار سرمایه‌گذاران جهانی جذب کنیم. کمپانی‌های هدفمند و پردرآمد بریتانیا بیشتر به حوزه‌هایی ازجمله  هوش مصنوعی، امنیت سایبری و… وارد شده‌اند و در آن پیشرفت خوبی هم دارند پس می‌توان نسبت به جذب سرمایه، بیش از پیش امیدوار بود.
به گفته دبیر نمایشگاه هفته تکنولوژی لندن، در سال 2018، کمپانی‌های فناوری بریتانیا بیش از هر کشور اروپایی دیگری موفق به جذب سرمایهVC شده است و تنها در سال 2018، بیش از 874میلیون پوند سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شده است که 71میلیون پوند آن به کمپانی فین تک eToro اختصاص یافته و 25میلیون پوند نیز در گروه تکنولوژی Redwood سرمایه‌گذاری شده است.
«شری کوئتو» افزود: لندن بیش از هر شهر اروپایی دیگری توسعه دهندگان نرم افزاری دارد که برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی هیچ علاقه‌ای به خروج از بریتانیا و پیوستن به سایر کشورهای اروپایی ندارند. لندن  از  اینترنت نسل پنجم(5G) گرفته تا هوش مصنوعی و.. حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌دانیم که لندن پس از برگزیت هم توانمند باقی خواهد ماند و شاید همچنان عنوان قطب منطقه را با خود یدک بکشد.  حال باید منتظر ماند و دید صنعت فناوری بریتانیا در دوران برگزیت نیز همچنان موفق عمل خواهد کرد یا موقعیت این روزهای تکنولوژی این کشور تنها مصداق آرامش پیش از طوفان برگزیت است؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.