سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 17, 2018
15:52 یکشنبه، 27ام خردادماه 1397
کد خبر: 91598

مدیرعامل دوران: یک الکامپ که بیشتر نداریم تقویت اش کنیم

شرکت داده‎پردازان دوران یکی از مجموعه شرکت های حوزه فاواست که نزدیک به دو دهه پیش با هدف ارایه محصولات و خدمات در زمینه فناوری اطلاعات شروع به کار کرد. این شرکت فعالیت گسترده ای در زمینه تولید و ارایه نرم‎افزارها، تجهیزات و خدمات تخصصی در چارچوب 3 گروه امنیت، شبکه و راهکارهای ERP دارد. به گفته علیرضا عابدی‎نژاد، مدیر عامل شرکت داده پردازان دوران، تمرکز این شرکت در سال‎جاری بیشتر بر حوزه سیستم‎های هوش مصنوعی و همچنین تولید محصولات امنیتی است و در نظر دارند محصولات جدید خود در این زمینه را در نمایشگاه الکامپ 24 به معرض نمایش بگذارند. با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری الکامپ و برای آشنایی بیشتر با دستاوردهای جدید شرکت، گفت‎وگویی با عابدی نژاد انجام داده ایم که در ادامه می‎خوانید.
 
 چه محصولات و خدماتی را به بازار فاوا عرضه می‎کنید و امسال در نظر دارید چه محصولی را به سبد کالایی خود اضافه کنید؟
به طور کلی محصولات  شرکت داده پردازان دوران  به سه دسته تقسیم می شود. این حوزه ها عبارتند از: محصولات شبکه، محصولات امنیت و حوزه ERP که در هر سه حوزه محصولات متنوعی توسط این شرکت ارائه شده است.
امروزه دستیابی به یک تعریف استاندارد قابل قبول از ERP به یکی از مهم‎ترین دغدغه های نهادها و سازمان های دولتی و خصوصی تبدیل شده است. از این رو  شرکت داده پردازان دوران  با فراهم آوردن محصولی قدرتمند سعی کرده علاوه بر تولید محصولی مـطابق با استاندارد های جهانی کلیه نیاز های حوزه های مالی، پشتیبانی، اداری و منابع انسانی سازمان ها را در چهارچوب یک راهکار نرم‎افزاری جامع و فرایندی پوشش بدهد.
در عین حال سیستم داشبورد مدیریت دوران (هوش تجاری) که حاصل تلاش شبانه روزی تیم R&D دوران است به منظور ارایه تحلیل‎های مدیریتی بهتر به مدیران سازمان‎ها تهیه و طراحی شده و سعی شده است که ضمن بکارگیری امتیازات مشابه‎ خارجی با ایده های جدید متخصصان ایرانی عجین شود و بتواند هم در بازار داخلی و هم در بازار خارج از کشور این نیاز را مرتفع  کند.
در حوزه شبکه نیز شرکت داده پردازان دوران  هم محصولات تولیدی و بومی دارد و هم محصولات خارجی عرضه می کند. امسال علاوه بر موارد مذکور، برنامه جدید ما تمرکز روی هوش مصنوعی است. ما سیستم های هوش مصنوعی را به سبد کالایی محصولات بومی خود اضافه کرده‎ایم. زیرا آینده، از آن هوش مصنوعی است و در نظر داریم خدما ت مان را در زمینه هوش مصنوعی در الکامپ معرفی کنیم. در این زمینه با دانشگاه های خارجی تبادل اطلاعات داریم. زیرا این حوزه لبه تکنولوژی است و هزاران زیر رشته دارد. بنابراین خیلی مهم است که تبادل علمی داشته باشیم.
در حوزه ERP نیز می‎خواهیم به صورت گسترده‎تر کار کنیم و نسخه تحت وب ERP را آماده کرده ایم. همچنین در زمینه مدیریت  رخدادهای امنیتی نیز محصول جدیدی داریم که به زودی معرفی خواهیم کرد.
 گفتید که  خدمات تان در حوزه هوش مصنوعی را در الکامپ امسال معرفی خواهید کرد. غیر از این چه محصولاتی را به نمایشگاه می‎آورید؟
محصول  شرکت داده پردازان دوران  در زمینه SIEM (مدیریت رخدادها و اطلاعات امنیت) جدیدا به بهره‎برداری رسیده است که در نمایشگاه ارایه خواهد شد. همچنین ERP تحت وب را نیز به نمایشگاه الکامپ امسال می‎آوریم.  در الکامپ دو غرفه مجزا برای محصولات تولیدی و وارداتی داریم که روبه روی هم هستند.
 امسال چندمین سال حضور شرکت داده پردازان دوران در الکامپ است؟
تقریبا هر سال در الکامپ حضور داشته ایم. فقط سال 95 در الکامپ شرکت نکردیم. علت هم این بود که زمان الکامپ در آن سال به گونه‎ای بود که از 4 روز برگزاری نمایشگاه 3 روز آن تعطیل بود و لذا بخش قابل توجهی از مخاطبان ما که سازمان های دولتی هستند امکان حضور نداشتند. بنابراین ترجیح دادیم که در آن سال در نمایشگاه شرکت نکنیم.
 آیا بازخورد مورد نظرتان را  از نمایشگاه الکامپ دریافت می‎کنید و در مجموع از حضورتان راضی هستید؟
شرکت دوران سال‎های زیادی است که در نمایشگاه الکامپ حضور دارد و هرسال محصول جدیدی را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است. از طرفی ما بالای 2 هزار مشتری در کشور داریم که می‎توانند در الکامپ با محصولات جدید ما آشنا شوند و انتظار دارند که ما را در نمایشگاه ببینند.
در مجموع نمایشگاه ارتباط شرکت ها را با مشتریان خود بیشتر می‎کند. لذا با توجه به این موارد حضور در نمایشگاه برای ما یک ضرورت است.
 مشتریان شرکت شما عمدتا دولتی هستند یا خصوصی؟ 
بیش از 80 درصد از مشتریان ما دولتی هستند.
 وجود سالن دولت الکترونیکی در نمایشکاه الکامپ تاثیری بر فعالیت شما دارد؟ آیا طی روزهای برگزاری نمایشگاه تعاملی با سازمان‎های دولتی دارید؟
می‎توان گفت که سالن دولت الکترونیکی اثر کم رنگی روی فعالیت شرکت های حاضر در نمایشگاه دارد، اما بودنش به مراتب بهتر از نبودنش است زیرا هیجان خوبی ایجاد می‎کند. اکثر سازمان های دولتی که به الکامپ می آیند، در واقع می‎خواهند خدمات الکترونیکی خود را ارایه کنند که این خدمات مخاطبان خاص خود را 
دارد.
 نقاط ضعف و قوت الکامپ از نظر شما چیست؟
یکی از نقاط ضعف الکامپ که  همواره نادیده گرفته می‎شود، این است که برخلاف نمایشگاه‎هایی که در سطح جهانی برگزار می‎شود، قانون و نظام مشخصی ندارد. مثلا در جیتکس هر شرکت جای مشخصی دارد  که هر سال همان جا به او داده می شود. برای همین همیشه می‎دانیم مایکروسافت یا اوراکل کجاست. جایشان مشخص است و همیشه همان جا هستند؛ مگر اینکه حضور نداشته باشند. اما در الکامپ این گونه نیست. هیچ شرکتی جای مشخص ندارد و هیچ قانون و نظمی ندارد. حتی هر سال، سالن ها هم عوض می شوند.
در نمایشگاه الکامپ،  از روز اول 80 درصد از غرفه‎های سالن‎ها را به صورت اسپانسری واگذار می کنند. شرکت داده پردازان دوران سال ها در سالن 44 یا همان سالن خلیج فارس، حضور داشته؛ اما دو سه سالی است که باب کرده‎اند باید هزینه اضافه (اسپانسری) بدهیم. یعنی غیر از پولی که بابت غرفه می‎دهیم باید هزینه دیگری هم  پرداخت کنیم. 
همچنین یکی از مشکلات نمایشگاه حضور کم رنگ شرکت‎های خارجی است. در عین حال اطلاع رسانی آن نیز کم است و خیلی‎ها مطلع نمی‎شوند که نمایشگاه در چه تاریخی برگزار می‎شود.
یکی دیگر از معایب الکامپ این است که هیجانش کم است. در حاشیه نمایشگاه باید سمینارها و همایش هایی برگزار شود که افراد را جذب کند. مانند سایر نمایشگاه‎های مطرح حوزه IT مانند جیتکس و سبیت.  
اما نقاط مثبت الکامپ؛ به نظر من برپایی سالن الکام‎استارز از نقاط قوت الکامپ است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
 آیا برنامه ای برای حمایت از استارت آپ‎ها دارید؟
دوست داریم این اتفاق بیفتد. معتقدم حرکت خیلی خوبی است. جزو برنامه‎های شرکت برای سال‎های آینده  است.
 الکامپ در مجموع می‎تواند تغییری در کسب و کار فعالان صنف فاوا ایجاد کند؟
صنعت ICT کشور یک نمایشگاه دارد که ویترین صنف است و باید سالانه خیلی محکم و قوی برگزار ‎شود. اگر نواقصی دارد باید برطرف شود، چون گزینه دومی برای مقایسه و حضور وجود ندارد. اگر حجم بازدیدکنندگان کم است یا تخصصی نیستند باید مجری و برگزارکننده مشکلات را رفع کند. قطعا حضور فعالان صنف فاوا در این نمایشگاه الزامی است و طبیعتا نمایشگاه  می‎تواند تا حدی موجب رونق کسب و کار شود.
 باتوجه به نام گذاری امسال به عنوان سال حمایت  از تولید ملی، آیا برنامه‎ای برای افزایش تولید دارید؟
قانون حمایت از تولید داخلی سال‎هاست که وجود دارد؛ اما در عمل ما در بازار تفاوتی مشاهده نکردیم. همان روال قبلی است، چه بسا بدتر هم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.