تلفن همراه

فناوری

June 19, 2018
21:29 سه شنبه، 29ام خردادماه 1397
کد خبر: 91688

همکاری اپل و پیکسار در واقعیت افزوده

اشتراک تصاویر و ویدئوها به وسیله اسمارت‌فون، امروزه اصلا کار سختی نیست. فرمت‌هایی همچون JPG و PNG برای تصاویر و MOV برای ویدئوها تقریبا در تمامی دیوایس‌های جهان پشتیبانی می‌شوند. حال که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال محبوب شدن در بین کاربران هستند، تولیدکنندگان نرم‌افزاری هم به‌دنبال استاندارد‌سازی و تسهیل روش‌های به‌اشتراک‌گذاری مدل‌های سه‌بعدی که در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده می‌شوند، هستند. اپل در کنفرانس WWDC خود که اوایل این ماه برگزار شد، اعلام کرد با همکاری شرکت «پیکسار» (Pixar) قصد دارد فرمت جدیدی را با نام USDZ توسعه دهد و قرار است آی‌اواس ۱۲ هم از آن پشتیبانی کند. با اینکه اپل تنها به یک معرفی مختصر از این فرمت جدید بسنده کرد، اما شکی نیست که این نوع استاندارد‌سازی واقعیت افزوده اهمیت بسیار زیادی در جهت توسعه این تکنولوژی دارد.
 
 USDZ چیست؟
USD در اصل مخفف واژه «Universal Scene Description» است که در پروسه‌های انیمیشن‌سازی شرکت پیکسار نقش اساسی دارد. فرمت USD در اصل از سوی تولیدکنندگان محتوا استفاده می‌شود و از آن برای کدنویسی اشیای ۳بعدی و ذخیره آنها به همراه اطلاعات کامل و مفصل استفاده می‌کنند. حال فرمت USDZ یک قدم جلوتر رفته و علاوه بر در اختیار داشتن عناصر USD که برای نمایش اشیای سه‌بعدی در اپلیکیشن لازم است، قادر است محتوا را به‌صورت فایل زیپ (zip) ذخیره کند. هر فایل USDZ آرشیوی کامل از عناصری است که یک اپلیکیشن برای نمایش سریع محتوا روی نمایشگر و به‌صورت واقعیت افزوده به آنها نیاز دارد.
 
به‌کارگیری در آی‌اواس ۱۲
اپل در جریان معرفی آی‌اواس ۱۲ اعلام کرد این نسخه از سیستم عامل به ورژن جدید پلت‌فرم واقعیت افزوده ARKit مجهز شده است. این نسخه از پلت‌فرم با ویژگی‌های جالبی همراه است برای مثال در نسخه جدید کاربران می‌توانند یک صحنه واقعیت افزوده را هر یک از زاویه متفاوتی مشاهده کنند. البته مهم‌ترین ویژگی این نسخه از ARKit، پشتیبانی از فایل‌های دارای فرمت USDZ است. بنابراین اگر شما هم به‌عنوان یکی از برنامه‌نویسان اپل فعالیت می‌کنید و در حال اجرای آزمایشی آی‌اواس ۱۲ هستید، می‌توانید به کلکسیونی از فایل‌های USDZ دسترسی داشته باشید و با استفاده از AR Quick Look شرکت اپل آنها را سریع مشاهده و اجرا کنید. پس از اینکه فایل را دانلود کردید، می‌توانید سریعا آن را در جلوی چشمتان جای دهید، دقیقا مشابه همان کاری که اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده انجام می‌دهند. حال نتیجه همکاری اپل و پیکسار هرچه که باشد، مطمئنا باید چند ماه برای مشاهده آن صبر کنیم. تنها چیزی که در حال حاضر از آن مطمئن هستیم اینکه ای‌اواس ۱۲ که قرار است اواخر سال ۲۰۱۸ عرضه شود، به‌طور کامل از فرمت USDZ پشتیبانی خواهد کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.