امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

June 20, 2018
19:13 چهارشنبه، 30ام خردادماه 1397
کد خبر: 91710

سازمان بازرسی: نامه مکتوب هک سایت ثب تارش موجود است

در حالی که نهادهای مسوولی چون مرکز ماهر، پلیس فتا، مرکز افتای ریاست جمهوری و مرکز پدافند غیر عامل سکوت کرده اند، اختلاف بر سر هک شدن یا نشدن سایت ثبت سفارش واردات وزارت صنعت همچنان ادامه دارد.
 
ناصر سراج، سازمان بازرسی کل کشور مدعی شده بود بر اثر هک سایت ثبت سفارش واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، 5 هزار خودرو به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است.
این ادعا از سوی وزارت صنعت تکذیب شد. البته این وزارتخانه واردات غیرقانونی را پذیرفت و رقم آن را بیش از 6 هزار خودرو اعلام کرد اما گفت این تخلف به دلیل هک شدن سایت نبوده است.
اما در پی انتشار اطلاعیه روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تکذیب هک شدن سایت ثبت سفارش خودرو، سازمان بازرسی کل کشور نیز اطلاعیه ای صادر کرد.
براساس این اطلاعیه، رییس وقت گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) طی نامه ای به سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۹ خردادماه سال جاری که به امضای وی رسیده، در بخشی از نامه بیان می کند: «هیچ کدام از مراحل ثبت سفارش خودروهای سواری موردنظر توسط این دفتر صورت نگرفته است و به عبارت دیگر، دفتر مقررات طی مراحل آن نقشی نداشته است و این ثبت سفارشات تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز ۲۷–۴–۹۶ رخ داده است.»
نامبرده همچنین در بخش دیگری از این نامه اظهار می دارد: «چندین مورد نفوذ غیرقانونی به سامانه «ثبتارش» از طریق نام کاربری پرسنل دفتر مقررات در خرداد ۹۶ صورت پذیرفت که نشان می دهد شخص یا اشخاصی به صورت باندی با نفوذ به سامانه مذکور برای اشخاص متخلف اقدام به ثبت سفارش غیرقانونی کرده اند که حتی Ipهای شناسایی شده جهت شناسایی دقیق متخلفان تحویل حراست وزارتخانه شد.»
در ادامه این اطلاعیه آمده است: لازم به ذکر است، متخلفانی که با نفوذ غیرمجاز به سامانه ثبتارش در واردات غیرقانونی بیش از ۵۰۰۰ دستگاه از خودروهای لوکس دست داشتند، توسط این سازمان شناسایی و حتی نحوه ورود غیرمجاز آن ها به سامانه مذکور نیز مشخص شده و بر همین اساس سازمان بازرسی کل کشور طی نامه های هشداری خطاب به رییس سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ های ۲۷ فروردین ماه و ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۷ اعلام کرده است که سایت ثبتارش قابل نفوذ بوده و لازم است که نسبت به ایمن سازی سایت مذکور یا جایگزینی سامانه جدید  اقدام شود.
در پایان این اطلاعیه آمده است: به اطلاع افکار عمومی می رساند، مساله هک شدن سامانه مذکور، نافی تخلفات صورت گرفته در این خصوص و دیگر موضوعات این پرونده توسط مسوولان مربوطه نبوده و گزارش سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص در حال تکمیل و به زودی به مراجع ذیصلاح ارسال می شود، لذا به مسوولین امر توصیه می گردد از فضاسازی های بی جا در این خصوص پرهیز کنند.
براساس این گزارش، در حالی سازمان بازرسی کل کشور و وزارت صنعت بر سر هک سایت وزارتحانه اختلاف دارند که نه تنها نهادهای مسوول سکوت کرده اند که معلوم نیست در صورت شناسایی هکرها، چرا هیچ بازداشت و برخوردی صورت نمی گیرد.
از سوی دیگر عجیب است که اطلاع رسانی های لازم در این باره پشت پرده و محرمانه تلقی شده و خود وزارت صنعت اطلاع رسانی نکرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.