اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 20, 2018
19:16 چهارشنبه، 30ام خردادماه 1397
کد خبر: 91713

بی‎طرفی اینترنت چگونه از بین رفته است؟

کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در ماه دسامبر رای داد تا مقررات بی طرفی اینترنت رییس جمهور سابق آمریکا را لغو کند. و امروز، این لغوشدن به اجرا درآمده است. پس از مبارزات شدید بازاریابی و لابیگری، شرکت‎های اینترنتی مانند ورایزون، AT & T و Comcast، این کمیسیون  را متقاعد کرد تا به آنها اجازه دهد تا دسترسی به برخی از سایت‎ها را کند یا محدود کنند.
 
اینترنت احتمالا بلافاصله به (زیادتر از) یک پادآرمانشهر تبدیل نخواهد شد. اما حتی اگر چنین شد، ما احتمالا شاهد تغییراتی در آینده نزدیک خواهیم بود. این‎ها چیزی است که ما می‎توانیم از اینترنت فردا انتظار داشته باشیم.
 دقیقا چه منطقی پشت این قوانین جدید است؟
ارایه دهندگان خدمات اینترنتی  مانند ورایزون و  Comcas در چگونگی انجام کسب و کار خود، آزادی زیادی دارند و به طرز ناخوشایندی، نظرات در راستای خطوط حزبی تقسیم می‎شوند. برخی از جناح راست که توسط رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال Ajit Pai مورد حمایت قرار گرفته اند، استدلال می‎کنند که دادن این نوع آزادی به شرکت‎ها، کسب و کار را توسعه می‎دهد. کسانی که در سمت چپ سیاسی (حدود ۸۳ درصد از آمریکایی‎ها) هستند، احساس می‎کنند که قوانین بی طرفی شبکه برای آزادی شخصی اهمیت دارند و برای بازار عادلانه تر ساخته شده اند.
به طور خاص، اجرای این قانون، مجوز قانونی ارایه دهندگان خدمات اینترنتی را برای ایجاد خطوط سریع و آهسته آنلاین فراهم می‎کند. وبسایت‎ها و محتواهای خاصی به آرامی‎ بارگذاری می‎شوند، در حالی که برخی دیگر به طور کامل مسدود می‎شوند. همچنین به آنها اجازه می‎دهد که برای دسترسی سریعتر به اینترنت، مردم پول زیادتری بپردازند، که احتمالا کل اینترنت را برای هر کس دیگری کندتر می‎کند.
 
 این به چه معنایی است؟
در عمل، افراد مجبور به پرداخت بیشتر برای سرویس بهتر می‎شوند و شرکت‎ها و سایت‎ها برای بارگذاری سریعتر محتویات خود هزینه زیادتری پرداخت می‎کنند.
ارایه دهندگان خدمات اینترنتی صریحا وعده داده اند که از امتیازات جدید سوء استفاده نکنند. اما احتمالا برخی از تغییرات تدریجی در خدمات را در طول زمان خواهیم دید، به خصوص از آنجایی که Comcast در روز کنار گذاری این قانون برخی از این وعده‎هایش را کنار گذاشت و از قبل دسترسی به برنامه‎های نقطه به نقطه را محدود کرده است. تغییر بزرگ و ناگهانی بسیاری از مردم، از جمله سیاستمداران را عصبانی خواهد کرد و شاید تلاش‎های مداوم برای بیطرفی شبکه را تقویت کند.
در بلند مدت، این به این معنی است که شرکت‎هایی که قدیمی‎تر هستند مزیت زیادتری نسبت به استارت آپ‎های جدید دارند که نمی‎توانند برای حضور در فضای آنلاین به خوبی رقابت کنند. همچنین برخی از آنها ابراز تردید کرده اند که این شرکت‎ها جهت گیری سیاسی خود را بر آنچه که مردم در برخی مناطق در اینترنت مشاهده می‎کنند، تأثیرگذار می‎کنند. پیش از این اتفاق افتاده است همانطور که سایت مادربرد گزارش داده، ورایزون یک متن هشدار از یک سازمان طرفدار را بلاک کرده است. و به دنبال انتخابات سال ۲۰۱۶، همانطور که از نقش فناوری مانند فیس بوک در تأثیرگذاری بر نتیجه، مطلع هستیم، بسیاری فکر نمی‎کنند که موقعی مناسب برای دادن کنترل زیادتر به شرکت‎های فن آوری برای آنچه که ما در اینترنت می‎بینیم،  باشد.
 آیا قوانین جدید ماندگار هستند؟
بله، در حال حاضر دموکراتها در کنگره هنوز در تلاش هستند تا قوانین بی طرفی اینترنت را در چند سال آینده در طی دوران رئیس جمهور ترامپ بازسازی کنند. دموکراتها در مجلس سنا سه جمهوریخواه را به رأی دادن به لغو حکم جدید متقاعد کردند و اکنون دموکراتها می‎خواهند تعدادی ازجمهوریخواهان را به اندازه کافی راضی کنند تا قوانین مربوطه را تصویب کنند.
این یک راه طولانی است. آنها مجبورند جمهوریخواهان زیادتری را در کنار خود داشته باشند و چیزی که در حال حاضر موفق نظر نمی‎رسد. در عین حال، راه حل‎های محلی زیادتر شده است. ایالت واشنگتن در ماه مارس حمایت‎هایی از بی طرفی اینترنت انجام داد و کالیفرنیا بر قوانین مشابه کار می‎کند. مونتانا و نیویورک نیز بی‎طرفی اینترنت را برای تمام قراردادهای بین ISP‎ها و دولت ایالتی برقرار کرده اند، اما لزوما برای هرکسی در داخل کشور گسترش نمی‎یابد.
در ضمن، بعضی‎ها حتی کوچکتر فکر می‎کنند و در تلاش هستند تا شبکه‎های پهنای باند محلی را ایجاد کنند، یعنی ارایه اینترنت پرسرعت و بدون خطر کم شدن سرعت توسط ارایه دهندگان خدمات اینترنتی.
ما هنوز نمی‎دانیم که چه زمانی سرعت اینترنت برای کاربران عادی اینترنت ​​تغییر می‎کند، زیرا ارایه دهندگان خدمات اینترنتی شروع به استفاده از قدرت جدید خود کرده‎اند. اما به خاطر یک اینترنت دموکراتیک تر، ما امیدوار هستیم تا قبل از اینکه چیزهای زیادی تغییر کند، حفاظت زیادتری ایجاد شده و راه حل‎ها ظاهر شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.