اپراتورها

تلفن همراه

June 23, 2018
18:47 شنبه، 2ام تیرماه 1397
کد خبر: 91731

«AT&T» و «تایم وارنر»؛ بزرگترین ادغام تاریخ صنعت سرگرمی اتفاق افتاد!

در حالی که همه منتظر ادغام فاکس در دیزنی و رخ دادن بزرگترین ادغام تاریخ صنعت بودند ولی این ادغام «AT&T» با «تایم وارنر» بود که پس از کش و قوس های فراوان، اتفاق افتاد و عنوان بزرگترین ادغام تاریخ صنعت سرگرمی را به نام خود ثبت کرد.
 
البته وزارت دادگستری آمریکا ماه ها تلاش کرد تا با پیش کشیدن قوانین رقابت عادلانه سد راه این ادغام شود ولی در نهایت روز سه شنبه دادگستری آمریکا رای مثبت خود نسبت به بزرگترین ادغام تاریخ را صادر کرد. رقم این ادغام تاریخی ۸۵.۴ میلیارد دلار اعلام شده است.
 
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ماه ها پیش مخالفت خود نسبت به چنین ادغامی را رسانه ای کرد و حتی رئیس دادگستری را نیز تشویق کرد تا مانع وقوع این اتفاق شود. به نظر وی چنین ادغام هایی سبب ایجاد ابر شرکت هایی می شود که مدیریت و رسیدگی به آن ها امری بسیار پیچیده خواهد بود و می تواند به ضرر اقتصاد ملی آمریکا تمام شود.
 
با این حال حتی ترامپ هم نتوانست مانعی در این راه وقوع این ادغام تاریخی شود. فعلا دادستانی آمریکا شش روز زمان برای نهایی ساختن رای ادغام «AT&T» و تایم وارنر در خواست کرده و به نظر می رسد این رای بتواند فرایند سایر ادغام های بزرگ در صنعت سرگرمی را تسهیل کند.
 
 از «AT&T» چه می دانیم؟
 
هلدینگ «AT&T» یا «ارتباطات راه دور آمریکا» یکی از بزرگترین کمپانی های جهان به حساب می آید. این هلدینگ طی سی و چهار سال گذشته بزرگ ‌ترین شرکت مخابرات تلفن ثابت، سرویس ‌دهنده اینترنت پهن ‌باند، اشتراک تلویزیون اینترنتی و دومین اپراتور شبکه تلفن همراه آمریکا است. «AT&T» پس از اپل، وال‌ مارت، جنرال الکتریک و «Bank of America» پنجمین شرکت بزرگ غیرنفتی در ایالات متحده است.
 
چرا دادستانی مخالف ادغام بود؟
 
صنعت تلویزیون های اینترنتی (کابلی سابق) در سیطره تامین کنندگان اینترنت خانگی است. «AT&T» به عنوان یکی از مهمترین بازیگران این صنعت در کنار «Verizon» و کام کست اینترنت خانگی مردم آمریکا را تامین می کند. برای بهره مندی از سرویس های استریم، خانوارهای آمریکایی نیازمند اینترنت پر سرعت این سه غول ارتباطات آمریکا هستند و اگر خانواده ای نخواهد از سرویس تلویزیون اینترنتی یکی از این سه شرکت بهره مند شود اشتراک اینترنت پر سرعت خود را هم از دست خواهد داد و عملا نمی تواند استفاده ای از سرویس های استریم کند. با توجه به این مسئله دادستانی آمریکا معتقد بود چنین ادغامی در حقیقت انتخاب های کاربران را محدودتر از گذشته می کند و این به ضرر مشترکین خواهد بود. ضمن اینکه عرصه برای توسعه سرویس های استریمی مانند نتفلیکس تنگ تر از گذشته خواهد شد.
 
 آیا چنین ادغامی اعلام جنگ به نتفلیکس و رفقاست؟
 
صنعت سرگرمی از زمان روی کار آمدن نتفلیکس چهره کاملا متفاوتی به خود گرفته است. نتفلیکس همواره با شرکت هایی مانند دیزنی، تایم وارنر و فاکس رابطه مناسبی برای دریافت حق پخش محتوایشان داشته ولی پس از ورود جدی و طوفانی این غول صنعت استریم به فاز تولید محتوا قاعده بازی حسابی تغییر کرد و در شرایط جدید این استودیوها و کمپانی های بزرگی مانند دیزنی و تیم وارنر بودند که خود را در موضع ضعف می دیدند.
 
طی چند سال گذشته این شرکت ها به عنوان تولید کننده و توزیع کننده سنتی محتوا هیچ گاه نتوانستند در توسعه مدل های جدید توزیع محتوا مانند سرویس های استریم موفقیت چشم گیری کسب کنند. از سوی دیگر فیس بوک، توییتر و اپل قطعا در سال های پیش رو به تلویزیون های آینده تبدیل خواهد شد و نرخ بالای لغو اشتراک تلویزیون های سنتی (کابلی و اینترنتی) سبب شده تا غول های ارتباطات مانند «AT&T» و کام کست به فکر راه چاره ای برای تحولات بنیادین صنعت سرگرمی و ارتباطات باشند. با وجود چنین شرایطی است که بازیگران قدیمی این صنایع تصمیم گرفته اند تا دیر نشده با یکدیگر علیه کسب و کارهای دیجیتال متحد شوند.
 
اتحادی که هر چند احتمالا به ضرر مصرف کننده خواهد شد اما بعید است تاثیر بلند مدتی داشته باشد.
 
ساختار جدید «AT&T» و تایم وارنر چگونه خواهد بود؟
 
مدیریت چنین غول بزرگی قطعا نیازمند تغییرات سازمانی خواهد بود. به گفته مدیران «AT&T»، ساختار مسطح و اداره جزیره ای هر یک از شرکت ها یکی از راه کارهای مدیریتی بزرگترین غول سرگرمی جهان خواهد بود. از این پس ریچارد پلپلر، مدیر عامل «HBO»، کوین سوجیهارا مدیر عامل «برادران وارنر» و جان مارتین مدیرعامل «ترنر» زیر چتر «AT&T» و مدیریت جان استانکی، مدیر با سابقه غول ارتباطات جهان به فعالیت های خود ادامه خواهند داد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که رخ دادن چنین ادغامی فرایند خرید فاکس توسط دیزنی را نیز تسهیل خواهد کرد. البته فعلا به نظر می رسد کام کست با پیشنهاد غافل گیر کننده ای وارد رقابت خرید دیزنی شده و شاید ادغام تاریخ ساز و بزرگ دیگری در راه باشد.
 
 با ادغام «AT&T» و تایم وارنر، «AT&T» چه چیزی را بدست آورده؟
 
از این پس «AT&T» مالک شبکه «HBO» و «CNN» خواهد بود و همچنین حق پخش رقابت های جذاب ورزشی مانند لیگ راگبی «NFL»، بیس بال و رقابت های بسکتبال «NBA» را در کنار حق فرنچایز سری فیلم های موفقی چون «هری پاتر» را در اختیار خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.