سخت‌افزار

June 24, 2018
21:29 یکشنبه، 3ام تیرماه 1397
کد خبر: 91836

امریکا دیوار مجازی را جایگزین دیوار بتنی با مکزیک می‌کند

میثم لطفی – ایران : «پالمر لاکی» یکی از مشهورترین پیشگامان عرصه واقعیت مجازی سال 2017 میلادی شرکت فیس‌بوک را ترک و شش ماه بعد مشخص شد او به‌ صورت مخفیانه یک پویش تبلیغاتی موافق «دونالد ترامپ» راه‌اندازی کرده است که به صورت ویژه بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا تمرکز دارد تا با تأکید روی پست‌ها و تصاویر اجتماعی، ترامپ را رئیس جمهوری امریکا کند.
 
این جوان 25 ساله که شرکت «آکیولِس» از بزرگترین توسعه‌دهندگان سیستم‌های واقعیت مجازی درجهان را تأسیس کرد و پس از مدتی شرکت او به فیس‌بوک فروخته شد، هم‌اکنون مرکز جدیدی را با نام «آندوریل اینداستریز» راه‌اندازی و مدیریت می‌کند و این بار تصمیم دارد در این استارتاپ به‌صورت مستقیم از سیاست‌های ترامپ درعرصه مهاجرت پشتیبانی کند و یک سیستم نظارتی ویژه را برای شناسایی افراد هنگام عبورغیرقانونی از مرزامریکا و مکزیک ارائه دهد و از این طریق به ترامپ کمک کند به جای ساخت دیوار بتنی بین دو کشور، یک سد مستحکم مجازی در اختیار داشته باشد.
 
مرزهای فناورانه میان امریکا و مکزیک
«آندوریل اینداستریز» یکی از چندین شرکت تازه‌ تأسیس محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را به صورت مستقیم با فعالیت‌های سیاسی دولت هماهنگ کرده و به مقامات امریکا کمک می‌کند که با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، یک دیوار قدرتمند و غیرقابل نفوذ را جایگزین دیوار بتنی بین امریکا و مکزیک کنند. این دیوار مجازی آخرین فناوری‌های کاربردی را در اختیار دارد و از پهپادهای هوشمند گرفته تا حسگرهای هوش مصنوعی و سیستم‌های تشخیص چهره افراد حاضر در خطوط مرزی را مورد استفاده قرار می‌دهد. تمامی سیستم‌های نظارتی مذکور این امکان را برای ترامپ فراهم می‌کنند تا او با هزینه بسیار کمتر بین مرزهای امریکا و مکزیک دیوار بکشد و مابقی پول به دست آمده را به اصطلاح صرف آزادی‌های مدنی کند.
 
«جای استَنلی» مدیر سیاستگذاری اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا در این خصوص گفت: «این سیستم‌ها که پیشرفت‌های گسترده فناوری درعرصه حسگرها و فناوری‌های تحلیلی را نشان می‌دهند، قادرند به میزان قابل ملاحظه و به صورت کاملاً جدی به حفظ حریم خصوصی امریکایی‌ها بپردازند. استفاده از مجموعه فناوری‌های هوشمند در مرز مکزیک و امریکا می‌تواند ما را به یک جامعه نظارتی هوشمند تبدیل کند تا در آن هرگونه حرکت مردم ردیابی شود.»
 
بر اساس گزارش جدیدی که خبرگزاری وایرد به نقل از منابع آگاه خود منتشر کرد، شرکت آندوریل در نظر دارد عینک‌های هوشمند و منحصر به فردی را در اختیار نیروهای نظامی و مرزبانان امریکا بگذارد تا آنها براحتی با مشاهده چهره افراد مختلف بتوانند خوب‌ها را از بدها تشخیص دهند.
 
استارتاپ» آندوریل» که به یکی از پیمانکاران جدید ارتش امریکا تبدیل شده است و هیچ گونه سابقه همکاری سیاسی ندارد، ازاین طریق می‌تواند طی دوره زمانی کوتاه به موفقیت‌های مالی فراوان برسد و با تأکید بر فناوری نظارتی هوش مصنوعی، به‌صورت مجازی به گشت‌زنی در خطوط مرزی امریکا و مکزیک بپردازد و خیال دولت ترامپ را از این منطقه جغرافیایی راحت کند.
 
این کمپانی توسط شخصی به‌ نام «پیتر تایل» پشتیبانی می‌شود که مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری «فاندرز فاند» را برعهده دارد و مشاور ترامپ درعرصه فناوری است. آقای تایل در شرکت سرمایه‌گذاری خود به‌عنوان یکی از جدیدترین اقدامات برج‌هایی را راه‌اندازی کرده است که به دوربین‌های هوشمند پیشرفته با فناوری لیزر مجهز شده‌اند و یک سیستم ارتباطی ویژه دارند. این دوربین‌ها می‌توانند تا شعاع دو مایل را زیر نظر بگیرند و کوچک‌ترین حرکات در این بازه را به دقت تحلیل کنند. تصاویر ضبط شده در دوربین‌ها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مورد تحلیل قرار می‌گیرد تا حرکات انسان‌ها یا حیوانات از یکدیگر تشخیص داده شود و دیگر ابزارهای متحرک نیز به طور کاملاً دقیق شناسایی شوند. فناوری مذکور که با نام «لاتیس» شناخته می‌شود طی دوره آزمایشی 10 روزه خود در تگزاس امریکا به مأموران سازمان گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده (CPB) کمک کرد 55 مورد عبور غیرقانونی از مرزها را شناسایی کنند تا بر اساس آن
445 کیلوگرم ماری جوانا کشف شود.
 
شرکت آندوریل تنها کمپانی برای تأسیس دیوار مجازی محسوب نمی‌شود. یکی از شرکت‌های رژیم صهیونیستی به‌ نام «البیت سیستمز» در پروژه مجزا، ده‌ها برج ساخته است که هر کدام از آنها می‌توانند انسان را از فاصله 7.5 مایلی تشخیص دهند. این کمپانی با به‌ نمایش گذاشتن توانایی‌های خود در فناوری‌های امنیتی و دفاعی قرارداد نصب و راه‌اندازی «فَنس‌های هوشمند» را با رژیم اشغالگر منعقد کرد تا به کمک حسگرها، دوربین‌ها و پهپادها حرکت کوچک‌ترین جنبنده‌ها را هم زیر نظر بگیرد. بر اساس این قرارداد شرکت مذکور سیم‌خاردار هوشمند خود را در مرز میان دارالسلام و نوار غزه راه‌اندازی می‌کند.
شرکت آندوریل در مرزهای امریکا و مکزیک از اشتباه های چندین میلیارد دلاری پروژه دیگری به نام SBInet درس گرفته است. این پروژه در اصل یک دیوار مجازی 53 مایلی محسوب می‌شود که شرکت تولیدکننده هواپیماهای بوئینگ بین سال‌های 2006 تا 2011 میلادی آن را راه‌اندازی کرد و به‌دلیل هزینه‌های بسیار زیاد پروژه، توسعه آن متوقف شد.
 
وزارت امنیت داخلی امریکا در جریان ارزیابی‌های خود از سیستم SBInet توضیح داد: «اگرچه این دیوار مجازی توانست فناوری‌های نظارتی را به صورت ویژه مورد استفاده قرار دهد و گشت‌زنی را در مناطق مرزی دقیق‌تر کند، ولی پروژه مذکور به موفقیت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا نکرد. این دیوار هوشمند قابلیت شناسایی، تشخیص هویت، جلوگیری از ورود و تهدید در نقاط مرزی را دارد و با وجود این نمی‌تواند به‌عنوان یک راه حل کاربردی فناورانه برای برقراری امنیت در نقاط مرزی به کار رود.»
 
ولی برای «جای استَنلی» مدیر سیاستگذاری اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا این مسأله با جذابیت‌های فراوان دنبال می‌شود و او معتقد است پروژه‌های مذکور با هرهزینه‌ای که به اتمام برسد، درنهایت می‌تواند جلوی مهاجرت‌های غیرقانونی به امریکا را بگیرد. او گفت:«فناوری امروزه تمایل فراوانی دارد به همه چیز به‌عنوان «داده» نگاه کند و فکر می‌کنم ما می‌توانیم با تحلیل همین داده‌ها مرزهای امریکا را بیش از هر زمان دیگر تقویت کنیم. مرزهای ما به طول هزاران مایل شکل جغرافیایی ایالات متحده را مشخص می‌کنند و جهان بسیار پیچیده مرزبندی شده است. مردم تلاش زیادی می‌کنند تا زندگی خود را از شرایط نامناسب به شرایط مناسب برسانند. ولی باید توجه داشته باشند که این اتفاق باید از مسیر قانونی دنبال شود و ما اجازه هرگونه مهاجرت غیرقانونی را نخواهیم داد.»
 
فناوری‌هایی که هم‌اکنون شرکت آندوریل با صرف چندین میلیون دلار در خطوط مرزی امریکا مورد استفاده قرار می‌دهد و بواسطه بهره‌مندی از حسگرهای کاربردی و هوش مصنوعی تقویت شده است، با تأکید دولت ایالات متحده برای تأسیس دیوار بتنی بین دو کشور امریکا و مکزیک دنبال می‌شود و ترامپ این اتفاق را کاربردی‌ترین روش برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی می‌داند. البته دولت امریکا این روزها متوجه شده است که دیوار مجازی بیش از دیوار بتنی می‌تواند کاربرد داشته باشد تا سیستم‌های هوشمند تشخیص چهره با ضبط تصاویر و تحلیل لحظه به لحظه آنها بتوانند جلوی بروز هرگونه خطای انسانی را بگیرند و ظرف مدت کوتاه، پناهندگان غیرقانونی را بیرون کنند. آزمایش‌های محرمانه شرکت آندوریل در آریزونا و تگزاس امریکا مقامات دولت امریکا را بر آن داشته است تا بیش از هر زمان دیگر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند وحتی این فناوری را درنقاط غیرمرزی کشور امریکا هم مورد استفاده قراردهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.