اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 27, 2018
12:06 چهارشنبه، 6ام تیرماه 1397
کد خبر: 91901

6/5 میلیون نفر در سامانه ثنا ثبت نام کردند

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: ۵٠ زندانی با استفاده از دستبندها و پابندهای الکترونیکی به حبس خانگی رفته اند.
 
حمید شهریاری در مراسم رونمایی از سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سخا) درباره این که چرا دستگاه قضایی از طریق سامانه پیامکی اطلاع رسانی های خود را مانند سایر دستگاه ها به عموم مردم انجام نمی دهد گفت: در حال حاضر این خدمت روی سامانه ابلاغ الکترونیکی راه اندازی شده و کسانی که می خواهند ابلاغ های خود ا دریافت کنند، از طریق سامانه پیامکی اطلاع رسانی می شود.وی افزود: در سال گذشته بالغ بر ۲۰ میلیون ابلاغ الکترونیکی داشتیم که تمام این ابلاغ ها به صورت پیامکی به ذی نفعان پرونده ها ابلاغ شده است.
وی افزود: در طرح الکترونیکی ثنا، ثبت دادخواست های دیوان عدالت اداری هم اطلاع رسانی ها از طریق پیامک به مردم انجام می شود.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره علت قطع و وصل شدن مکرر سامانه ثنا و ایجاد معطلی برای مردم در دفاتر خدمات قضایی اظهار کرد: یک مقدار مشکلاتی از ناحیه تأمین بودجه سه سال گذشته دستگاه قضایی داشتیم و متاسفانه تا پایان سال ۹۶، نتوانستیم بودجه تملک و دارایی را از دولت دریافت کنیم.
شهریاری افزود: امیدواریم در سال ۹۷ این اتفاق بیفتد و در صورت اختصاص بودجه زیرساخت ها را تقویت می کنیم و در عین حال از مسیولان بودجه کشور در قوه مجریه و مقننه درخواست دارم به صورت جدی به مساله زیرساخت ها در دستگاه قضایی عنایت و توجه داشته باشند زیرا مردم خدمات خود را از این طریق دریافت می کنند.وی در خصوص آخرین وضعیت استفاده از پابندهای الکترونیکی گفت: در خصوص پابندهای الکترونیکی از سوی رییس سازمان زندانها به مدیران کل زندان های کشور ابلاغ و اعلام شده که آمادگی لازم برای بهره گیری از پابندهای الکترونیکی در قوانین مربوطه وجود دارد.
شهریاری افزود: بر اساس اخبار دریافتی در هفته گذشته، علاوه بر سه استانی که طرح استفاده از پابندهای الکترونیکی در آنها اجرا شده بود تعداد دیگری از استان ها نیز، به این طرح می پیوندند و ما بالغ بر ۵۰ مورد داشتیم که زندانی به جای تحمل حبس در زندان، از طریق پابندهای الکترونیکی حبس خود را در خانه می گذراند.معاون رییس قوه قضائیه از افزایش این تعداد خبر داد و گفت: این آمادگی وجود دارد تا پایان سال استفاده از پابندهای الکترونیکی به هزار عدد برسد که البته بستگی به ابلاغ هر چه سریع تر آیین نامه مربوطه دارد.
 
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه همچنین از ۶.۵ میلیون ثبت نام در سامانه ثنا(سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی) خبر داد.
شهریاری گفت: اگر ما ادعا می کنیم که خادم مردم هستیم باید از توقعات مردم مطلع باشیم و بر اساس همین توقعات ساختار خود را متحول کنیم. وی افزود: مردم از این گلایه دارند که چرا باید برای دریافت خدمات از حاکمیت علیرغم وجود فناوری های نوین در صف بایستند و متحمل زحمات فراوان شوند؟ یکی از اهداف فناوری های نوین افزایش رضایتمندی مردم است.
شهریاری ادامه داد: اگر بخواهیم تحولی را در دستگاه قضا ایجاد کنیم نیازمند اهدافی هستیم، یکسری مبادی و چارچوب های اولیه نیاز است. چه ضرورتی دارد فردی برای ثبت یک دادخواست از شیراز به تهران بیاید؟ این رضایتمندی مردم را کاهش می دهد.
شهریاری ادامه داد: سامانه (ثنا) سامانه ثبت نام الکترونیکی قضایی است که در حال حاضر بالغ بر ۶.۵ میلیون ثبت نام الکترونیکی انجام شده است.وی افزود: یکی از مشکلات قضایی افزایش روزافزون پرونده های قضایی است متاسفانه در سال ٩۶، تعداد ١۶ مییون و ٣٠٠ پرونده تکراری در قوه قضاییه رسیدگی شد در حالی که تعدا پرونده های غیر تکراری (یکتا) تنها ۵ میلیون و ٨٣٠ پرونده بوده است.با اینکه دیوان عدالت اداری، افزایش ورودی داشته اما به همان نسبت خروجی داشته و نرخ رسیدگی بیش از ۱۰۰ درصد است.شهریاری گفت: تا پایان سال ١٠٠٠ دفتر خدمات الکترونیکی دیگر راه اندازی می شود.
 سهولت در دسترسی به خدمات دیوان عدالت
رییس دیوان عدالت اداری نیز در این مراسم ضمن مثبت ارزیابی کردن راه اندازی سامانه سخا گفت: راه اندازی این سامانه منجر به سهولت در دسترسی به خدمات دیوان عدالت اداری و ثبت دادخواست ها می شود.
محمدکاظم بهرامی افزود: ما همواره از خدمات و فناوری های معاونت فناوری قوه قضاییه بهره برده ایم اما امروز تحول دیگری را شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه مردم به دیوان عدالت اداری نیازمند هستند، گفت: فکر راه اندازی دیوان بعد از انقلاب فکر نو و خوبی بود. کاری که امروز انجام می شود باعث سهولت در دسترسی به خدمات دیوان و ثبت دادخواست ها می شود.
رییس دیوان عدالت اداری گفت: مختومه پرونده ها در سال ٩۵، ١٠٧ هزار پرونده بود اما در سال ٩۶ حدود ٣۶ هزار پرونده مختومه شد. یعنی ٢۶.٢ درصد افزایش مختومه در شعب بدوی داشتیم. همچنین در سال ٩۶ حدود ٧۵ هزار پرونده در شعب تجدیدنظر مختومه شده که حدود ٢٢ هزار پرونده بیشتر از سال ٩۵ است.رییس دیوان عدالت اداری افزود: در هیات عمومی نیز در سال گذشته ۱۷۷۹ پرونده مختومه شد که ۲۱۱ پرونده بیش تر از سال ۹۵ بوده است.
محمد کاظم بهرامی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده بورسیه ها، اظهارداشت: تا پایان سال ۹۶، اغلب شکایت هایی که در رابطه با بورسیه ها ثبت شده بود، رسیدگی شده و آنهایی که واقعا بورسیه بودند در شعب بدوی و تجدید نظر به حق خود رسیدند.
وی افزود: تعداد اندکی از پرونده بورسیه ها باقی مانده که پیش بینی می شود این تعداد نیز ظرف دو سه ماه آینده رسیدگی شود.
رییس دیوان عدالت اداری در پاسخ به آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت از سند ۲۰۳۰، گفت: با توجه به مراحلی که در دولت و مجلس طی شد، موضوع دیگر در هیأت عمومی دیوان عدالت مطرح نمی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.