اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 30, 2018
18:50 شنبه، 9ام تیرماه 1397
کد خبر: 91995

جهرمی از افزایش نزدیک به سه برابری سهم زبان فارسی در اینترنت خبر داد

وزیر ارتباطات و‌ فناوری اطلاعات که در جمع جوانان شهرستان اردستان سخن می گفت با بیان اینکه برای نخستین بار تعداد مشترکین پهن باند موبایل از کشورهای منطقه فراتر رفت، اظهار کرد: برخی دستگاه ها و نهادها به بهانه های مختلف از پیوستن به دولت الکترونیک دوری می کنند که خواسته یا ناخواسته ظلم به مردم است.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات‌؛ محمدجواد آذری جهرمی در نشست با جوانان شهرستان اردستان و پس از استماع سخنان صریح تعدادی از جوانان شهرهای اردستان و زواره، گفت: شرایط قبل از انقلاب با پیشرفت های بعد از انقلاب و پیشرفت های امروز فناوری اطلاعات با پنج سال گذشته قابل مقایسه است. 
وی با اشاره به اینکه امروز تمام ۱۲۶۴ شهر کشور به نسل چهارم پهن باند متصل شده اند، افزود: به مدد طرح‌های توسعه ای برای نخستین بار تعداد مشترکین موبایل پهن باند با رسیدن به رقم ۵۷ میلیون مشترک از همه کشورهای منطقه فزونی گرفته است. 
آذری جهرمی گفت: امروز از مجموع ۶۴ هزار روستای کشور بیش از ۴۰ هزار روستا به شبکه پهن باند پیوسته اند. 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: پیشرفت های مفصلی در عرصه فناوری اطلاعات داشته ایم که یکی از آنها فراگیر شدن زبان فارسی در اینترنت است. 
وی افزود: بیشتر زبان های دنیا با فراگیر شدن اینترنت در فضای مجازی روند رو به کاهشی پیدا کرده اند اما سهم زبان فارسی در این فضا از ۰.۷ درصد به ۲ درصد رسیده است. 
جوان ترین وزیر کابینه با تایید مطالبه گر بودن جوانان شرط آن را مطالبه همراه با مطالعه دانست و تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات طرحی ملی و بسیار با اهمیت است که عده ای نادانسته و از سر کم اطلاعی و پرحرفی درباره آن نقد می کنند. در حالی که حضور پررنگ جمهوری اسلامی در فضای بین الملل در این طرح مد نظر است و این شبکه را باید از دیدگاه عالمانه بنگریم و برای تهیه محتوای مناسب برای آن تلاش کنیم. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه قطعا جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف رشد داشته است، گفت: فراموش نکنیم جمهوری اسلامی هشت سال در بدترین شرایط مشغول جنگ بود و چهل سال است که تحت شدیدترین تحریم های بین المللی قرار دارد. 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه یکی از قوای محرکه تغییر و تحول، نیروی جوانیست، اظهار کرد: انتقاد بجای جوانان این است که چرا همان هایی که امام در ابتدای انقلاب به آنها اعتماد کرد، حالا به جوانان اعتماد نمی کنند. 
وزیر دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رویش ها در نظام اسلامی بیش از ریزش هاست، تصریح کرد: خیلی از مشکلات ما به شکاف بین نسلی برمی گردد.
وزیر دولت تدبیر و امید درباره شرایط اقتصادی کشور و نرخ ارز گفت: دولت از چند ماه قبل برای کنترل نقدینگی و حفظ قدرت خرید مردم و کنترل نرخ ارز تمهیداتی اندیشید و  ۱۵ میلیارد دلار از منابع کشور را به این امر خبر داد که از این مقدار ۲۲۰ میلیون دلار به تلفن همراه اختصاص یافت که همه دیدند که چه فسادی در آن رخ داد و عده ای سودجویی و‌ به مردم ظلم وارد کردند. 
وی با اشاره به چنین مشکلاتی در همه دولت ها افزود: بخشی از این مشکلات ناشی از نادرست بودن فرایندهاست و راه حل آن اجرای دولت الکترونیک در فرایندهای حاکمیتی است. 
وزیر ارتباطات بیان اینکه طرح ثبت تلفن همراه موسوم به رجیستری تنها بخش کوچکی از دولت الکترونیک است که اجرا شد و نتایج خوبی دربر داشت که یکی از آن امکان ردیابی گوشی های قاچاق است. 
وی در ادامه اظهار کرد: با اجرای دولت الکترونیک فساد موجود در املاک، خودرو و دارو کنترل می شود اما اجرای این طرح نیازمند عزم ملی و انرژی است. 
عضو کابینه دولت دوازدهم از وجود مقاومت دستگاه ها و نهادهای مختلف در پیوستن به دولت الکترونیک خبر داد و تصریح کرد: برخی دستگاه ها و نهادها به بهانه های مختلف از پیوستن به دولت الکترونیک دوری می کنند که این نوعی ظلم به مردم است. 
آذری جهرمی درباره حل مشکل اشتغال گفت: یک راه این است که دولت همه را استخدام کند و به همه حقوق دهد اما راه منطقی و عقلانی این است که دولت شرایطی را بوجود آورد تا کارآفرینان اشتغال و ثروت ایجاد کنند. 
وزیر ارتباطات و ‌فناوری اطلاعات خلاقیت را عامل تبدیل بچه پولدار به جوان پولساز دانست و گفت: باید زیست بوم رشد خلاقیت را اصلاح کنیم که بخشی از این کار با توسعه زیرساخت ها و‌ بخش دیگر با ایجاد نهادهایی امکان پذیر است که بتوانند شرایط مناسب این زیست بوم را بوجود آورند. شرایطی که حق شماست و در تلاش هستیم تا با هماهنگی مسوولان استانی زیست بوم‌توسعه اشتغال در این شهرستان هم ایجاد شود.
بر اساس این گزارش، وزیر ارتباطات بعد از نماز مغرب و عشاء در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت شهدای هفتم تیر و نماینده شهید این شهرستان در مسجدجامع هزارساله اردستان برپا شده بود شرکت کرد.
آذری جهرمی با تجلیل از مقام شامخ شهید حاج سید نورالله طباطبایی نژاد به تببین شرایط کنونی کشور پرداخت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.