رسانه‌های اجتماعی

July 3, 2018
18:43 سه شنبه، 12ام تیرماه 1397
کد خبر: 92088

تولید محتوای داخلی با ارایه رایگان محتوا در پیام‌رسان‌ها تضعیف شد

رییس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه گفت: نقض قانون کپی‌رایت و ارایه رایگان محتوای داخلی در پیام‌رسان‌ها چالش‌ مهم این روزهای صنعت محتوای دیجیتالی است.
سعید رسول‌اف رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران اظهار داشت:‌ درحالی که در چند سال گذشته شاهد رشد فرهنگ خرید انواع محتوای دیجیتالی مانند برنامه‌های کاربردی، کتاب‌های الکترونیکی و یا موسیقی بودیم، اما این روزها با فراگیر شدن پیام‌رسان‌های موبایلی، اکوسیستم محتوای دیجیتالی تغییر پیدا کرده و همین امر باعث شده تا مخاطبان، بیشتر به دنبال دانلود محتوای رایگان باشند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه اکنون نقض قانون کپی‌رایت و ارایه محتوای تولید شده داخلی به صورت رایگان در شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی یکی از مهمترین چالش‌های حوزه محتوای دیجیتالی محسوب می‌شود. چرا که متاسفانه علاوه بر نداشتن قوانین شفاف و به‌روز، اهرم‌ها و جرایم پیش‌بینی شده نیز آن چنان که باید بازدارنده نیست.
 
وی گفت: در کنار تصویب قوانین و حمایت‌ قضایی که می‌تواند جلوی نقض قانون کپی‌رایت را بگیرد، استفاده از روش‌های جدید و جذاب فروش محتوا می‌تواند کاربران را به خرید قانونی ترغیب و تشویق کند.
 
وی با بیان این نکته که در همه دنیا صنعت تولید محتوا باعث ایجاد فرصت‌ اشتغال با هزینه کمتر می‌شود،‌ اظهار داشت:‌ در ایران هم اشتغال‌زایی در این بخش مناسب بوده و بر اساس آمارهایی که از سوی نهادهای مختلف منتشر می‌شود، اکنون در بخش تولید نرم افزار و محتوای دیجیتالی برای تلفن همراه نزدیک به 30 هزار تیم توسعه دهنده وجود دارد که کسب و کارهای آنها زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود 500 هزار نفر را فراهم است.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران با بیان آمار فوق به برنامه‌های توسعه‌‌ای که بسیاری از کشورها در این بخش برای خود در نظر گرفته‌اند، اشاره کرد و گفت: هند در دو دهه گذشته بازار نرم‌افزار دنیا را قبضه کرده است. در حال حاضر و بر اساس خبرهای منتشر شده، کشورهای عربی با راه‌اندازی یک برنامه جامع آموزشی به دنبال پرورش و اشتغال یک میلیون توسعه دهنده حرفه‌ای نرم افزار و برنامه‌های کاربردی تحت عنوان One Million Arab Coders در سال‌های آینده هستند.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هدف آن‌ها دستیابی به یک میلیون توسعه دهنده حرفه‌ای است و این کار را هم با تبیین برنامه‌های آموزشی و درسی تحت پلت‌فرم‌های آنلاین شروع کرده‌اند. آن‌ها با این برنامه، هم به دنبال تولید محتوای عربی و هم به دنبال ترویج خط و زبان خود در فضای مجازی هستند.
 
رییس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه در مورد نیروهای فارغ‌التحصیل از مراکز آموزش عالی ایران در این بخش می‌گوید: متاسفانه به دلیل سرفصل‌های درسی قدیمی که اکنون در اکثر دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود، نیروهای فارغ‌التحصیل این بخش با نیازهای بازار متناسب نیستند. این امر باعث شده تا ما در این صنعت و در بخش منابع انسانی با مشکلات زیادی روبرو باشیم. بسیاری از فارغ‌التحصیلان و نیرو‌های حرفه‌ای علاقه‌مند، بعد از دانشگاه به دنبال به‌روز کردن سطح دانش خود در مراکز آموزشی خصوصی هستند.
 
وی ادامه داد:‌ ما با در اختیار داشتن 165 هزار محتوا در گروه‌های مختلف، توسعه دهنده و تامین کننده محتوا را شریک تجاری خود می‌دانیم و معتقدیم رشد ما در کنار یکدیگر موجب افزایش اندازه بازار خواهد شد. به همین منظور در نظر داریم در آینده نزدیک در حوزه‌هایی که توسعه دهندگان ضعف دارند کارگاه‌های آموزشی و جلسات مشاوره برگزار کنیم تا علاوه بر افزایش سطح دانش فنی توسعه دهندگان،‌ مهارت‌های آنها در حوزه کسب و کار نیز ارتقا یابد و سرعت موفقیت‌شان بیشتر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.