لبه تکنولوژی

July 7, 2018
16:16 شنبه، 16ام تیرماه 1397
کد خبر: 92172

توسعه سیستم عصبی برای دادن حس لامسه به ربات‌ها

محققان "دانشگاه استنفورد" و "دانشگاه ملی سئول" یک سیستم عصبی حسی مصنوعی را که می‌تواند به طور بالقوه حس لمس را در ربات‌ها و اندام‌های مصنوعی ایجاد کند، توسعه داده‌اند.
 
به گزارش چاینادیلی، محققان یک مدار عصبی حسی مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند درون اندام‌های مصنوعی و "رباتیک نرم"(soft robotics) تعبیه شود.
 
رباتیک نرم، نمونه خاصی از رباتیک است که از مواد بسیار مشابه آنچه که در بدن موجودات زنده است، ربات ساخته می‌شود.
 
این مطالعه به رهبری "ژنان بائو" (Zhenan Bao) استاد و مهندس شیمی دانشگاه استنفورد و با همکاری "تای وو لی"(Tae-Woo Lee)  از دانشگاه ملی سئول انجام شده است.
 
مدار عصبی مصنوعی شامل سه جزء است. جز نخست آن یک سنسور لمسی است که می‌تواند نیروهای کوچک را شناسایی کند، یک نورون انعطاف پذیر الکترونیکی که سیگنال‌های حسگر لمسی را دریافت می‌کند و در نهایت یک ترانزیستور مصنوعی سیناپتیک است که همانند سیناپس انسان طراحی شده است.
 
تای وو لی گفت: سیناپس‌های بیولوژیکی می‌توانند سیگنال‌ها را انتقال دهند و اطلاعات را ذخیره کنند. ترانزیستور سیناپتیک گفته شده این کارها را در مدار عصبی مصنوعی انجام می‌دهد.
 
بائو گفت: این سیستم عصبی حسی مصنوعی یک گام مثبت در توسعه شبکه‌های عصبی حسی برای انواع برنامه‌های کاربردی است.
 
طی آزمایشات محققان موفق شدند واکنش کششی را در یک سوسک فعال کنند. تقلید چگونگی کش آمدن پوست، دوباره به حالت اول بازگشتن و عمل مانند یک شبکه حسگر هوشمند که می‌داند چگونه احساسات را به مغز منتقل کرده و هنگام دریافت سیگنال واکنش نشان دهد، آخرین مرحله آزمایشات محققان بود.
 
محققان گفتند فناوری عصب مصنوعی باید توسعه پیدا کند و آنها امیدوارند که بتوانند شبکه‌های حسگر مصنوعی که دارای قابلیت‌های بیشتر است را توسعه دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.