تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 7, 2018
20:01 شنبه، 16ام تیرماه 1397
کد خبر: 92196

کسی حالا حالاها خرید نمی کند

با وجود اینکه برخی از منابع خبری، از کاهش نرخ دلار تا رقم حدودی 8 هزار تومان خبر می دهند؛ اما وضعیت بازارهای خرید و فروش کالاهای کامپیوتری و دیجیتال تغییری نکرده است.
 
این در حالی است که برخی از نهادهای خصوصی مانند اتحادیه ها از کاهش قیمت ها در آینده نزدیک خبر داده و اعلام کرده اند که در پی ارایه لیست واردکنندگان کالاهای کامپیوتری با دلار 4 هزار و 200 تومانی، اتحادیه و سایر سازمان های مسوول وظیفه کنترل قیمت ها در بازار را به عهده گرفته و در آینده شاهد کاهش قیمت ها در بازار کامپیوتر و دیجیتال خواهیم بود.
این وعده و وعیدها در شرایطی داده شده است که هم گروه خریدار و هم فروشنده از شرایط بازار به تنگ آمده اند. با این حال از نظر خریداران نمی تواند به این وعده ها اعتماد کرد. چرا که اگر قرار بود اتحادیه و حتی دولت برای رفع این معضل و بازگشت اعتماد مردم به بازار و دولت کاری کنند، باید پیش از وقوع چنین سودجویی هایی  به فکر چاره بودند. به گفته آنها، مگر ممکن است اتحادیه نداند که اعضایش کالا را با ارز دولتی وارد کرده اند یا دلار 10 هزار تومانی؟ مگر ممکن است دولت نداند که گروه بزرگی از واردکنندگان با دلار 4 هزار و 200 تومانی کالا وارد کرده اند و با نرخ روز دلار و با سود هنگفت کالاها را به بازار تزریق می کنند؟
سوالی که مطرح است این است که چرا دولت و سازمان های مربوطه قبل از انتشار لیست با افراد خاطی برخورد نکردند؟
به گفته صالحی یکی از کارشناسان بازار کامپیووتر، واضح است که برخی از سازمان ها اظهار بی خبری کنند و بگویند که نمی دانند چه تعداد از واردکنندگان دلار دولتی گرفته اند. اما انچه مسلم است بازار به این زودی ها دستخوش تغییر و تحولات مثبت نمی شود و نمی توان بلایی که سر بازار آمده است را در مدت کوتاهی با انتشار لیست به بهانه شفاف سازی و اجبار به کاهش قیمت را جبران کرد. به گفته کارشناسان، بدون شک دعوای بزرگی در راه است. چرا که فروشندگانی که کالا را با نرخ روز از واردکننده خریداری کرده اند حاضر نمی شوند کالا را با نرخ دلار 4 هزار و 200 تومانی بفروشند و خریدار هم حاضر نیست بابت کالاها هر چند ضروری، مبلغی بیش از آنچه باید بپردازد.
کارشناسان می گویند انتشار لیست دریافت کنندگان دلار دولتی برای واردات کالاها موجب شده است خریداران بیش از پیش به بازار بی اعتماد شوند و این به ضرر بازار است. به گفته آنها، اعلام اخبار جدید از سوی مسوولان اتحادیه در رابطه با کاهش قیمت ها که در پی کنترل بازار رخ می دهد، موجب شده است خریداران حالا حالاها زیر بار خرید کالاهای کامپیوتری نروند. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.