اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 8, 2018
14:45 یکشنبه، 17ام تیرماه 1397
کد خبر: 92210

توسعه هوش مصنوعی با توانایی جداسازی صدای سازها

محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک سیستم هوش مصنوعی موسوم به PixelPlayer توسعه داده‌اند که می‌تواند صدای سازهای مختلف را در یک آهنگ، تفکیک کند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، محققان MIT یک سیستم هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که به شما این امکان را می‌دهد که اگر می‌خواهید صدای ویولن را در آهنگ بشنوید، صدای پیانو را ساکت کند.
 
اگر تا به حال به این فکر می‌کردید که چقدر خوب بود اگر می‌توانستید صدای ساز مورد علاقه‌تان را در آهنگ دلخواهتان بشنوید، پس حتما شیفته برنامه هوش مصنوعی جدید MIT خواهید شد.
 
برنامه PixelPlayer که از آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی موسسه ماساچوست(CSAIL) برآمده است، می‌تواند صدای آلات موسیقی را به صورت جداگانه در یک ویدیو شناسایی و صدای تولیدی آنها را تفکیک کند.
 
به عنوان مثال اگر چند ساز در حال نواخته شدن در یک قطعه موسیقی باشند، PixelPlayer به شما این امکان را می‌دهد که صدای ساز دلخواهتان را که می‌خواهید گوش دهید، انتخاب کنید و تنها به صدای آن ساز گوش دهید.
 
 
این برنامه، صدای خروجی از ساز انتخابی شما را با صدای بلند پخش می‌کند و حجم صدای دیگر سازها را کم می‌کند.
 
محققان این برنامه را با استفاده از تکنیک یادگیری عمیق تحت نظارت، آموزش دادند و 60 ساعت ویدیوی اجرای موسیقی را برای یادگیری آن تغذیه کردند. با این حال هنوز کامل نیست و فعلا فقط می‌تواند صدای 20 ساز را تشخیص دهد و هنوز هم در تشخیص صدای سازهای شبیه به هم با مشکلاتی روبرو است.
 
اما با توسعه بیشتر، می‌تواند یک ابزار ویرایش صدای کارآمد باشد و برای مهندسان صدا، راه‌هایی برای بهبود و یا بازگرداندن کیفیت فیلم‌های قدیمی کنسرت‌ها فراهم می‌کند.
 
همچنین می‌تواند برای آموزش ربات‌ها در مورد نحوه شناسایی صداهای مختلف محیطی مانند صدای حیوانات، وسایل نقلیه و آلت‌های موسیقی مورد استفاده قرار گیرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.