تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 8, 2018
18:13 یکشنبه، 17ام تیرماه 1397
کد خبر: 92223

دانشگاه‌های کارآمد و مدیران باسواد دو پیش‌نیاز استارتاپ موفق

فعالان حوزه استارتاپ در بخش "استیج" هفتمین نمایشگاه اینوتکس اعلام کردند پیش‌نیاز داشتن استارتاپ‌های موفق و بزرگ، داشتن "دانشگاه‌های کارآمد" و "مدیران باسواد" است.
 
اینوتکس گردهمایی استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌های ایران به‌شمار می‌رود و هفتمین دوره این رویداد میزبان 150 استارتاپ، 16 شتاب‌دهنده، 11 سرمایه‌گذار خطرپذیر و بیش از 100 شرکت دانش‌بنیان است.
 
در بخش استیج نمایشگاه اینوتکس 2018، پنل‌های "نکات کاربردی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها" و "چالش‌های اکوسیستم کارآفرینی خوب از منظر استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران" برگزار شد.
 
در این پنل اعلام شد اکوسیستم کارآفرینی در کشور با چالش‌های بی‌شماری روبرو است و اگر قرار باشد اکوسیستم موفقیتی به دست آید، باید لینک‌های بسیار قوی ایجاد شود و برای تحقق این موضوع، دو پیش‌نیاز "دانشگاه‌های کارآمد" و "مدیران باسواد" نیاز است.
 
به اعتقاد برخی از سخنرانان این پنل، در حال حاضر دانشگاه‌ها با نیازهای بازار کار فاصله بسیاری دارند و در طول 40 سال گذشته، بیشترین تقاضا برای رشته‌های دانشگاهی در مواردی بوده که تناسبی با نیاز بازار کار نداشته‌اند.
 
از سوی دیگر ساختار آموزشی دانشگاه‌ها به گونه‌ای بوده که نیروی کار تاثیرگذار تربیت نکرده‌اند.
 
کوچک بودن استارتاپ‌ها و نرسیدن صدای آنها به گوش دانشگاه‌ها از دیگر چالش‌های استارتاپ‌های موجود در کشور عنوان شد، به گونه‌ای که فعالان استارتاپی در این پنل‌ها اعلام کردند نمی‌توان با دانشگاه‌ها تعامل مناسبی برقرار کرد و تنها شرکت‌های بزرگ این توانایی را خواهند داشت.
 
این در حالی است که آمارهای منتشر شده از کشورهایی مانند کانادا و آمریکا نشان می‌دهد نقش دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی مجرب بسیار کمرنگ شده و مانند گذشته از بازدهی کافی برخوردار نیستند.
 
همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر از هر 3 فرد تحصیلکرده در آمریکا، تنها یک نفر در رشته تخصصی که تحصیل کرده، جذب بازار کار می‌شود. ناکارآمدی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی متخصص در حالی چالش‌برانگیز شده که به باور برخی صاحب‌نظران در این پنل، برخی از استارتاپ‌ها کم سواد و یا بی‌سواد هستند و توجهی به افزایش سطح سواد خود ندارند.
 
این فعالان همچنین اعلام کردند تا زمانی که توهم دانایی در برخی استارتاپ‌ها شکسته نشود، نمی‌توان راه را برای رشد استارتاپ‌ها و در نتیجه بازار کار مناسب باز کرد.
 
بررسی سازوکار "هوشمندسازی شهرها" از دیگر پنل‌های هفتمین اینوتکس است. در این پنل اعلام شد که شهر هوشمند به توسعه سیستم‌های شهری مبتنی بر تکنولوژی اشاره دارد که در نهایت به پیش رفتن شهرها به سمت مدیریت موثر و کارآمد و رشد اقتصادی منجر می‌شود.
 
نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری، طی 6 دوره میزبان بیش از 750 شرکت فناور از 25 کشور جهان است و انعقاد بیش از 130 سند همکاری در دوره‌های گذشته، بخشی از دستاوردهای این رویداد بوده است.
 
این نمایشگاه شنبه 16 تیرماه به کار خود پایان خواهد داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.