بازی

فناوری اطلاعات

July 9, 2018
18:05 دوشنبه، 18ام تیرماه 1397
کد خبر: 92238

گزارش کامل اخراج کافه بازار از TGC

بنیاد ملی بازی های رایانه ای، کافه بازار را به دلیل تداخل حضور این شرکت با اهداف TGC و همچنین مخالفت مدیرعامل آن با این رویداد، از TGC2018 اخراج کرد.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ایمیلی به مدیرعامل کافه بازار، بلیت های ورود این شرکت به TGC2018 را لغو کرد.

در متن این ایمیل که امیر امیرشریفی مدیرعامل کافه بازار منتشر کرده آمده است: «با توجه به اهداف ترسیم شده برای رویداد تی جی سی که طی آن تسهیل امر صادرات بازی های داخلی به بازارهای جهانی از مهم ترین برنامه های رویداد است، حضور شرکت کافه بازار به دلیل تداخل ذاتی با این هداف لغو می گردد تا احیانا وقت و انرژی ناشران بین المللی حاضر در رویداد که با هزینه بیت المال به رویداد می ایند، صرف جلساتی که با هدف واردات است نشود. 

همچنین از آنجایی که مدیرعامل محترم کافه بازار صریحا با این رویداد و ماهیت آن مخالفت کرده اند، در نتیجه و با عرض پوزش، رویداد بین المللی TGC2018 نمی تواند میزبان شرکت کافه بازار باشد».

در ادامه این ایمیل نیز اعلام شده است که بلیت و دسترسی به میتینگ اپلیکیشن شرکت کنندگان از کافه بازار به طور کامل لغو و حذف شده و هزینه بلیت ها به حساب کافه بازار باز می گردد.

 واکنش کافه بازار

امین امیرشریفی مدیرعامل کافه بازار در توییتر خود اعلام کرد: «به دلیل این بی احترامی، به کل TGC رو تحریم خواهیم کرد، با وجود اینکه می تونیم پای حق حضورمون در همایش بایستیم».

حسام آرمندهی بنیانگذار کافه بازار نیز از تصمیم بنیاد ملی بازی های رایانه ای انتقاد کرد. او با اشاره به نامه بنیاد و حذف کافه بازار به دلیل مخالفت با TGC نوشت: « ای کاش رده بندی سنی را ابتدا برای مدیران بنیاد میلی بازی های رایانه ای اجرا می کردند و بعد برای بازی کردن مردم تعیین تکلیف می کردند».

وی افزود: «ژن خوب خیلی زود زحمات کافه بازار برای صنعت بازی سازی در ایران را فراموش کرده و با حمایت بالاهای این دولت از بنیاد بازی سوار موج موفقیت ها شده و از آن ارتزاق می کنه. بنیادهای خصولتی فرهنگی، فقط وقتی در اختیار دولت نباشند بدند و بودجه اشان اتلاف منابع».

 داستان ممنوعیت واردات بازی در TGC

هفته گذشته بنیاد ملی بازی های رایانه ای در بیانیه ای از ناشران ایرانی خواست در TGC به مذاکره با ناشران خارجی برای واردات بازی نپردازند. توجیه بنیاد این بود که ناشران خارجی با هزینه دولت به این رویداد می آیند و هدف از حضور آنها صرفا صادرات بازی های ایرانی است. بنابراین نباید وقت و تمرکزشان صرف فروش بازی به ایران شود. در تضمین این دستور نیز بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کرد حاضر به صدور پروانه انتشار برای بازی های ناشران خارجی حاضر در این رویداد برای مدتی طولانی نیست. اخراج کافه بازار نیز با همین توجیه صورت گرفته چرا که این مارکت عملا نقشی در صادرات بازی ندارد. با این حال در عمل نمایندگان کافه بازار از مذاکره با ناشران داخلی و همچنین شرکت در کنفرانس های TGC نیز محروم شده اند. علاوه بر این مشخص نیست آیا دیگر ناشران و مارکت های ایرانی نیز از TGC اخراج شده اند یا نه.

 بنیاد ملی بازی ها چه می گوید

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای می گوید حضور کافه بازار در نمایشگاه TGC2018 به دلیل رویکرد واردات بازی های خارجی به ایران لغو شده و ارتباطی با انتقاد مدیرعامل کافه بازار از TGC ندارد. 

کریمی قدوسی در توییتر خود نوشت: دلیل جلوگیری از حضور کافه بازار در TGC2018 به هیچ وجه انتقاد از این رویداد نیست بلکه به دلیل استفاده آنها از TGC برای واردات بازی های خارجی بوده است.  اگر در نامه این چنین ذکر شده سهوا بوده است .  بنیاد هیچوقت مخالف نقد نبوده است و عملکرد بنیاد گویای این موضوع هست».

 اختلاف اصلی کافه بازار و بنیاد بر سر چیست

اختلاف علنی و شدید بنیاد ملی بازی های رایانه ای و کافه بازار به عنوان بزرگ ترین مارکت فروش بازی، به اخذ عوارض از بازی های خارجی باز می گردد. یکی از منابع درآمدی اصلی کافه بازار، از بازی های خارجی است و به همین دلیل این مارکت به شدت به تصویب بند مربوط اخذ عوارض بازی های خارجی در قانون بودجه سال 1397 اعتراض کرد.

این اختلاف نظر آنقدر عمیق بود که حتی مدیرعامل بنیاد ملی بازی ها مدعی شد کافه بازار به بازی سازان گفته است اگر می خواهند بازی هایشان جایی در این مارکت داشته باشند، نباید از اخذ عوارض از بازی های خارجی علنا حمایت کنند.

چندی پیش نیز مدیرعامل کافه بازار به برگزاری رویداد TGC حمله کرد و با هشتگ TGC# نوشت: «تیم آمیرزا کار بزرگی کرده. توی هر خونه ای حرف از بازیشون هست. باید اعتقاد پیدا کنن که متولی این صنعت خودشون و کسانی هستن که رشدش دادن، نه کسانی که به اسم کار اینها پول مردم رو به جیب میزنن و اونو خرج سفرها و مهمونهای خارجیشون میکنن و خودشون رو متولی می دونن».

وی ادامه داد: «البته برخی از اعضای تیم های کافه بازار برای ارتباط با توسعه دهندگان و ناشران داخلی و خارجی در همایش تی جی سی ثبت نام کردند. روشنه که این به معنی تأیید هزینه های میلیاردی این همایش و برگزاریش به این شکل، از سوی کافه بازار نیست. مصادره به مطلوب نشه»!

امیرشریفی همچنین نوشت: «اعتراض به روش های غلط رئیس بنیاد بازی ها رو پیگیری می کنیم و اجازه نمی دیم که حق ما و سایر بازیگران قانونی این صنعت، به نفع بعضی، ضایع شه. ساده ترین استدلال در بحث عوارض اینه که چطور می شه قانون عوارض گذاشت و در آیین نامه ها برخی، مثل گیفت کارت فروش ها، رو مستثنی کرد؟»

سکوت بازی سازان
در میان اختلاف میان بنیاد ملی بازی ها به عنوان متولی صنعت گیم و کافه بازار، اما بازی سازان ترجیح داده اند سکوت کنند. با این حال به نظر می رسد حضور بیش از 1300 بازی ساز ایرانی در رویداد TGC، به معنی اشتیاق آنها به برگزاری این رویداد باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.