رسانه‌های اجتماعی

July 10, 2018
14:01 سه شنبه، 19ام تیرماه 1397
کد خبر: 92243

قبل از سلب امتیاز شدن سیم‌کارت حتما شماره اکانت‌های اجتماعی خود را تغییر دهید!

اگر از خط تلفن همراه خود به مدت طولانی استفاده نکرده‌اید، قبل از سلب امتیاز و واگذار شدن سیم‌کارت، حتما شماره ثبت‌نامی خود را در شبکه‌های اجتماعی تغییر داده و به اطلاع دوستانتان برسانید.
 
آمارهای ارائه شده گویای آن است که از میان سیم‌کارت‌های به فروش رسیده و فعال کشور تعداد زیادی خاموش هستند. این در حالی است که نامبرینگ، یک ثروت ملی محسوب می‌شود و برهمین اساس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به واسطه‌ی مصوبه‌ای، این حق را برای اپراتورها در نظر گرفت که در صورت عدم استفاده مشترکان از سیم‌کارت‌ها، پس از مدت 90 روز اپراتور بتواند به سلب امتیاز از آن بپردازد.
 
همچنین در صورتی که مشترکان اپراتورهای همراه به موقع به پرداخت صورتحساب تلفن همراه خود اقدام نکنند، ممکن است به رویه‌های قطع بدهی دچار شده و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، می‌تواند به سلب امتیاز سیم‌کارت بینجامد؛ زیرا اپراتورها مجازند طبق ساختاری که از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر گرفته شده، با مشترکان بدهکار برخورد و خط آن‌ها را قطع کنند یا اگر این نپرداختن‌ها ادامه داشته باشد، به سلب امتیاز از خط اقدام کنند.
 
در خطوط دائمی همراه اول، پیامک صورتحساب هر ماه، سوم تا چهارم ماه بعد برای کلیه مشترکان ارسال می‌شود. مهلت پرداخت صورت‌حساب، نیز ۲۱ هر ماه است. در صورت عدم پرداخت قبض طی دو دوره متوالی، ۷۲ ساعت مانده به مهلت پرداخت، اخطار قطع برای مشترک ارسال و پس از آن در صورت عدم پرداخت بدهی، خط تلفن قطعِ یکطرفه‌ی پایان‌دوره خواهد شد. همچنین پس از رسیدن صورت‌حساب میان‌دوره به ۸۰ درصد ودیعه، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال و در ۱۰۰ درصد ودیعه، خط قطعِ یک‌طرفه‌ی میان‌دوره می‌شود.
 
ودایع خطوط متفاوت بوده و در حال حاضر برخی خطوط مشمول طرح افزایش سقف اعتبار قطع هستند. با توجه به نوع قطع پایان‌دوره یا میان‌دوره، دو هفته تا یکسال بعد خط قطع دوطرفه می‌شود. بلافاصله بعد از قطع دو طرفه، نامه اخطار سلب امتیاز با مهلت یک‌ساله برای مشترک ارسال می‌شود. درنهایت در صورت عدم پرداخت بدهی، بر اساس مصوبه ۲۰۷ رگولاتوری خط سلب امتیاز می‌شود.
 
در خطوط دائمی ایرانسل، مشترکان با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره ۵۴۵۵ می‌توانند از خلاصه صورت‌حساب دوره گذشته باخبر شوند و نیز برای دریافت صورت‌حساب از طریق ایمیل، وارد پورتال کنترل حساب اینترنتی (ecare) شده و گزینه دریافت قبض را انتخاب کنند و یا با ارسال پیامک بدون متن به شماره ۵۴۵۹، از دوره‌های آتی صورت‌حساب خود را به صورت پیامکی دریافت کنند.
 
در صورتی که مبلغ صورت‌حساب برای کاربران دائمی ایرانسل، بیشتر از ۱۲هزار تومان باشد، قبض کاغذی به نشانی پستی مندرج در پرونده ارسال خواهد شد. همچنین مشترکان ایرانسل می‌توانند از طریق اپلیکیشن و نسخه تحت وب «ایرانسل من» همواره میزان کارکرد خط خود را با جزئیات شفاف ملاحظه و از همان طریق نسبت به پرداخت صورت‌حساب به صورت اینترنتی اقدام کنند.
 
پس از صدور صورت‌حساب، در صورت تمام نشدن حد اعتبار موجود، کاربران تا روز ۲۸ ماه‌های فرد (فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن) مهلت پرداخت دارند. در صورت‌حساب‌های جدید، کاربران می‌توانند حداکثر تا سه دوره و تا مبلغ ۲۰ هزار تومان پرداخت را به تعویق بیندازند.
 
در صورتی که مشترک تا مهلت مقرر صورت‌حساب را پرداخت نکند، پس از چهار روز خط ایرانسل دائمی به طور خودکار به حالت تعلیق یک‌طرفه درخواهد آمد. پس از گذشت ۵۷ روز از تعلیق یک‌طرفه و عدم پرداخت مبلغ، خط به طور خودکار به حالت تعلیق کامل (دو طرفه) درخواهد آمد. اگر پس از گذشت ۱۴۰ روز از صدور صورت‌حساب (۵۱ روز بعد از قطع دوطرفه)، اقدام به تسویه‌حساب نشود، شرکت ایرانسل مجاز است شماره تلفن همراه مشترک را از شبکه حذف و امتیاز مالکیت را سلب کند.
 
اما بررسی پرونده‌های ارجاعی به پلیس فتا نشان می‌دهد که خط تلفن‌ همراه برخی مشترکان به دلیل عدم استفاده به مدت طولانی توسط مخابرات مسدود و به شخص دیگری واگذار شده است و آن شخص ناشناس نیز با فعال کردن اکانت تلگرام این خطوط، به شماره تماس تمام دوستان و آشنایان ایشان پیام ارسال و ضمن درخواست پول و شارژ به تصاویر شخصی و همچنین چت‌های خصوصی موجود در اکانت تلگرام دسترسی یافته و از این امر سوءاستفاده کرده است.
 
کاربران باید توجه داشته باشند که با توجه اهمیت حفظ امنیت در فضای مجازی، برای اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف و حتی ایمیل‌های شخصی حتماً از رمز دو مرحله‌ای استفاده کنند تا اگر سیم‌کارت آن‌ها گم و یا واگذار شد، افرادی که به آن دسترسی پیدا می‌کنند نتوانند به اکانت‌ها دسترسی پیدا کنند.
 
بر این اساس مشترکان باید توجه داشت که اپراتورهای مخابراتی در صورت سلب امتیاز سیم‌کارت، به حذف شبکه‌های اجتماعی فعال اقدام نخواهند کرد بنابراین توصیه می‌شود اکانت‌های خود را با سیم‌کارت‌های فعال ایجاد کنید و اگر قصد واگذاری یا عدم استفاده به مدت طولانی از یک خط را دارید، حتماً شماره ثبت شده در اکانت خود را قبل از آن‌که خیلی دیر شود، تغییر دهید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.