اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 18, 2018
16:58 چهارشنبه، 27ام تیرماه 1397
کد خبر: 92451

تغییرات اقلیمی آینده تلکام را به خطر می‌اندازد: زیرساخت اینترنت تا ۲۰۳۳ به زیر آب می‌رود

مطالعات محققان نشان می‌دهد با افزایش آب سطح دریاها زیرساخت اینترنت در شهرهای ساحلی می‌تواند به‌طور کامل به زیر آب رود.
 
در حال حاضر دسترسی مردم به اینترنت از طریق هزاران کیلومتر مسیر ارتباطی بر بستر فیبرنوری که در سراسر جهان توسعه یافته ممکن گشته است. اما بسیاری از این کابل‌ها از نقاطی عبور داده شده‌اند که در آینده نزدیک به زیر آب می‌روند.
 
دانشمندان می‌گویند تغییرات آب و هوایی و افزایش گرمای هوا که موجب ذوب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها شده می‌تواند موجب شود تا این کابل‌ها که به‌طور کامل ضد آب نیستند، کارکردهای خود را از دست بدهند.
 
مطالعه محققان دانشگاه‌های ویسکانسین-مدیسون و اورگان برآورد می‌کند که ۴۰۰۰ مایل (۶۴۰۰ کیلومتر) فیبر نوری در ایالات‌متحده به‌زودی و تا سال ۲۰۳۳ به زیر آب خواهد رفت.
 
این محققان می‌گویند بیش از ۱۱۰۰ هاب ترافیک اینترنتی نیز در محاصره آب قرار خواهند گرفت که احتمال اختلال در فعالیت آنها نیز وجود دارد.
 
این زیرساخت‌ها ۲۰ تا ۳۰ سال پیش ساخته شده‌اند و در آن زمان، هیچ‌گونه تمهیداتی برای تغییرات آب و هوایی انجام نشده بود.
 
هرچند این تحقیق با محوریت شبکه های اینترنت آمریکا انجام‌شده اما مشخص است که مشکل یادشده محدود به امریکا یا شهرهای خاصی نخواهد بود و بسیاری از شهرهای ساحلی جهان را تهدید می‌کند.
 
محققان با استفاده از داده‌های اطلس اینترنت (نقشه زیرساختی اینترنت در سراسر جهان) و به همراه اطلاعات اداره اقیانوس‌شناسی و جوی (SLRI) این نتایج را به‌دست آوردند. این مطالعه اولین ارزیابی خطر تغییرات اقلیمی برای ارتباطات جهانی اینترنت است.
 
محققان می‌گویند: می‌بایست روش‌های پیشگیرانه برای این وضعیت اتخاذ شود.
 
پل بارفورد یکی از استادان علوم رایانه‌ای در دانشگاه ویسکانسن- مدیسون می‌گوید: بخش اعظم خسارت به زیربنای اینترنت در ۱۰۰ سال آتی اتفاق می‌افتد. ما تخمین می‌زدیم ۵۰ سال فرصت برای برنامه‌ریزی داریم؛ اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد فرصت زیادی موجود نیست و این تهدیدات بسیار زودتر از زمان پیش بینی شده و طی ۱۵ سال آینده اتفاق می‌افتد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.