اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 24, 2018
12:29 سه شنبه، 2ام مردادماه 1397
کد خبر: 92574

رئیس سازمان فضایی: ماهواره‌های مکعبی با همکاری ۳ دانشگاه ساخته می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر افزایش نقش آفرینی دانشگاه ها در زیست بوم حوزه فضایی کشور، گفت: پروژه ماهواره های مکعبی (کیوب ست) با همکاری ۳ دانشگاه داخلی در حال انجام است.
 
مرتضی براری در جلسه بررسی مدل همکاری با دانشگاه ها در حوزه فضایی که با حضور نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، بر نقش آفرینی دانشگاه ها در زیست بوم بخش فضایی کشور تأکید کرد.
 
وی با اشاره به پروژه های جاری سازمان فضایی ایران با تعدادی از دانشگاه های برتر کشور گفت: دانشگاه ها در روند توسعه فناوری فضایی نقش بسزایی داشته و هم اکنون سازمان فضایی ایران به دنبال تقویت این روند است. براین اساس در ماه های گذشته ۳ پروژه با ۳ دانشگاه کشور امضا شده است و در حال حاضر پروژه ماهواره کوچک دانشجویی (SSS) با همکاری سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) و پروژه ماهواره های مکعبی (Cube Sat) با همکاری ۳ دانشگاه داخلی در حال انجام است.
 
براری با بیان اینکه در حوزه توسعه کسب وکارها و تجاری سازی محصولات فضایی نیز با برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی در دانشگاه های برتر، تعامل و همکاری نزدیکی با دانشگاه ها انجام شده است، به بیان برخی از چالش های کشور در حوزه مدیریت منابع آب، مدیریت بلایا، خشکسالی و گرد و غبار پرداخت و افزود: منشا ۹۰ درصد بلایای طبیعی از هوا بوده و صرفا ۱۰ درصد آن شامل زلزله، رانش و نشست زمین و آتش فشان از زمین است..
 
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: ماهواره های سنجشی و راداری کاربردهای فراوانی در پایش و مدیریت این مخاطرات دارند و با توجه به این مساله، در تعریف پروژه ها و مدل مشارکت، علاوه بر توسعه فناوری بومی باید به اثرگذاری آن در حل چالش های پیش روی کشور نیز توجه شود.
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه زیست بوم ماهواره های سنجشی در سازمان فضایی ایران طراحی شده است، گفت: طی مراحل ساخت یک ماهواره تعداد ۴۰ فناوری ایجاد شده که این فناوری ها قابلیت تجاری سازی دارند و می توان از سرریز فناوری های کسب شده در دیگر صنایع بهره برد که در این زمینه با چند دانشگاه مذاکره شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.