امنیت

امینت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

July 27, 2018
20:50 جمعه، 5ام مردادماه 1397
کد خبر: 92666

چگونه خود را از تروجان‌ها محافظت کنیم؟

 
 
هنگامی که شما از برنامه‌های رسمی که از فروشگاه رسمی مانند گوگل دانلود شده‌اند، استفاده می‌کنید، برنامه‌های شما نسبتا امن هستند، اما زمانی که برنامه‌ها از فروشگاه‌های شخص ثالث دانلود می‌شوند، امنیتی دربر ندارند. ممکن است اینگونه برنامه‌ها، تروجان‌ها باشند و تمام اطلاعات مربوط به بانکداری شما به دست جنایتکاران اینترنتی بیفتد که ممکن است اطلاعات مورد نظر مورد سوءاستفاده قرار گرفته یا به فروش برسند.
 
به گزارش ایسنا، تروجان‌ها، برنامه‌های کامپیوتری مخرب و جعلی هستند که خود را همانند نرم‌افزار اصلی نشان داده و پس از ورود به دستگاه و یا سیستم به استخراج داده‌ها از سیستم و یا دستگاه آلوده اقدام می‌کنند.
 
تروجان‌هایی رواج پیدا کرده‌اند که می‌توانند عملیات بانک‌ها را شبیه‌سازی کنند و به عنوان برنامه‌های بانکی واقعی، اطلاعات خصوصی شخصی مشتریان بانکی، از جمله اعتبارنامه‎ها، اطلاعات کارت و غیره را ارائه می‌دهند.
 
تروجان‌ها چطور کار می‌کنند؟
 
تروجان‌ها ممکن است برروی دستگاه شما ظاهر شوند و به عنوان به‌روزرسانی اضطراری در فروشگاه برنامه‌های شخص ثالث یا از طریق لینک‌های مخرب که بر روی آن‌ها کلیک می‌کنید ظاهر شوند. تروجان‌ها سپس می‌توانند برنامه‌های بانکی یا برنامه‌های پرداختی که شما استفاده می‌کنید، همراه با سایر برنامه‌های شبکه‌اجتماعی را مورد سوءاستفاده قرار دهد. 
 
سرانجام، هنگامی که یکی از این برنامه‌ها را باز می‌کنید، صفحه نمایش با یک صفحه نمایش جعلی، تقریبا یکسان با صفحه اصلی برنامه، پوشانده خواهد شد. سپس، همانطور که وارد صفحه اطلاعات  ورودی خود می‌شوید، تروجان آن را ضبط می‌کند و سپس یک پیام خطا روی صفحه نمایش داده می‌شود. سپس تروجان با استفاده از اعتبار ورود به سیستم خود به خودی خود و یا انتقال اعتبار به سازندگان تروجان اقدام خواهد کرد. هکرها حتی اطلاعات خرابکاری را به فروش می‌رسانند و پول زیادی کسب می‌کنند.
 
 
 
نحوه شناسایی تروجان‌ها
 
 
وقتی مکرراً جزییات کارت بانکی از شما خواسته شود، صفحه مورد نظر تا زمانی که شما تمام اطلاعات را وارد نکرده‌اید، از بین نمی‌رود. این یعنی به احتمال زیاد شما با یک صفحه تروجان روبرو هستید. بهترین کاری که باید بکنید جلوگیری از استفاده از برنامه‌های غیرمجاز است.
 
بسیاری از مردم تمایل دارند از برنامه‌های کاربردی از فروشگاه‌های شخص ثالث استفاده کنند، فقط به این دلیل که بسیاری از برنامه‌های رایگان ارائه می‌شوند. اما چنین برنامه‌های رایگان ممکن است آلوده به ویروس یا تروجان باشند که سعی دارند همه اطلاعات شخصی شما را سرقت کنند. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، بهترین سیاست این است که همیشه برنامه‌ها را از فروشگاه‌های مجاز برنامه مانند فروشگاه گوگل پلی یا فروشگاه اپل، دانلود یا آن‌ها را خریداری کنید.
 
همچنین حتماً در هنگام نصب یک برنامه، مجوزها را چک کنید؛ شما هرگز نباید اطلاعات شخصی حساس را بصورت آنلاین به اشتراک بگذارید.  از صحت برنامه یا وب سایت که در آن شما اطلاعات شخصی خود را به اشتراک می‌گذارید، اطمینان حاصل کنید. هرگز برروی لینک‌هایی که پیشنهادات غیرواقعی دارند، به ویژه لینک‌هایی که به دنبال اطلاعات شما هستند از طریق اس‌ام‌اس، ایمیل یا واتس‌اپ و غیره کلیک نکنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.