اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 29, 2018
15:14 یکشنبه، 7ام مردادماه 1397
کد خبر: 92683

استفاده از شبکه عصبی­ تصادفی برای جستجوگر­های آینده

برگزیده جایزه مصطفی (ص) با موسسه ماشین­های کامپیوتری ACM  به تشریح مدل« G-network » خود و چگونگی کارایی این مدل در رفع چالش­های سیستم­ های کامپیوتری پرداخت.
 
پروفسور سامی­­ارول گلنبه عضو آکادمی علوم ترکیه و عضو هیات علمی کالج سلطنتی لندن، در خصوص دستاورد­ها و زمینه­ های پژوهشی که اخیرا در آن­ها فعالیت داشته توضیحاتی ارائه کرد.
 
گلنبه که تمرکز اصلی مطالعات وی در تحقیقات روی دو معضل اصلی سیستم­های کامپیوتری جهانی یعنی امنیت سایبری و مصرف انرژی منعطف شده است در زمینه طراحی شبکه‌های «جی- نتورک» در سیستم­ های کنترل کامپیوتر  مطالعاتی انجام داد. 
 
وی در رابطه با امنیت سیستم­ها و شبکه اظهار داشت:  بهبود این چالش­ها مانند طراحی عملکرد کامپیوتر است.
 
وی با به کارگیری طرح‌های کنترل مانند تخصیص دوباره پویا ترافیک، مسیریابی ترافیک و کنترل پذیرش، موفق به دستیابی چندین راه­ حل مجزا در قالب محصول برای این مدل ­ها شده است.
 
شبکه‌های جی « G-network » می ­تواند مشکلاتی مثل بهبود کیفیت همزمان سرویس‌دهی و مصرف انرژی در سیستم­های کامپیوتری توزیع شده و شبکه‌های معروف به «شبکه های بسته­ انرژی» را رفع کند.
 
برگزیده جایزه مصطفی(ص) در خصوص موضوع مصرف انرژی سیستم­ها گفت: در حال حاضر میزان مصرف انرژی کامپیوترها و اینترنت برابر با مجموع مصرف برق کل آلمان و ژاپن است و تاثیر منفی صنعت فناوری­ اطلاعات در تولید دی اکسیدکربن از صنعت هوایی بیشتر در نظر گرفته می ­شود. بنابراین اینگونه انتظار می­ رود که شیوه ­های نوین در جهت رفع معضلات مصرف انرژی و کیفیت سرویس ­دهی، کارآمد باشند.
 
وی افزود: امروزه شبکه­ های پول مجازی، هر روزه کاربران بیشتری را از نقاط مختلف دنیا جذب می ­کنند و به علت ماهیت بی‌نام و نشان بودن شرکت­های­ مادر، این شبکه ­ها به آمار بسیار مفصلی از ایجاد (تراکنش‌های تاییدشده) و میزان استفاده هر کدام از واحدهای پولی خود نیازمند هستند، که این فرآیند انرژی عظیمی را مصرف می­ کند.
 
گلنبه با اشاره به معضلات مصرف انرژی مثل Bitcoinها در شبکه ­های پول مجازی، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌ها،  انجام تراکنش­ها با استفاده از Bitcoin ها به اندازه مصرف برق کشور کوچکی مثل دانمارک، انرژی مصرف می ­کند.
 
وی ادامه داد: اگر استفاده از این پول­ ها رایج شود، میزان مصرف انرژی این فناوری ­های فعلی فوق­ العاده زیاد خواهد شد. لذا یکی از مهمترین معضلات فنی بازارهای پول ارزی، به توانایی آن‌ها در اداره تراکنش­های خود به شیوه­ای قابل ارتقا و مقرون­ به­ صرفه در مصرف انرژی بستگی دارد. این مسئله یکی از چالش­های جدیدی است که محققان علوم کامپیوتری و ارزیابی عملکرد سیستم در حال کار کردن روی آن هستند.
 
وی با اشاره به جدیدترین تحقیقات خود گفت: اکنون روی شبکه‌های عصبی­_تصادفی(RNN) با هدف شبیه‌سازی بهتر رفتارهای تصادفی و جهشی سیستم‌های عصبی­_طبیعی و همچنین به دست آوردن شناخت صحیح‌تری از مراحل محاسبه و کاهش زمان لازم برای یادگیری عمقی سیستم، تحقیقاتی انجام می‌دهم.
 
گلنبه گفت: از این تکنیک‌ها در جستجوگر­ها نیز استفاده می­ شود و به کاربران کمک می‌کند تا به جای دیدن تبلیغات و اطلاعات مورد علاقه موتورهای جستجو، دقیقا به اطلاعاتی که جستجو کرده ­اند دسترسی پیدا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.