امنیت

فناوری اطلاعات

July 29, 2018
15:16 یکشنبه، 7ام مردادماه 1397
کد خبر: 92684

تشکیل کمیسیون نظارت بر حفاظت از اطلاعات در فضای مجازی

در راستای رونمایی از لایحه صیانت از داده های شخصی کاربران فضای مجازی، مقرر شد کمیسیون نظارت بر حفاظت از داده های شخصی مردم در مجلس تشکیل شود.
 
لایحه صیانت و حفاظت از داده های شخصی کاربران در فضای مجازی با حضور وزیر ارتباطات، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، پروانه مافی، رمضانعلی سبحانی فر نمایندگان مجلس در حاشیه نمایشگاه الکامپ توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران رونمایی شد.
 
در مراسم رونمایی از این لایحه، کاظم جلالی گفت: در فضای مجازی امروز صیانت از داده های شخصی مردم قابل توجه است و قانونگذار باید تلاش کند از آسیب های آن پیشگیری کند.
 
وی تصریح کرد: بررسی تجارب دنیا نشان می دهد قوانین در این عرصه گسترش یافته و تمامی کشورها برای صیانت از حریم خصوصی کاربرانشان تلاش می کنند. در کنار این موضوع فتوای رهبری برای صیانت از داده های مردم از دیگر مواردی است که مورد تاکید قرار گرفته و به همین دلیل مرکز پژوهش ها با همکاری پژوهشگاه قوه قضائیه و وزارت ارتباطات لایحه صیانت از اطلاعات و داده های شخصی مردم در فضای مجازی را آماده کرده اند.
 
جلالی گفت: پیش بینی شده برای اجرایی شدن این لایحه کمیسیون نظارت بر حفاظت از داده های شخصی مردم در مجلس و با حضور نمایندگان سه قوه تشکیل شود تا این لایحه به جمع بندی نهایی برسد.
 
وی تاکید کرد: ما موافقیم که این موضوع به جای طرح، به صورت لایحه به مجلس ارائه شود و پس از آن قوانین مشترکی که در حال تدوین است نیز به شکل لایحه در حوزه حقوق فضای مجازی ارائه شود.
 
در این مراسم رمضانعلی سبحانی فر نیز با بیان اینکه بخش عمده ای از دغدغه کاربران با تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون حفظ خواهد شد، گفت: امروز اطلاعات کاربران بدون اجازه در بیزینس های مختلف استفاده می شود و با این وجود باید بتوانیم جلوی این سوءاستفاده را بگیریم.
 
همچنین پروانه مافی نماینده مجلس نیز با تاکید بر اینکه بسیاری از موکلان خواستار داشتن قوانینی برای پیگیری صیانت از داده های خود در فضای مجازی هستند، گفت: پیشنهاد می کنیم که کمیسیون مشترکی در مجلس برای سرعت بخشیدن به این لایحه و قانونی کردن آن تشکیل شود.
 
همچنین رسول سرائیان رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از نمایندگان مجلس خواست که هدف گذاری پایان شهریورماه را برای تصویب این لایحه در نظر بگیرند تا این لایحه در دولت و نیز در مجلس مسیر کوتاهی را برای تصویب طی کند و کسب و کارها و کاربران در خصوص استفاده از قوانین و مقررات این حوزه با مشکل مواجه نشوند.
 
در این مراسم، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز اعلام آمادگی کرد که برای پیاده سازی قانون حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران با کمیسیون اروپا نشست مشترک داشته باشد.
 
وی گفت: تا پیش از این نحوه صیانت از اطلاعات مردم در سرویس های فضای مجازی مشخص نبود اما هم اکنون با تصویب این لایحه نه تنها اطلاعات داخلی کاربران بلکه اطلاعاتی که از شهروندان ایرانی که در سرویس های بین المللی ضبط می شود، امکان پیگیری خواهد داشت و برای این موضوع استانداردهایی تدوین شده است. همان طور که موضوع صیانت از داده های شخصی در کمیسیون اروپا نیز به تصویب رسیده است.
 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: کسانی که اطلاعات شهروندان را نگهداری می کنند باید به موضوع شفاف سازی توجه کرده و حق ندارند این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهند و به طور کلی با عملیاتی شدن این لایحه، ضریب حریم خصوصی افراد بهبود می یابد.
 
وی تصریح کرد: به زودی چهار لایحه حقوقی دیگر در حوزه حاکمیت الکترونیک، مسئولیت پذیری، تراکنش و شناسایی الکترونیکی نیز آماده رونمایی می شود و پیش نویس لایحه صیانت از اطلاعات مردم نیز از طریق وبسایت وزارت ارتباطات در دسترس عموم قرار می گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.