تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 30, 2018
15:31 دوشنبه، 8ام مردادماه 1397
کد خبر: 92722

ضروریات حضور استارتاپ‌ها در نمایشگاه‌های تجاری

نمایشگاه‌های تجاری و رویدادها بی‌تردید یکی از برترین ابزارهای بازاریابی هستند که به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند که به دنیای واقعی قدم بگذارند، افراد کلیدی بانفوذ را بشناسند و با سرعت بیشتری مشتری جذب کنند.
 
شاید عجیب به نظر برسد که در عصر دیجیتال هنوز هم رویدادها و نمایشگاه‌های تجاری از نظر اطلاع‌رسانی، جذب مشتری جدید و حتی امضای قراردادهای تجاری جدید برای برندها مهم هستند.
 
براساس گزارش سال پیش یکی از مراکز تحقیقاتی دیجیتال مارکتینگ، سهم اقتصادی سالانه صنعت نمایشگاه‌ها تقریبا 565 میلیارد دلار است؛ درواقع نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری، بزرگترین صنایعی هستند که شاید تا به حال از آنها استفاده نکرده‌اید.
 
صنعت نمایشگاه‌ها بیشتر از صنایع فیلم‌سازی، موسیقی و حتی ورزش‌های پر تماشاگر به GDP شرکت‌ها اضافه می‌کنند؛ به این معنا که نمایش محصولات در نمایشگاه‌های تجاری مسیری است که بسیاری از استارتاپ‌ها و SMEها هنگامیکه می‌خواهند مشتری یا سرمایه‌گذار جذب کنند یا برند خود را در معرض دید عموم قرار دهند، طی می‌کنند.
 
کنگره جهانی موبایل را در نظر بگیرید؛ این کنگره یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجاری فناورانه در جهان است که سالانه در بارسلونا برگزار می‌شود و هزاران سرمایه‌گذار، استارتاپ و مشتری بالقوه به آنجا مراجعه می‌کنند تا در جریان محصولات جدید قرار بگیرند.
 
در چنین نمایشگاه‌هایی است که جرقه خرید بسیاری از شرکت‌ها توسط شرکت‌های دیگر (فرآیند اکتساب) ایجاد می‌شود؛ در این نمایشگاه‌هاست که اکتساب شرکت‌هایی مثل اوبر مورد بحث قرار می‌گیرد و شرکت‌های دیگری اقدام به جمع‌آوری سرمایه اولیه می‌کنند که شروع آن از 200 هزار دلار است و تا 1.5 میلیون دلار می‌رسد.
 
با در نظر گرفتن این مسایل، در اینجا پنج دلیل ملموس را بیان می‌کنیم که چرا نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند برگ برنده استارتاپ‌ها باشند که از قضا مورد تحلیل مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپای فاوا نیز قرار گرفته است:
 
1ـ جذب مشتری
 
جذب مشتری هم بزرگترین مشکل و هم بزرگترین عامل موفقیت سرمایه‌گذاران و اعضای هیئت مدیره است؛ اگر نمایشگاه تجاری درستی را انتخاب کنید می‌توان با ورود مشتریان احتمالی علاقه‌مند به نمایشگاه این مشکل را حل کرد.
 
با توجه به محصول یا خدمتی که عرضه می‌کنید بسیاری از مشتریان راغب و جدید می‌توانند در غرفه شما ثبت‌نام کنند و طی یک یا دو روز MRR یا هر شاخص رشد دیگری را افزایش دهند.
 
بازاریابی هدفمندی که مسئولان سازمان‌دهی نمایشگاه‌های تجاری در روزهای قبل از نمایشگاه انجام می‌دهند به شما اجازه می‌دهد که آنها را براساس علائق مشتریان یا نام شرکت یا هر داده دیگری که در اختیاردارید بخش‌بندی کنید.
 
اگر در نمایشگاه تجاری سیستم خریدار وجود داشته باشد، می‌توانید ملاقات با بازدیدکنندگانی را که احتمال دارد مشتری شما شوند از قبل برنامه‌ریزی و رزرو و به این ترتیب زمان بیشتری را با افراد کمتری سپری کنید و خود را برای بالا رفتن نرخ تبدیل آماده سازید.
 
2ـ قرار دادن محصول در معرض دید بازدیدکنندگان
 
رویدادها و نمایشگاه‌های تجاری فرصت بسیار خوبی هستند تا محصولات خود را قبل، در حین و بعد از نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دهید؛ هنگام برگزاری نمایشگاه، پوشش زنده از طریق رسانه‌های اجتماعی، کمپین اختصاصی رویداد، هشتگ‌ها و فعالیت گسترده در رسانه‌های اجتماعی هم بسیار مهم است.
 
با استفاده از پست‌های مهمان روی وب‌سایت‌های مربوطه، ارتباطات ایمیلی و نظرات، می‌توانید قابلیت دیده شدن خود را افزایش دهید و فرصت اشتراک تخصص و شناخته شدن را پیدا کنید.
 
بسیاری از رویدادها به شما این امکان را می‌دهند که در آنها سخنرانی داشته باشید و فرصت بیان رسالت شرکت خود را چند برابر کنید.
 
همچنین نمایشگاه‌های تجاری پلت‌فرم بسیار خوبی برای کمپین‌های بازاریابی هستند که بودجه کم اما تأثیر زیادی دارند؛ شما با کمی فکر کردن می‌توانید یک کمپین پارتیزانی راه‌اندازی و استارتاپ خود را از سایرین متمایز کنید.
 
همچنین می‌توانید هشتگ رویداد را هایجک کنید؛ یک استند نمایشگاهی نوآورانه بسازید یا از آن به عنوان پلت‌فرمی برای عرضه محصول یا خدمتی جدید استفاده کنید.
 
ازآنجا که حس اجتماعی بودن در محیط نمایشگاه بالاست، می‌توانید صرفا با شرکت در یک نمایشگاه درنهایت به تِرندی در توییتر تبدیل شوید؛ در اخبار ملی قرار بگیرید و توجه مردم را به شرکت خود جلب کنید.
 
3ـ ایجاد ارتباط
 
نمایشگاه‌های تجاری نه تنها شما را به تعداد بسیار زیادی از مشتریان وصل می‌کنند بلکه باعث می‌شوند خبرنگاران و افراد بانفوذ در صنعت هم شما را مشاهده کنند؛ نمایشگاهی مانند کنگره جهانی موبایل یا SXSW برای خود سالن‌های مطبوعاتی و پوشش رسانه‌ای دارند و خبرنگاران صنعتی کارآزموده در این نمایشگاه‌ها به دنبال تهیه اخبار و گزارش از نوآوری‌های گوناگون هستند.
 
این فرصت بسیار خوبی برای شماست تا برای استارتاپ خود پوشش رسانه‌ای مرتبط و به موقعی ایجاد کنید بدون آنکه نیازی باشد خودتان به دنبال شکار فرصت‌ها بروید.
 
این رابطه منافع دوجانبه دارد؛ شما برای استارتاپ خود پوشش رسانه‌ای، ترافیک وب، فالوئر در رسانه‌های اجتماعی و لینک‌های باکیفیتی ایجاد می‌کنید و خبرنگاران، اخبار و گزارش‌های منحصر به‌فردی را تهیه می‌کنند تا نشریه‌شان در صدر فهرست نمایشگاه قرار بگیرد.
 
نمایشگاه‌های تجاری محل بسیار خوبی برای ملاقات و یافتن افراد بانفوذ در صنعت است که تمایل دارید با آنها یک فنجان قهوه بنوشید؛ در نمایشگاه‌ها، افراد آینده‌نگر در صنعت ممکن است بیشتر پذیرای موفقیت‌ها و پیشرفت‌های شما باشند و به شما اجازه بدهند با آنها ارتباط برقرار کنید و در نتیجه قابلیت دیده شدن شما افزایش می‌یابد و ارتباطات صنعتی بلندمدتی برای کسب‌وکار خود ایجاد می‌کنید.
 
4ـ مخاطبان هدف متعدد
 
ممکن است تصور کنید در بین مخاطبان هدف شما فقط یک گروه اصلی وجود دارد اما شاید دو یا سه گروه دیگر هم وجود داشته باشند که هنوز از آنها آگاهی ندارید؛ نمایشگاه‌ها معمولا بزرگ هستند و درنتیجه شرکت‌کنندگان و مخاطبان متفاوتی با جیب‌های پُرتر به‌طور هم‌زمان گرداگرد شما قرار می‌گیرند.
 
اگر در نمایشگاه تجاری شرکت کنید، ممکن است متوجه شوید که علاوه بر مشتریان فعلی، گروه دیگری هم مشتری شما هستند.
 
گفت‌وگو با مشتریان و حضور در نمایشگاه بی‌تردید فرصت‌هایی را پیش روی شما قرار می‌دهد که از وجود آنها اطلاعی ندارید؛ می‌توانید در بازار گوشه‌ای خود شرکایی را پیدا کنید که به شما کمک می‌کنند محصولات خود را گسترش دهید و با گروه جدیدی از کاربران آشنا شوید.
 
5ـ بازخورد بازار
 
بازخورد بخش مهمی از فرآیند توسعه محصول یا خدمت در استارتاپ‌هاست و به شما کمک می‌کند از حداقل محصول قابل قبول به محصولی متناسب با بازار برسید؛ نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری به شما کمک می‌کنند تا حجم عظیمی از داده‌ها و بازخوردها را (کیفی و کمی) در مدت زمانی کوتاه جمع‌آوری کنید.
 
جذب هزار مشتری جدید برای آزمایش کردن محصول ممکن است به ماه‌ها تلاش، زحمت و بازاریابی نیاز داشته باشد در حالیکه در نمایشگاه تجاری همین تعداد مشتری در یک روز از کنار غرفه‌ای رد می‌شوند.
 
همچنین نمایشگاه‌های تجاری به شما اجازه می‌دهند تا محصولات یا خدمات خود را در محیط متفاوتی آزمایش کنید و ایرادهای آن را در دنیای واقعی ببینید.
 
بازدیدکنندگان می‌توانند محصول شما را به روشی که هرگز تصورش را هم نکرده بودید تحلیل کنند؛ تمام اینها به نقشه راهی پایدارتر و مشخص‌تر منتهی می‌شوند.
 
نمایشگاه‌های تجاری و رویدادها بی‌تردید یکی از برترین ابزارهای بازاریابی هستند که به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند که به دنیای واقعی قدم بگذارند، افراد کلیدی بانفوذ را بشناسند و با سرعت بیشتری مشتری جذب کنند. آیا شما نیز آن‌قدر شجاع هستید که این کار را انجام دهید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.