لبه تکنولوژی

August 4, 2018
0:36 شنبه، 13ام مردادماه 1397
کد خبر: 92834

تولید اسکلت ماموت با استفاده از پرینتر سه‌بعدی

 

پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" قصد دارند با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، اسکلتی شبیه به اسکلت ماموت‌ها بسازند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال‌ترندز، با توجه به انقراض ماموت‌ها حدود 3600 سال پیش، دسترسی به اسکلت آنها تا به امروز کار سختی بوده است اما با بررسی موجودی که بیشترین شباهت را به آنها دارد یعنی فیل‌ها، می‌توان تاحدودی شکل آنها را حدس زد.

یک گروه پژوهشی از "دانشگاه هاروارد" (Harvard University) سعی دارد با استفاده از فناوری اصلاح نژاد، یک ماموت بسازد. این گروه با همکاری یک شرکت بلژیکی متخصص در چاپ سه‌بعدی موسوم به "متریلایز" (Materialise)، ساخت یک مجسمه ماموت را با استفاده از چاپ سه بعدی آغاز کرده است.

این مجسمه سه‌بعدی، شکلی از نخستین ماموتی است که برای نخستین بار در غرب اروپا مشاهده شد و برای نخستین بار در سال 1869 در معرض دید عموم قرار گرفت. "برام اسمیتز" (Bram Smits)، مدیر عمومی این پروژه گفت: از آنجا که اسکلت اصلی باید در بروکسل باقی می‌ماند، یک سرویس محلی تصمیم گرفت آن را با استفاده از فناوری جدید بازسازی کند.

این گروه پژوهشی برای ساخت دوباره ماموت، پس از اسکن سه‌بعدی حدود 320 استخوان، آنها را با چاپگر سه‌بعدی چاپ ‌کرد. پس از این مرحله، قطعاتی که رنگ‌ها و بافت‌های گوناگون داشتند، تقریبا شبیه به استخوان‌های اصلی بودند.

اسمیتز ادامه داد: یقینا یک ماموت واقعی، از ماموت‌های این پروژه بزرگتر است ولی ما تلاش کردیم با توجه به امکانات موجود، نمونه‌هایی شبیه به این موجودات غول‌پیکر بسازیم. اگرچه انتظار نمی‌رود روزی بتوانیم یک ماموت در اندازه‌های واقعی تولید کنیم اما سعی داریم با استفاده از 15 پرینتر در دسترس، نمونه کوچکی بسازیم.

دکتر "میتی جرمونپر" (Mietje Germonpré)، از "موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک" (RBINS) و مشاور این پروژه گفت: انجام دادن چنین کاری، گام مهمی برای علم فسیل‌شناسی محسوب می‌شود.

وی افزود: چاپ سه‌بعدی فسیلهای باارزش، نشان می‌دهد که همیشه نیازی به مواد اصلی نیست. یک چاپ سه‌بعدی دقیق و کامل، می‌تواند در مطالعات علمی، کارآیی نمونه اصلی را داشته باشد. همچنین، نمونه تهیه شده با فناوری چاپ سه‌بعدی، قابل ارسال به هر نقطه از جهان است؛ بنابراین برای مشاهده فسیل اصلی، نیازی به سفر نیست. با این روش، می‌توان ساختارهای کوچکی را که برای بررسی آنها باید فسیل اصلی شکسته شود، تولید کرد و استخوان‌های اصلی را سالم نگه داشت. در نهایت، با چاپ سه‌بعدی، امکان ساخت قسمت‌های از بین رفته به صورت مجازی و با توجه به دیگر قطعات موجود نیز وجود دارد.

پژوهشگران انتظار دارند که محصول نهایی، در ماه اکتبر، در شهر لیر بلژیک به نمایش درآید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.