بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 4, 2018
15:31 شنبه، 13ام مردادماه 1397
کد خبر: 92856

ااپل شرکت یک تریلیون دلاری شد

آنچنان‌که بعد از آمارهای مالی بسیار خوب فصل مالی سوم اپل پیش‌بینی می‌شد این شرکت با افزایش قیمت سهام روز پنج‌شنبه به دومین شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا تبدیل شد. شرکت فروشنده کامپیوتر که سال ۱۹۷۶ از سوی استیو جابز، رونالد وین و استیو وزنیاک در یک گاراژ در کالیفرنیا بنیان گذاشته شد حالا به رکوردی تاریخی دست یافته که ارزش این شرکت را به بالاترین ارزش یک شرکت در جهان در حال حاضر رسانده است. در سال ۱۹۰۱ شرکت فولاد آمریکا نخستین شرکت آمریکایی بود که به یک تریلیون دلار ارزش رسید.
 
از سال ۲۰۱۱ که تیم کوک جایگزین استیو جابز شد تاکنون ارزش سهام اپل ۲۰۰۰ درصد رشد کرده است. او جایگزین استیو جابزی شد که هنوز بسیاری موفقیت‌های اپل را مدیون او می‌دانند. استیو جابز خود در دوره‌ای از سوی هیات مدیره اپل اخراج شد و به شرکت پیکسار رفت و آن را به یکی از غول‌های انیمیشن جهان تبدیل کرد ولی بعدا با افت اپل هیات مدیره دوباره جابز را به اپل برگرداند و این بار او اپل را از یک سازنده کامپیوتر به یک شرکت تکنولوژی تبدیل کرد. هم اکنون ارزش سهام اپل یک‌سوم اقتصاد بریتانیا و بزرگ‌تر از اقتصاد ترکیه و سوئیس است. شرکت PetroChina نیز با شناورسازی سهام در سال ۲۰۰۷ به ارزش یک تریلیون دلار رسید اما ارزش آن واقعی برآورد نمی‌شود چراکه فقط ۲ درصد از سهام این شرکت به‌صورت عمومی عرضه شده است. شرکت نفت عربستان یعنی آرامکو نیز مدعی است ۲ تریلیارد دلار ارزش دارد اما هنوز سهام این شرکت به‌صورت عمومی عرضه نشده تا ارزش واقعی آن مشخص شود.
 
آنچه باعث افزایش سهام اپل شد درآمد بیش از پیش‌بینی تحلیلگران در فصل مالی سوم این شرکت بود. هفته گذشته اپل اعلام کرد که درآمد این شرکت در این مدت به ۳/ ۵۳ میلیارد دلار رسیده که یک میلیارد دلار بیش از پیش‌بینی‌ها بود. گفته می‌شود این بهترین فصل مالی این شرکت در تمام دوران بوده، این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد فروش آی‌فون کاهش پیداکند، چراکه قرار است آی‌فون‌های جدیدی در پاییز امسال معرفی شوند. متوسط قیمت فروش آی‌فون در این فصل ۷۲۴ دلار بوده که بالاتر از تخمین ۶۹۳ دلاری تحلیلگران بود. انتظار می‌رود درآمد اپل برای فصل چهارم بین ۶۰ تا ۶۲ میلیارد دلار باشد که چیزی بین ۱۶ تا ۱۹ درصد رشد را برای آن بازه شاهد خواهیم بود. اپل هم اکنون ۲۸۵ میلیارد دلار پول نقد دارد. سود خالص اپل در سال ۲۰۱۷ به ۵/ ۴۸ میلیارد دلار رسید. اپل و آمازون در حالی در این فصل مالی با رشد بسیار بالایی روبه‌رو شدند که فیس‌بوک دیگر شرکت مشهور حوزه تکنولوژی با افت بی‌سابقه قیمت سهام حدود ۱۲۰ میلیارد دلار از ارزشش کاسته شد.
 
وارن بافت، برنده بزرگ
یکی از برندگان بزرگ یک تریلیون دلاری شدن اپل وارن بافت سرمایه‌دار مشهور و صاحب شرکت Berkshire Hathaway است که با داشتن ۵ درصد سهام اپل دومین سهامدار بزرگ اپل است. شرکت برکشایر در فصل مالی اول سال ۲۰۱۶ تصمیم به خرید سهام اپل گرفت. شرکت برکشایر از آن زمان ۳۰ میلیارد دلار از سهام اپل را خریده است. خرید سهام اپل با تعجب بسیاری همراه بود، چراکه او به‌طور تاریخی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تکنولوژی خودداری می‌کرد اما او گفت اپل به دلیل ایجاد کانال فروش محصول و برند قوی یک شرکت متمایز است.
 
آن سوی سکه وارن بافت و شرکتش، میلیاردر دیگری به نام کارل آیکان وجود دارد که محاسبه اشتباهش در فروش سهام اپل حالا او را به بازنده بزرگی تبدیل کرده است. اردیبهشت ماه سال ۹۵ یک روز بعد از اعلام کاهش فروش آی‌فون که برای نخستین بار در طول تاریخ عرضه محصول این شرکت رخ داد سهام اپل تا ۸ درصد کاهش یافت؛ در همین زمان کارل آیکان سرمایه‌دار مشهور اعلام کرد که ۲ میلیارد دلار از سهامش را در اپل فروخته و دیگر در این شرکت چیزی ندارد. او زمانی با ۵۵ میلیون سهم از سهامداران مهم اپل بود. این کار او باعث کاهش ارزش قابل توجه سهام اپل شد. او تصور می‌کرد که رابطه بد دولت چین با اپل باعث افت قابل توجه فروش محصولات اپل خواهد شد.
 
 با این حال کمتر از یک ماه بعد با خرید گسترده سهام اپل از سوی وارن بافت ورق دوباره برگشت؛ قیمت سهام اپل به دنبال خبر سرمایه‌گذاری وارن بافت در آن به سرعت بالا رفت و این باعث شد که سرمایه‌گذاران دیگر نیز به خرید سهام اپل ترغیب شوند. وارن بافت زمانی سهام اپل را خرید که قیمت هر سهم این شرکت کمتر از ۱۰۰دلار بود اما امروز ارزش هر سهم این شرکت به بیش از ۲۰۷ دلار رسیده است. در زمانی که وارن بافت اپل را می‌خرید گفته می‌شد که احتمال ادغام اپل و آی بی ام بالا گرفته چراکه وارن بافت از سهامداران IBM نیز هست. وارن بافت بعد از جف بزوس مدیرعامل آمازون و بیل گیتس سومین مرد ثروتمند جهان است.
 
آمازون خوب، فیس‌بوک بد
شرکت آمازون و صاحبش جف بزوس قطعا از رسیدن سریع اپل به خط یک تریلیون دلاری خوشحال نیستند. بین آنها و اپل طی دو، سه سال اخیر بر سر اینکه کدام یک زودتر یک تریلیون دلار ارزش ایجاد می‌کنند رقابت وجود داشت. به رغم اینکه آمازون هنوز به یک تریلیون دلار نرسیده اما روند موفق این شرکت جای هیچ شکی را باقی نمی‌گذارد که این شرکت نیز به زودی به باشگاه یک تریلیونی‌ها می‌پیوندد. سود آمازون در یک فصل مالی برای نخستین بار به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده بود و این به خاطر حاصلخیز بودن سرویس‌های جدیدی است که این شرکت حالا در آن به بلوغ رسیده است. نقاط سودده جدید مانند سرویس‌های رایانش ابری و تبلیغات حالا به اندازه‌ای درآمدزا و سودده شده‌اند که جبران بخش‌های سنتی زیان‌ده کسب و کار آمازون را هم می‌کنند.
 
در نقطه مقابل این جشن و پایکوبی تکنولوژیک که با موفقیت نسبی گوگل هم همراه است شرکتی که مغموم به این فضا نگاه می‌کند قطعا فیس‌بوک است. شرکتی که همین هفته قبل بزرگ‌ترین رکورد سقوط سهام در یک روز را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد مسیری که فیس‌بوک برای نزدیک شدن به سه غول دیگر (اپل، آمازون و گوگل) پیمود چندان مستحکم نبوده است. از سوی دیگر اپل تنها شرکتی نیست که به یک تریلیون دلار ارزش رسیده است اما ارزش یک تریلیون دلاری اپل در آن است که آن را در بازار بورس به دست آورده است. شرکت نفت چین PetroChina نیز با شناورسازی سهام در سال ۲۰۰۷ به ارزش یک تریلیون دلار رسید اما ارزش آن واقعی برآورد نمی‌شود چراکه فقط ۲ درصد از سهام این شرکت به‌صورت عمومی عرضه شده است. شرکت نفت عربستان یعنی آرامکو نیز مدعی است ۲ تریلیارد دلار ارزش دارد اما هنوز سهام این شرکت به‌صورت عمومی عرضه نشده تا ارزش واقعی آن مشخص شود.
 
دیگران
آمازون دیگر شرکت بزرگی است که احتمالا آن هم به زودی یک تریلیون دلاری خواهد شد. آمازون نیز در بهترین روزهای خود قرار دارد و احتمالا به زودی یک تریلیون دلاری خواهد شد.این شرکت نیز هفته گذشته همانند اپل آمارهای خارج از انتظاری از خود نشان داد. آمازون هم اکنون ۸۸۳ میلیارد دلار ارزش دارد و پشت سر آن با فاصله اندک آلفابت (گوگل) با ۸۴۵ میلیارد دلار ارزش ایستاده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.