بازی

فناوری اطلاعات

August 4, 2018
15:57 شنبه، 13ام مردادماه 1397
کد خبر: 92861

مومو؛ «نهنگ آبی» دوم

بازی‌های رایانه‌ای بسیاری تاکنون تولید شده اند که دارای محتوای مخرب و غیر استاندارد هستند. معمولا میزان خطرناک بودن این بازی‌ها از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است.
بازی های خطرناک رایانه ای و موبایل از لحاظ مختلف دسته بندی می شوند که هر کدام از این دسته بندی به موضوع خاصی در رابطه با بازی اشاره دارند اما نکته مهم این است که هر کدام از این خطرناک ترین بازی های کامپیوتری تا چه میزان می‌توانند روی مخاطبین خود اثر بگذارند؟
 
در این مطلب قصد داریم خطرناک ترین بازی های کامپیوتری که این روزها زمزمه های فراوانی از آن شنیده اید را معرفی کنیم و به اختصار پیرامون هریک از آنها توضیحاتی ارایه دهیم.
 
نهنگ آبی؛ خطرناک ترین بازی کامپیوتری
 
ماجرای چالش نهنگ آبی که این روزها در دنیا قربانیان زیادی گرفته و سروصدایی در رسانه‌ها به پا کرده، شیری است که یک جوان روس به عنوان «بازی» طراحی کرده و ظاهرا آدم باید آن را بخورد، اما در عمل تبدیل به شیری شده که آدم‌ها را می‌خورد!
 
 فیلیپ بودکین جوان  بیست‌ودو ساله‌ روس سال ۲۰۱۳ پایه‌های بازی مرگباری را گذاشت که حالا بسیاری را در سراسر جهان به خود مشغول کرده است. بودکین دانشجوی روانشناسی اخراجی بود که با ایده‌ پاک کردن جهان از زباله‌های زیستی یک بازی پنجاه مرحله‌ای را طراحی کرد. او معتقد بود کسانی که فکر می‌کنند در این جهان ارزشی ندارند و هیچ‌کس اهمیتی برای آنان قائل نیست زباله‌های زیستی‌اند که جهان باید از لوث وجودشان پاک شود!
 
البته واضح است که گردانندگان بازی شرکت‌کنندگان این چالش را مستقیما زباله خطاب نمی‌کنند اما طراحی بازی از اساس به گونه‌ای است که نوجوانانی با خصوصیات انزوا و افسردگی را هدف قرار داده و بنا دارد به آنان کمک کند از شر خودشان خلاص شوند.
 
این بازی بر اساس رابطه‌ بین شرکت‌کنندگان و گردانندگان بازی پیش می‌رود و مجموعه‌ای از وظایف است که هر روز یک بار در نیمه‌های شب به شرکت‌کنندگان محول می‌شود و آنان برای ورود به مرحله‌ بعدی بازی باید آن را به انجام برسانند و مدارک و شواهد انجام آن را از راه اینترنت برای گردانندگان بازی ارسال کنند.
 
پنجاه وظیفه به طور اختصاصی برای هر شرکت‌کننده در نظر گرفته می‌شود که بازی را تا پنجاه روز طول می‌دهد؛ البته هر شرکت‌کننده تنها عبور از ۴۹ مرحله را می‌بیند چراکه با عبور از مرحله‌ آخر شرکت‌کننده دیگر در قید حیات نخواهد بود که پیروزی‌اش را جشن بگیرد!
 
اطلاع دقیقی از مراحل مختلف بازی در دست نیست اما یافته‌هایی که از شرکت‌کنندگانی که بازی را به آخر برده‌اند به جا مانده و اظهارات کسانی که در تمام کردن آن ناموفق بوده‌اند، نشان می‌دهد بازی از مراحل ساده‌ای مثل ارسال عکس و اطلاعات شخصی برای گردانندگان آغاز می‌شود و تا بیدار شدن در ساعت مشخصی از نیمه‌شب و تماشای فیلم‌های ترسناک، نشستن روی بام و آویزان کردن پاها، رفتن روی لبه‌ پل، بالا رفتن از جرثقیل‌های بلند ساختمانی، گردش‌ شبانه در گورستان‌ها، حک کردن طرح یک نهنگ آبی روی ساعد با جسمی تیز، بریدن دست و فروکردن سوزن در بدن شرکت‌کننده را در بر می‌گیرد؛ آخرین وظیفه -که معنای پیروزی را البته برای گردانندگان بازی کامل می‌کند- خودکشی است!
 
در مرحله‌ پایانی چالش، شرکت‌کنندگان که طی ۴۹ روز توسط گردانندگان بازی از نظر روانی برای از بین بردن خودشان آماده شده‌اند، فرمان خودکشی را دریافت می‌کنند. گفته‌ می‌شود گردانندگان بازی با اتکا به اطلاعاتی که در طول بازی از شرکت‌کننده دریافت کرده‌اند، او را تهدید می‌کنند که اگر مراحل بازی را به پایان نبرد، اعضای خانواده‌اش به خطر می ا‌فتند بنابراین شرکت‌کننده باید از کارهایی که انجام داده فیلم و عکس تهیه کند تا به گردانندگان بازی اثبات کند که کارش را بخوبی انجام داده است؛ البته این به ندرت شامل مرحله‌ی آخر بازی می‌شود؛ چونمرده‌ها نمی‌توانند چیزی را ارسال کنند. به همین دلیل در برخی موارد نمی‌توان خودکشی را به این بازی نسبت داد، مگر اینکه شواهدی از شرکت فرد در بازی برجای مانده باشد.
 
مومو؛ جایگزین جدید «نهنگ آبی»
 
به تازگی یک بازی آنلاین جدید و ترسناک به نام «مومو» هم در رسانه های اجتماعی فراگیر شده است. خانواده ها و مقامات بیم آن دارد که این بازی آنلاین پدیده مشابه «نهنگ آبی» باشد و جان نوجوانان را به خطر بیندازد.
 
این بازی در هفته های اخیر در سراسر جهان مشاهده شده و به طور کلی از طریق واتس آپ گسترده می شود. نخست شماره تماسی ناشناس کاربران را به چالش دعوت می کند تا به «مومو» (Momo)  پیامی ارسال کنند. در مرحله بعد و پس از ارسال پیام، تصاویر ترسناک و پیام های خشونت آمیز برای کاربر ارسال می شود.
 
این بازی فراگیر با تصویر ترسناک از زنی مرتبط شده است. این عکس به حساب کاربری اینستاگرام یک عروسک ساز ژاپنی تعلق دارد.
 
اکنون تصور می شود مومو با خودکشی یک دختربچه ۱۲ ساله در آرژانتین مرتبط باشد. همین امر سبب شده عده ای آن را شبیه بازی «نهنگ آبی» اعلام کنند که سال گذشته با مرگ چند فرد در روسیه مرتبط بود.
 
هنوز مشخص نیست انگیزه اصلی این بازی چیست اما مقامات هشدار داده اند احتمالا فرستندگان ناشناس پیام اولیه از بازی برای سرقت اطلاعات یا تشویق به خشونت و خودکشی استفاده می کنند. 
 
این چالش در چند کشور از جمله آرژانتین، مکزیک، آمریکا، فرانسه و آلمان مشاهده شده است. البته به نظر می رسد در آمریکای جنوبی محبوبیت زیادی داشته باشد و هدف اصلی آن نوجوانان است.
 
به نوشته روزنامه بویرس آیرس تایمز، دختر بچه ۱۲ ساله ای که احتمالا قربانی این بازی شده، از تمام فعالیت های خود قبل از خودکشی فیلمبرداری کرده است. مقامات معتقدند  احتمالا فردی او را به خودکشی ترغیب کرده است.
 
به هرحال هیچ کس به طور دقیق نمی داند «مومو» از کجا شروع شده و چه کسی این روند ترسناک را آغاز کرده است. البته تابه حال ۷ شماره تماس مرتبط با این بازی کشف شده که پیش شماره آنها به ژاپن و چند کشور در آمریکای جنوبی تعلق دارد.
 
درهمین راستا از کاربران واتس آپ خواسته شده تا با شماره های ناشناس در زنجیره های پیام تماس برقرار نکنند.
 
بازی خطرناک «مریم»
 
چندی است بازی جدیدی در بین مردم و به خصوص قشر نوجوان و کم سن و سال که آسیب پذیرترین قشر سنی هستند دست به دست می شود. این بازی که «مریم» نام دارد یک بازی بسیار خطرناک است که روی روان و اعصاب افراد تاثیر بسیار بدی دارد.
 
در سال گذشته شاهد این بودیم که چگونه بازی «نهنگ آبی» در بین مردم به سرعت شناخته اگرچه آن بازی اپلیکیشن و برنامه خاصی نداشت و مراحل بازی طی پیام هایی به کاربران ارسال می شد اما در بازی «مریم» اپلیکیشن خاصی وجود دارد.
 
بازی «مریم» ساخت فردی سعودی است و زبان این بازی عربی است اما در گیم پلی این بازی زبان انگلیسی نیز وجود دارد. داستان بازی «مریم» اینگونه است که دختری با نام «مریم» که 9 سال دارد جنگ زده است و طی ماجرای جنگ گم شده است و از شما می خواهد که او را به خانه اش برسانید و طی راه شما شاهد اتفاقات بسیار وحشتناکی هستید. این برنامه که در قسمت‌های مختلف گیم پلی آن شاهد دیدن ارواح مختلف و جن ها هستیم به طوری طراحی شده است که پس از پایان بازی در ساعات به خصوصی مخصوصا نیمه های شب از طریق شماره های ناشناس با شما تماس گرفته شده و طوری است که شما فکر می کنید واقعا ارواح و اجنه با شما در ارتباط هستند.
 
در طول اجرای این برنامه و در محیط های مختلف صداها و تصاویر رعب آوری منتشر می شوند و همچنین تماس های مکرر از این بازی با صداهای ترسناک و جملات وحشتناک است. در هنگام نصب برنامه نیاز است که اطلاعات شخصی از جمله شماره تلفن، آدرس آیدی مجازی، آدرس محل سکونت و… را وارد کنید. شاید با خود بگویید که اطلاعات غلط وارد می کنم اما این برنامه دسترسی های خاصی را در هنگام نصب نیاز دارد که این دسترسی ها باعث می شوند بازی «مریم» به اطلاعات اصلی شما دست پیدا کند.
 
در بازی «مریم» پس از اتمام مراحل بازی تماس هایی از طرف شماره های ناشناس دریافت می شود که به کاربر این احساس را می دهد که واقعا با ارواح و اجنه در ارتباط است. این بازی در کشور‌های مختلف خاورمیانه رایج شده و گزارش‌ها حاکی از این است این بازی بعضی نوجوانان را به فکر خودکشی انداخته است. تاکنون یک نوجوان 12 ساله در ترکیه، بعد از این بازی با دار زدن خودکشی کرده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.