اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 8, 2018
14:43 چهارشنبه، 17ام مردادماه 1397
کد خبر: 92959

زورآزمایی موتور جست‌وجوی چینی با گوگل

مدیرعامل بزرگترین موتور جست‌وجوی چینی بایدو (Baidu) مدعی شده است که همانطور که تاکنون توان رقابت با گوگل را داشته، از این پس نیز می‌خواهد به یکه‌تازی و فعالیت گسترده در بازار چین ادامه دهد.
 
به گزارش the star، چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت دوباره غول تکنولوژی گوگل به بازار چین شنیده و منتشر شد که گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره احتمال سانسور نتایج جست‌وجوی موتور جست‌وجوی گوگل در چین قوت بخشید.
 
حالا رابین لی – مدیر اجرایی ارشد شرکت بایدو – به تازگی در واکنش به خبر بازگشت گوگل به چین عنوان کرده است که بایدو همواره بزرگترین و قدرتمندترین موتور جست‌وجوی اینترنتی در چین شناخته و استفاده شده است و این امر چه در غیاب گوگل چه در حضور آن همواره وجود داشته است.
 
وی در ادامه افزود: ما با قدرت به رقابت با گوگل آمریکایی ادامه خواهیم داد و بدون شک پیروز این میدان و رقابت تنگاتنگ خواهیم شد و همانطور که تاکنون موفق و یکه‌تاز بودیم، از این پس نیز عملکرد موفقیت آمیزی خواهیم داشت.
 
چند سال پیش شرکت آمریکایی گوگل تحت تاثیر قوانین محدودکننده و سخت‌گیرانه دولت چین، اعلام کرد که دیگر با این کشور همکاری نمی‌کند و به همین دلیل نیز بسیاری از سرویس های خود را در این کشور از دسترس خارج کرد.
 
کشور چین یکی از معدود کشورهایی است که قوانین و مقررات محدودکننده‌ای برای استفاده از خدمات اینترنتی و آنلاین وضع کرده است و به سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در جهان معروف است.
 
حالا به نظر می‌رسد که گوگل نظرش تغییر کرده و می‌خواهد بار دیگر به بازار فعال و پرشور کشور چین بازگردد تا بتواند علاوه بر جلب نظر میلیون‌ها کاربر چینی، به افزایش سرویس دهی و درآمدزایی خود بپردازد.
 
گوگل در سال ۲۰۱۰ میلادی در اعتراض به تلاش چین برای محدود کردن استفاده آزادانه شهروندانش از اینترنت، بسیاری از سرویس‌های خود را در این کشور قطع کرد .البته هنوز اطلاعات و جزئیات دقیقی از سوی هیچ یک از طرفین منتشر نشده و صحت این خبر هنوز تایید نشده است، اما یک منبع ناشناس اسنادی را به وب سایت اینترسپت ارائه داده است که نشان می‌دهد گوگل از اوایل سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی در حال تلاش برای بازگشت به چین و توسعه نسخه سانسور شده موتور جست‌وجوی خود بوده است.
 
زمانی که گوگل از بازار چین خارج شد، سهم قابل توجهی از بازار خود را از دست داد اما در عوض، سهم بازار بایدو به میزان ۷۰ درصد افزایش یافت که این خود نشان از موفقیت و پیروزی بزرگی برای این غول تکنولوژی چینی داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.