اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

August 10, 2018
21:23 جمعه، 19ام مردادماه 1397
کد خبر: 93035

قانون علیه تبلیغ تروریسم در اینترنت

 
اتحادیه اروپا در پی تصویب قانونی است که شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی را موظف به تشخیص و حذف پست‌هایی کند که محتوای تروریستی داشته باشند.
این اتحادیه تا کنون خواستار همکاری داوطلبانه شرکت‌های اینترنتی در این زمینه بود.
 
سرپرست امور امنیتی اتحادیه اروپا می‌گوید اقدامات داوطلبانه شبکه‌های مجازی برای مقابله با تبلیغات تروریستی کافی نیست. جولین کینگ به روزنامه آلمانی "دی ولت" گفته است اتحادیه اروپا تصمیم دارد با تصویب قانونی، شبکه‌های اجتماعی را به مقابله با تبلیغات تروریستی موظف کند.
 
به گفته جولین کینگ، کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار سخت‌گیری بیشتری در زمینه مقابله با تروریسم است. این کمیسیون تصمیم دارد شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک یا توییتر را موظف کند پست‌هایی که متحوای آنها تروریستی است، شناسایی و حذف کنند.
 
کمیسر امنیت اتحادیه اروپا از پیش‌نویس یک لایحه قانون خبر داده که قرار است میانه ماه سپتامبر بررسی شود. او تأکید کرده است: «ما باید برای حفاظت بیشتر از شهروندان خود در اتحادیه اروپا، دست به اقدامات جدی‌تر بزنیم.»
 
به گفته کینگ، پیش‌نویس این قانون تناقضی با حقوق اولیه شهروندان اتحادیه اروپا و حق آزادی بیان در اینترنت ندارد.
 
کمیسیون اتحادیه اروپا ۴ ماه پیش به شبکه‌های مجازی توصیه‌هایی در این زمینه کرده بود. مقامات بروکسل از جمله پیشنهاد کرده بودند که این شبکه‌ها مهلتی یک ساعته برای حذف پست‌هایی در نظر گیرند که محتوای آنها از نظر کاربران تروریستی تشخیص داده شده و به مدیران شبکه‌ها معرفی شده‌اند.
 
جولین کینگ گفته است که اتحادیه اروپا تصمیم دارد اجرای این توصیه‌ها را با دقت دنبال کند و در صورت نیاز مقررات و قوانینی تصویب کند که شبکه‌های اجتماعی را به اجرای خواست کمیسیون اتحادیه اروپا ملزم کند. به گفته جولین کینگ هدف کمیسیون اتحادیه اروپا ایجاد چارچوبی شفاف برای خواست‌های حداقلی از هر شبکه اجتماعی است که خدمات خود را در اتحادیه اروپا ارائه می‌کند.
 
در حال حاضر مقررات بسیاری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال در آلمان شبکه‌های اجتماعی بزرگ و یوتیوب باید با نفرت‌پراکنی و شعارهای تروریستی برخورد کنند. این شبکه‌ها باید محتویاتی که در ماهیت مجرمانه‌ی آنها تردیدی نیست، ظرف ۲۴ ساعت پس از دریافت شکایت پاک کنند. قانون برای حذف‌کردن مواردی که درباره مجرمانه‌‌بودن آنها تردید وجود دارد، یک هفته فرصت تعیین کرده است.
 
اتحادیه اروپا تا کنون خواستار همکاری داوطلبانه شبکه‌های اجتماعی برای تشخیص محتوای تروریستی توسط این شبکه‌ها بود.
 
کمیسر امنیت اتحادیه اروپا به روزنامه آلمانی "ولت" گفته است برخی از شبکه‌ها حاضر به همکاری داوطلبانه نیستند و برخی نیز امکانات و توانایی‌های اندکی برای این کار دارند. او تأکید کرده: «همه اینها موجب شده پست‌هایی که محتوای آن تبلیغات تروریستی است روز به روز بیشتر در اینترنت پخش شوند و بعد از حذف از یک شبکه مانند ویروس، از شبکه‌های دیگری سر درآورند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.