تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 12, 2018
18:16 یکشنبه، 21ام مردادماه 1397
کد خبر: 93063

قفل اشتغال 129 هزار نفر معطل کلید پست بانک

نشست بررسی موانع پرداخت تسهیلات به طرح های ملی اشتغال روستایی از سوی پست بانک، در حالی دیروز در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد که در هنگام بیان انتقادات بخش خصوصی، حضور خبرنگاران در این نشست به مصلحت دیده نشد.
 
در این جلسه ناصر زرگر معاون برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی، رسول سراییان رییس سازمان فناوری اطلاعات، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، خسرو فرحی مدیرعامل پست بانک و نمایندگان  شرکت های بخش خصوصی متقاضی تسهیلات حضور داشتند.
براساس اطلاعات ارایه شده در این نشست تاکنون طرح های 8 شرکت در طرح اشتغال روستایی پذیرفته شده و از سوی کمیته فنی ملی، به پست بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند.
این شرکت ها شامل شرکت صنعت یار با طرح های سبزه نت، امداد سبزه میدون و کشاورز، شرکت راهکار سرزمین هوشمند با طرح اقامتگاه و گردشگری روستایی (وادیرو)، شرکت مهندسی شبکه فناوری اطلاعات همگامان با طرح توسعه مراکز تماس عمومی توزیع یافته در کشور، شرکت اکسین با  طرح تایپ، شرکت سیما هنر پارس با طرح پرسی کرفت، موسسه فرهنگی و دیجیتال آینه جادوی یکتا با پروژه مولد تولید محصولات مبتنی بر کسب و کارهای کوچک روستایی، شرکت سانا گستر سبز با طرح آچار اوبار و شرکت زودل با طرح زودمال می شود.
برای این طرح ها در مجموع پرداخت 943 میلیارد ریال تصویب شده و آنها نیز متعهد به ایجاد اشتغال برای 128911 نفر شده اند. با این حال صحبت های مدیران بخش خصوصی نشان داد هیچ کدام از آنها موفق به دریافت این تسهیلات از پست بانک نشده اند.
 
 طرح های ملی پشت در پست بانک
یکی از مدیران بخش خصوصی حاضر در جلسه در این نشست گفت: ما بخش مهمی از زیرساخت های خود ر آماده کرده ایم اما هنوز موفق به دریافت تسهیلات از پست بانک نشده ایم.
وی افزود: بزرگ ترین مانع این است که در پست بانک با ادبیات کسب و کارهای الکترونیکی آشنایی ندارند و تفاوتی برای این مدل کسب و کار با سایر کسب و کارها قائل نیستند.
یکی دیگر از مدیران بخش خصوصی نیز گفت: ما 60 نفر در تیم برنامه نویسی مان مشغول به کار هستند و با توجه به افزایش قیمت دلار، هر هفته شاهد مهاجرت تعداد از آنها با حقوق های 2 هزار و 3 هزار دلاری به کشورهای کوچکی مثل لیتوانی یا ترکیه هستیم. در چنین شرایطی زمان برای ما بسیار کلیدی شده و باید هرچه زودتر مشکل گلوگاه  بانک حل شود.
وی افزود: ما هنوز تسهیلات را نگرفته هزینه هایمان آغاز شده است. فقط 70 میلیون تومان به یک شرکت پرداخت کرده ایم تا مدارک مورد نظر پست بانک را برای ما فراهم کنند. امروز سالگرد تلاش ما برای دریافت این تسهیلات است و بعد از یک سال هیچ کدام از ما موفق به دریافت تسهیلات نشده ایم.
این مدیر بخش خصوصی ادامه داد: اکنون به خاطر تحریم ها امکان تهیه سروری که در طرح توجیهی نوشته ایم وجود ندارد. اما وقتی می خواهیم این سرور را با مدل مشابه جایگزین کنیم تازه دعوای مان با کارشناسان پست بانک شروع می شود. یا مثلا هر کدی که نوشته می شود کارشناس پست بانک از ما می خواهد که آن را با او چک کنیم و کاملا این کار چابکی را از ما گرفته است.
وی افزود: اشکال کار این است که در قانون آمده که پست بانک نیز علاوه بر کمیته فنی ملی، باید طرح توجیهی را تایید کند. طبیعتا آنها هم به وظیفه قانونی شان عمل می کنند تا پس فردا دادگاهی نشوند. راهکار این است که بانک ها را از تایید طرح توجیهی معاف کرده و صرفا تایید کمیته فنی کافی باشد.
یکی دیگر از متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال روستایی نیز گفت: در طرح توجیهی تایید شده است، ما اعلام کرده ایم 1000 کامپیوتر را با قیمت 3 و نیم میلیارد تومان تهیه می کنیم. اما آن قدر پشت در پست بانک معطل شده ایم که قیمت این کامپیوترها به 12 میلیارد تومان رسیده است.
وی گفت: طبیعی است که پست بانک و نظام بانکی ریسک سرمایه گذاری روی چنین کسب و کارهایی را نمی پذیرد و باید یک صندوق جسورانه برای این کار ایجاد شود. در دنیا هم هیچ کسب و کار دیجیتالی وام نمی گیرد و سرمایه جذب می کنند.
 
 اخراج خبرنگاران از جلسه
در حالی که انتقادات بخش خصوصی شدت می گرفت، رسول سراییان رییس سازمان فناوری اطلاعات از روابط عمومی خود خواست خبرنگاران را به بیرون از جلسه هدایت کند! اخراج خبرنگاران در حالی سه روز پس از روز خبرنگار از این جلسه اتفاق افتاد که خود سازمان فناوری اطلاعات خواستار حضور خبرنگاران در این نشست شده بود اما با آغاز انتقادات، خبرنگاران نامحرم قلمداد شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.