تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 12, 2018
18:19 یکشنبه، 21ام مردادماه 1397
کد خبر: 93064

کمیته ویژه برای بررسی مشکلات ارزی فاوا تشکیل شود

باتوجه به مشکلات ارزی فعالان حوزه فاوا رییس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد تشکیل کمیته ای ویژه را مطرح کرد که با موافقت نصراله جهانگرد معاون نوآوری وزیر ارتباطات همراه شد.
 
جلسه کمیسیون  ICT اتاق بازرگانی با حضور نصراله جهانگرد معاون نوآوری وزیر ارتباطات و نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای کمیسیون و فعالان بخش خصوصی حوزه فاوا برگزار شد.
در این جلسه محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران در خصوص بحران های موجود برای فعالان حوزه فاوا به دلیل نرخ ارز و نحوه انتقال آن گفت: بانک مرکزی با ارایه و طرح سامانه های مختلف می خواهد قیمت ارز را کنترل کند، اما همچنان صادرکنندگان و واردکنندگان حوزه فاوا با مشکلات فراوانی در این خصوص رو به رو هستند.  
وی ادامه داد: در حوزه فاوا لااقل تاکنون اخباری منتشر نشده که نشان دهد قرار است برای حل مشکلات ارزی فعالان این حوزه اقدام ویژه ای انجام شود. خصوصا در بخش سخت افزاری شاهد خواب اجناس در گمرک و تحمیل هزینه های اضافی به واردکنندگان هستیم. لذا پیشنهاد می کنم در حوزه ICT نیز یک کمیته ویژه برای آشنایی وزارتخانه های مربوطه تشکیل شود تا دغدغه های حوزه فاوا با صدای بلندتری منتقل شوند.
وی افزود: کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران این قابلیت را دارد که با تعامل با وزارت ارتباطات اقدامی را برای رفع این مشکلات به انجام برساند. همچنین کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی در زمینه استارت‎آپها نیز آمادگی همکاری با وزارت ارتباطات را دارد.
طلایی گفت: سال گذشته ما در کمیسیون ICT اتاق بازرگانی 6 طرح را برای بررسی نقش ICT در اقتصاد ایران ارایه کردیم که قرار شد با هماهنگی اتاق، همایشی برای معرفی نقش ICT در اقتصاد ایران برگزار کنیم. همچنین برای معرفی فاوا به سایر تشکل های اتاق نیز دوره های آموزشی گذاشته شده است. در زمینه ورود استارت‎آپ‎ها به بازارهای جهانی هم سال گذشته و هم امسال اقداماتی انجام شده و امسال برای حضور 27 مجموعه در نمایشگاه جیتکس اقداماتی انجام صورت گرفته است و سعی کرده ایم با محوریت اتاق در نمایشگاه جیتکس حضور داشته باشیم.
 
 بازار فاوا در حال دگردیسی
در ادامه این جلسه نصراله جهانگرد با بیان مشکل تعدد مجوزها در کشور گفت: بیشترین تعداد مجوزها مربوط به مجوزهای حوزه کسب و کار است. همچنین برای تولید داخل و صادرات چیدمان لازم صورت نگرفته است اما اگر قصد واردات وجود داشته باشد مشکل خاصی وجود ندارد که این امر مطلوب نیست. 
وی افزود: در حال حاضر بازار دارد دگردیسی کامل می کند و این امر در اندازه های تولید تاثیر عمیقی داشته و شکاف توان تولید بسیار بالا است. برای مثال در بازار ICT اگر چه شاید حدود 3 میلیون گوشی وارد می شود اما مشخص نیست سهم بازار ایران را چه کسی کنترل می کند. در خیلی کشورها رجیستریشن از طریق باندلینگ انجام می شود چرا که وقتی باندلینگ باشد می توان میزان واردات و سهم تولید داخل را کنترل کرد اما ما این مدل را نداریم. بنابراین رگولیشن منطقی در سهم بازار نمی شود هرچند شاید رجیستری از منظر دولت باعث افزایش درآمد شده باشد اما گام بعدی باید باندلینگ باشد و باید مسایلی همچون امکان نصب اپ های ایرانی روی گوشی ها دیده شود.
جهانگرد ادامه داد: دگردیسی بازار فاوا پیش روی ما است و اگر تا پیش از این سهم سخت افزار در بازار بیشتر بوده، امروز سهم نرم افزار در حال پیشی گرفتن است. از سوی دیگر نباید فراموش کرد فارغ از مجادله بین المللی که بر بازار ایران اثر می گذارد در زمینه مالیات، مجوزها و موارد دیگر نیز مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم این مشکلات احصا شده و در حل آنها مشارکت داشته باشیم.
جهانگرد با بیان موفقیت های حوزه دیتا در کشور گفت: وقتی منابع بودجه ای دولت محدود می شود حوزه کسب و کار هم افول می کند اما پلت فرم دیتا باعث شده که این حوزه تا حدودی مستقل عمل کند لذا بهتر است تا حد ممکن دولت در این حوزه ورود نکند.
وی همچنین موافقت خود را با طرح ریاست کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی برای تشکیل کمیته ای جهت بررسی مسایل ارزی حوزه فاوا ابراز داشت.
جهانگرد در زمینه ارایه تسهیلات نیز خاطرنشان ساخت: در حال حاضر برای ارزیابی استارت‎آپ‎ها و SMDها قرار شده که پس از انجام بررسی تسهیلات لازم را ارایه دهیم. همچنین نرخ بهره برای تحقیق و توسعه همواره کمتر در نظر گرفته می شود و در خصوص وام های که می دهیم نیز نرخ بهره در استان ها 2 درصد پایین تر از تهران است. توجه داشته باشید ما نام تمام گیرندگان وام ها را در سایتمان می آوریم و از این حیث کاملا شفاف عمل می کنیم.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مشکلات تولیدکنندگان فاوا اضافه کرد: خیلی از شرکت ها هستند که با وجود تولید و داشتن کیفیت مناسب به دلیل وجود نمونه های خارجی تمایلی برای خرید محصولاتشان وجود ندارد که در صدد حل این مشکل هستیم. علاوه براین در مساله حمایت از تولید در کارهای های تک هم در بخش تحقیق و توسعه و هم تولید و خرید کمک می کنیم. از سوی دیگر در زمینه صادرات نیز برنامه های حمایتی را در نظر گرفته ایم و قصد داریم هزینه شرکت در نمایشگاه ها و همایش ها را تا حد ممکن پایین بیاوریم.
جهانگرد در خاتمه گفت: تصور می کنم مجموعه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران فرصت طلایی و خوبی را ایجاد کرده و می تواند فاوا را در شاخه های مختلف اقتصادی جا بیندازد. در دنیا مرسوم است اگر حدود 40 درصد یک صنعت دیجیتال شد می گویند آن صنعت دیجیتال شده و به نظرم کمیسیون ICT می تواند صنایع مختلف کشور را با فاوا و دیجیتالی شدن آشنا کند. لذا از آنجایی که یکی از جاهایی که می تواند صنایع مختلف را با ICT آشنا کند اتاق بازرگانی است ما در این زمینه آمادگی هر نوع همکاری را داریم.
 
 مقاومت سازمان تنظیم در برابر مقررات زدایی
در بخش دیگری از این جلسه، مظفر علیخانی معاون خدمات فنی و بازرگانی اتاق ایران با اعلام اینکه در کشور بیش از 7هزار قانون داریم که بسیاری از این قوانین مربوط به فضای کسب و کار است گفت: در هیات مقررات زدایی در این 6 سالی که از فعالیت دولت می گذرد ما موفق نشده ایم که هیچ مجوزی را از بیش از دو هزار مجوز موجود لغو کنیم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم مقاومت بالایی در برابر مقررات زدایی داشته است. لذا از دولت که شعار شفافیت و تدبیر دارد خواهش دارم که به رفع موانع برای بخش خصوصی توجه کند.
وی افزود: از سوی دیگر در حوزه تولید قیمت تمام شده به دلیل چالش های موجود بسیار بالا است و در خصوص مشوق ها و حمایت های مالی نیز برخی می توانند از تمام خدمات بهره مند شوند و برخی مورد حمایت صندوق های حمایتی موجود قرار نمی گیرند.
معاون خدمات فنی و بازرگانی اتاق ایران در خصوص مشکلات ارزی نیز گفت: واقعیت این است که سیاست های ناصواب ارزی کشور باعث شده که بخش خصوصی پاک دست از گود خارج شده و برخی افراد سودجو وارد عرصه شوند و مسایلی مثل ارز 4200 تومانی رانتی و هک سایت پیش بیاید. همچنین نباید فراموش کرد ارز برای مواد اولیه که لازمه تولید است اختصاص نیافته و خواهش ما این است که همه تصمیم گیران در یک هم افزایی به حل مشکلات موجود کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.