رگولاتوری

August 12, 2018
20:28 یکشنبه، 21ام مردادماه 1397
کد خبر: 93093

ترامپ و کوک سر میز شام درباره تعرفه ها گپ زدند

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دیشب با تیم کوک، مدیرعامل اپل یک ملاقات شام داشتند. هر چند که جزییات این ملاقات مشخص نیست، ولی منابع آگاه می گویند که آنها برای بحث در مورد تعرفه های جدید آمریکا برای کالاهای چینی همدیگر را ملاقات کرده اند.
 
دونالد ترامپ در توییتی که چند شب پیش منتشر کرد، توضیح داد که منتظر ملاقات با مدیرعامل اپل، شخصی است که روی «دلارهای بسیار» در آمریکا سرمایه گذاری کرده است. 
هفته گذشته زمانی که تیم کوک داشت نتایج درآمد اپل را در شرکتش اعلام می کرد در مورد تاثیر تعرفه ها روی اپل توضیح داد و گفت که این تعرفه ها پیامدهای ناخواسته ای را به وجود خواهد آورد. وی همچنین گفت که پیامدهای این تغییر تعرفه های آمریکا را ارزیابی خواهد کرد و آن را با ترامپ به اشتراک خواهد گذاشت. 
اپل چند وقت پیش هشدار داد که این تعرفه های جدید باعث افزایش قیمت محصولات این شرکت خواهد شد زیرا هم قطعات و هم مواد خام با قیمت بالاتری تهیه خواهند شد. همین امر باعث خواهد شد که محصولات اپل با قیمت بسیار بالاتری به مشتریان ارایه شود و در نتیجه بازار کمتر رقابتی خواهد شد و این امر روی تقاضای مشتریان نیز تاثیرگذار خواهد بود. 
نخستین بار نیست که ترامپ با تیم کوک ملاقات می کند. چند وقت پیش تیم کوک در یکی از این ملاقات ها هشدار داد که جنگ تجاری آمریکا با چین تبعات زیادی برای آمریکا خواهد داشت. 
کوک بعد از شرکت در جلسه جمعه خود گفت که اپل فهرستی از محصولاتی را تهیه کرده که از چین وارد می شوند و به احتمال زیاد تعرفه 25 درصدی آمریکا بر قیمت تمام شده آنها تاثیر خواهد گذاشت. 
این در حالی است که چندی پیش خبری شد مبنی بر اینکه ترامپ به کوک وعده داده که آیفون های این شرکت درگیر جنگ تجاری چین و آمریکا نخواهند شد. اما خیلی زود این خبر توسط پیتر ناوارو، مشاور تجاری کاخ سفید تکذیب شد.
گفتنی است که محصولات اپل در خود این شرکت طراحی می شوند، اما مونتاژ آنها در چین و در کارخانه ای مثل فاکسکان انجام می شود. آیفون های این شرکت بیشتری میزان ارزش را در میان محموله های وارداتی چین به آمریکا را دارند و بر اساس گزارش ها، چین در سال گذشته 70 میلایارد دلار آیفون به خاک آمریکا وارد کرده که این مبلغ قابل چشم پوشی نیست. 
با توجه به میزان سودی که اپل به ازای هر آیفون به دست می آورد، با وضع تعرفه های جدید سودش از این هم کمتر خواهد شد. با این اوضاف اگر ترامپ روی افزایش تعرفه کالاهای چینی اصرار کند، اپل چاره ای جز افزایش قیمت گوشی هایش در آمریکا نخواهد داشت.  
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.