رگولاتوری

August 13, 2018
15:34 دوشنبه، 22ام مردادماه 1397
کد خبر: 93111

اشخاص مزاحم را به جای شماره‌ها شناسایی کنید

در حالی که به گفته‌ رگولاتوری، هیچ‌کس نمی‌تواند سیم‌کارت بدون هویت بگیرد و این موضوع پیگیری تخلفات را آسان تر می‌کند؛ لذا یکی از راه‌هایی که می‌توان برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم در نظر گرفت، شناسایی افراد ارسال‌کننده‌ این پیامک‌ها به جای شماره‌های مزاحم است.
 
ارسال پیامک برای کسب‌وکارهای مختلف، یکی از راه‌های بعضا آسان و ارزان تبلیغات است، اما در بسیاری از موارد این پیامک‌ها موجب نارضایتی کاربران می‌شود. با ادامه‌دار شدن روند نارضایتی افراد از دریافت این پیامک‌ها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با راه‌اندازی سامانه ۱۹۵، امکان شکایت از شماره‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی، ثابت و سرشماره‌های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره‌ها ایجاد شود.
 
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش از این درباره سامانه‌ای برای دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت‌های ناشی از پیامک‌های تبلیغاتی گفته بود: پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنل‌های ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اکنون ارسال این پیامک‌ها از طریق شماره‌های عادی فزونی یافته است. بر همین اساس به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ شد که با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهکاری نیز برای کسب‌وکارها که نیازمند بهره‌گیری از این فضا هستند، بیابد.
 
در همین رابطه حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نیز با اشاره به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شود، تاکید کرده که با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است تا مشترکان تلفن همراه در صورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.
 
جوشقانی همچنین اخیرا با بیان اینکه از سه ماه گذشته بیش از ۳۰ هزار سیم کارت مسدود شده است، تصریح کرده بود که اگر کسی از طریق شماره گیری #۸۰۰* دریافت پیامکش را بسته باشد، برایش پیامکی ارسال نمی‌شود. ما همچنین سیم‌کارت‌ها را رفتارشناسی می‌کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که شماره‌ای قصد تبلیغات دارد، حتی شماره‌های شخصی را هم می‌بندیم و اگر مردم شکایت کنند، شماره‌ها را مسدود می‌کنیم.
 
از طرفی اخیرا با رونمایی از لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی در راستای حمایت از حریم خصوصی کاربران فضای مجازی، یکی از مواردی که انتظار می‌رود بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، موضوع ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی است که اگرچه تصمیم‌های زیادی برای جلوگیری از انتشار آن‌ها اتخاذ شده، اما با توجه به اینکه شاید این پیامک‌ها و شیوه‌ ارسال آن‌ها راحت‌ترین راه تبلیغ برای برخی از کسب‌وکارها باشد، همچنان از مسیرهای دیگر به راه خود ادامه دهد.
 
در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاثیر این لایحه بر ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی به ایسنا اعلام کرد: آخرین رسیدگی‌ها برای بررسی این موضوع در حال انجام است. از طرف دیگر، با توجه به اینکه پس از شناسایی سرشماره‌های تبلیغاتی، صاحبان کسب‌وکارها به تبلیغ آنها از طریق شماره‌های شخصی روی آورده‌اند، یکی از راه‌های جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت‌ می‌گیرد، مسدود کردن شماره‌هایی است که تعداد زیادی پیامک را ارسال میکنند.
 
در واقع در صورتی که از این شماره‌ها استفاده‌ دیگری مبنی بر تماس‌های تلفنی یا استفاده از اینترنت نشود، استفاده‌ از آن‌ها جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد شد و این سازمان بدون دریافت شکایت هم اقدام به مسدود کردن این شماره‌ها خواهد کرد.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات درباره مدیریت و ساماندهی سیم‌کارت‌ها اظهار کرده بود: ما برای سیم‌کارت‌ها محدودیت داریم و این موضوع در سامانه شاهکار کنترل می‌شود. به این ترتیب هیچ‌کس به هیچ عنوان نمیتواند سیم‌کارت بدون هویت بگیرد یا بیش از ۱۰ سیم‌کارت به نام خود داشته باشد. حتی اگر کسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم‌کارت بگیرد، برای همه شماره‌ها پیامکی ارسال می‌شود که سیم‌کارتی به نامش فعال شده؛ بنابراین این موضوع تقریبا مدیریت شده است.
 
همچنین وزیر ارتباطات درباره‌ مسدود کردن سیم‌کارت‌های شخصی به ایسنا گفت: زمانی که افراد با این هدف سیم کارت می‌گیرند، رگولاتوری آن‌ها را شناسایی می‌کند، اما از آنجایی که گرفتن این سیم‌کارت‌ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آنها مرتب این کار را ادامه می‌دهند.
 
با توجه به این موضوع، شاید یکی از راهکارهایی که می‌توان ارائه داد، شناسایی افرادی است که سیم‌کارت‌های تبلیغاتی به نام آن‌ها ثبت شده است. از آنجایی که به گفته‌ رگولاتوری، نمی‌توان سیم‌کارتی را بدون هویت افراد ثبت کرد، لذا در صورتی که ارسال پیامک تبلیغاتی ناخواسته یا تخلف دیگری از طرف شماره‌ای اتفاق بیفتد، می‌توان با در نظر گرفتن هویت شخص، موضوع را پیگیری کرد و درنهایت به جای اینکه شماره‌های مزاحم مسدود شوند که باز هم امکان جایگزین کردن خواهند داشت، افرادی که با این شماره‌ها پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته ارسال می‌کنند، شناسایی خواهند شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.