تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 14, 2018
18:36 سه شنبه، 23ام مردادماه 1397
کد خبر: 93141

رکوردشکنی سقوط بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال موفق به تدام صعود کوتاه مدت خود که ماه قبل اتفاق افتاد، نشد و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال به پایین‌ترین حد ممکن در چند ماه اخیر سقوط کرد.
 
در میان این سقوط وحشتناک که بازار را قرمزپوش کرده، اتریوم را می‌توان یافت که با حدود ۱۰ درصد سقوط در یک روز به زیر ۳۰۰ دلار کاهش یافت و قیمت ۲۵۰ دلاری را نیز تجربه کرد. در هنگام نگارش این خبر، اتریوم در محدوده قیمتی ۲۷۰ تا ۲۷۵ دلار معامله می‌شود. با مشاهده تصویر زیر به وضوح می‌توان دید که بیت کوین یکی از ارزهای انگشت شماری بوده که کمترین کاهش قیمت را در این بین داشته است.
 
بسیاری از آلت کوین‌های (ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین) دیگر هم در ساعات اخیر بخش زیادی از ارزش خود را از دست دادند. اتریوم و کاردانو بیشترین سقوط ۲۴ ساعت گذشته را در میان ده ارز دیجیتال برتر بازار داشته‌اند. لازم به ذکر است است که اتریوم در پایین‌ترین قیمت ۹ ماهه خود معامله می‌شود. این ارز دیجیتال از ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۷ یعنی نزدیک به یک سال پیش، قیمت فعلی را تجربه نکرده است. در نمودار هفتگی آلت کوین‌ها بیش از ۲۸ درصد و در نمودار ماهانه بیش از ۳۳ درصد ارزش خود را از دست داده‌اند.
 
تحلیلگر بلومبرگ روز گذشته اشاره کرد که کاهش قیمت اتریوم به دلیل فشار ناشی از خارج کردن پول ICOها بوده است. او همچنین اظهار داشت که اتریوم محبوبترین پلتفرم برای استارت‌آپ‌های بلاک‌ چینی برای جمع‌آوری سرمایه و راه‌اندازی ICOها است.
 
از طرف دیگر بیت کوین در ۲۴ ساعت اخیر تنها ۵٫۱ درصد از ارزش خود را از دست داده که در مقایسه با آلت‌ کوین‌ها به نظر بد نمی‌رسد. در زمان نوشتن این خبر، بیت کوین در محدوده ۵,۹۵۰ تا ۶,۰۰۰ دلار در حال معامله است. روز قبل بیت کوین در تلاش برای شکست مقاومت ۶,۵۰۰ دلاری شکست خورد بطوری که نتوانست در این محدوده قیمت خود را تثبیت کند و طی ۸ ساعت بعدی ۳۰۰ دلار سقوط کرد.
 
در حالی که نوسانات بیت کوین در تایم‌فریم‌های کوچک شاید بزرگ به نظر برسد، اما میزان تغییرات هفتگی آن حدود منفی ۱۱ درصد است. گفتنی است که بیت کوین آخرین بار قیمت ۶,۰۰۰ دلار را ۲۹ ژوئن امسال تجربه کرد.
 
در حالی که بسیاری از آلت کوین‌ها بش از ۱۰ درصد از ارزش خود را در ۲۴ ساعت اخیر از دست داده‌اند، به نظر می‌رسد استلار (XLM) از این سقوط جان سالم به در برده باشد و تنها ۵ درصد از ارزشش را از دست داده است.
 
همچنین آیوتا (MIOTA) که ۱۲مین ارز برتر از نظر حجم بازار محسوب می‌شود، همراه با اتریوم سقوط شدیدی را امروز تجربه کرد، بطوری که در زمان نوشتن این خبر آیوتا ۲۱ درصد از ارزش خود را در ۲۴ ساعت از دست داده است.
 
ترون و نئو که از نظر حجم بازار رتبه ۱۱ و ۱۵ را در اختیار دارند، در ۲۴ ساعت اخیر بین ۱۸ تا ۲۰ درصد سقوط کرده‌اند. همچنین در این میان ارز نانو را که در ماه‌های اخیر نیز سقوط بی پایانی را تجربه می‌کرده می‌توان یافت که با از دست دادن ۲۵ درصد از ارزش خود در ۲۴ ساعت اخیر راه نابودی را در پیش گرفته است.
یکی از نکات جالب سقوط بازار ارزهای دیجیتال، تغییر درصد تسلط بیت کوین بود که با ثبت عدد ۵۳٫۵ درصد به رکورد جدیدی در سال ۲۰۱۸ دست یافت. گفتنی است که تسلط بیت کوین در بازار از اواسط ماه می در حال افزایش بوده است.
 
ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر نزدیک به ۱۹۳ میلیارد دلار است. آخرین باری که ارزش کل بازار نزدیک به ۱۹۱ میلیارد دلار بود، به ۱۳ نوامبر سال گذشته برمی‌گردد.
 
با وجود مقاومت بیت کوین نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال در برابر این سقوط، رسانه‌ها به مقایسه بیت کوین با لیر ترکیه که ارزش خود را در مقایسه با دلار آمریکا در حال از دست دادن است، پرداختند. در میان بحران ارزی در ترکیه، بلومبرگ به این نکته اشاره کرد که در ۱۰ روز اخیر نسبت کاهش لیر به دلار از کاهش ارزش بیت کوین بیشتر بوده است.
 
در همین حین با توجه به بررسی‌های کوین‌تلگراف، بازار کریپتو از با تاخیر افتادن اعلام نظر SEC درباره ETF بیت کوین تا اواخر سپتامبر تاثیر گرفته، بطوری که بعد از اعلام این خبر بیت کوین روند صعودی خود را که در اواخر ژوئن شروع کرده بود، نتوانست نگه دارد و شروع به ریزش کرد. در تصویری بزرگتر، کل بازار ارزهای دیجیتال از این خبر ضربه خورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.