تلفن همراه

فناوری

August 15, 2018
18:21 چهارشنبه، 24ام مردادماه 1397
کد خبر: 93162

بررسی ضربان قلب با کمک رادار

محققان آلمانی برای بررسی ضربان قلب یک دستگاه مبتنی بر رادار ساخته اند که ارتعاشات میکرومتری این عضو بدن را ردیابی می کند.
 
به گزارش نیواطلس، محققان آلمانی موفق شده اند با استفاده از رادار ضربان قلب افراد را رصد کنند. این فناوری به تشخیص دقیق تر بیماری های قلبی کمک می کند.
 
یکی از مشکلات گوشی های پزشکی (stethoscope ) آن است که هنگام تشخیص شرایطی مانند مورمور قلبی ارزیابی آن براساس گزینش و تجربه پزشکی است که به ضربان قلب بیمار گوش می کند. مورمور قلبی به صداهای غیرطبیعی گفته می‌شود که در یک چرخه ضربان قلب شنیده می‌شود و بیشتر اوقات به‌دلیل جریان خون نامنظم در اطراف قلب به‌وجود می‌آید.
 
به همین دلیل مهندسان الکترونیک دانشگاه FAU آلمان دستگاهی مبتنی بر رادار ابداع کرده اند که دقیق تر عمل می کند.
 
این دستگاه با همکاری دانشگاه فناوری براندنبرگ و دانشگاه ارلانگن ساخته شده و ارتعاشات میکرومتری سینه بیمار را رصد می کند. این ارتعاشات در نتیجه ضربان قلب به وجود می آیند.
 
کریستوف ویل از دانشگاه FAU در این باره می گوید: در اصل ما از روشی استفاده می کنیم که مشابه ردیابی سرعت در جاده هاست. طی این فرایند یک موج رادار به سطح شی تابیده و منعکس می شود. اگر شی حرکت کند، فاز موج منعکس شده تغییر می کند. از این امر برای محاسبه قدرت و فرکانس حرکت استفاده می شود.
 
هنگام آزمایش دستگاه روی داوطلبانی که فعالیت های قدرتی انجام داده بودند، سیستم رادار دارای میزان همبستگی ۹۲ درصدی با نوار قلب (ECG) بود.
 
دانشمندان امیدوارند با توسعه این فناوری بتوانند از آن برای ردیابی دیجیتالی ارتعاشات کوچک در ضربان قلب استفاده کنند که نشان دهنده مشکلات است.
 
البته محققان دانشگاه کیوتو ژاپن نیز مشغول ساخت یک سیستم ردیابی ضربان قلب هستند که مبتنی بر رادار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.