اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 18, 2018
19:00 شنبه، 27ام مردادماه 1397
کد خبر: 93228

افزایش کاربردهای هوش مصنوعی در جهان

کاربردهای هوش مصنوعی در جهان رو به افزایش است. استفاده از هوش دست‌ساخته بشر با این هدف رواج یافته تا در زمینه‌های مختلف بتواند به بهبود روندهای سخت، تکراری و نیاز به نیروی انسانی بالا به انسان‌ها کمک کند. این موضوع حالا به جذابیتی خاص برای فناوران تکنولوژی تبدیل شده است که در نتیجه آن ابداع وسایل متکی به هوش مصنوعی و استفاده از آن را افزایش داده است. جذابیتی که همواره با یک هشدار از سوی تحلیلگران روبه‌رو است وآنها اعتقاد دارند افزایش میل به استفاده از هوش مصنوعی تهدیدی بالقوه برای جنبه‌های امنیتی جوامع است. در چند روز اخیر اخبار متفاوتی از به کارگیری هوش مصنوعی منتشر شده که برخی از آنها را در ادامه می‌خوانید.
 
تشخیص بیماری‌های چشمی
شرکت هوش مصنوعی گوگل موسوم به «دیپ‌مایند» (DeepMind)، نوعی سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده که می‌تواند بیش از ۵۰ بیماری چشمی را تنها با بررسی اسکن سه‌بعدی شبکیه تشخیص دهد. به گزارش «ایسنا» «دیپ‌مایند» این پژوهش را با همکاری بیمارستان چشم «مورفیلدز» (Moorfields) لندن انجام داده است. این شرکت در نظر دارد با تمرکز بر هوش مصنوعی، همه مواردی را که می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک چشم شوند، تشخیص دهد و پیشنهادهایی برای انتخاب مناسب‌ترین نوع درمان به بیماران ارائه کند. به این ترتیب، با استفاده از این سیستم، تعداد افرادی که بینایی خود را از دست می‌دهند، کاهش خواهد یافت. «مصطفی سلیمان»، رئیس بخش هوش مصنوعی کاربردی شرکت دیپ‌مایند گفت: نکته مهم این است که هوش مصنوعی، «توضیح‌پذیر» است؛ در نتیجه پزشکان می‌توانند به پیشنهاد‌های آن اطمینان کنند. در این سیستم، هوش مصنوعی، پیکسل‌هایی را روی اسکن چشم مشخص می‌کند که با نشانه‌های بیماری مطابقت دارند. سلیمان این نتایج را «غیرمنتظره» دانست و افزود: مرحله بعدی این پژوهش، اثبات کاربرد هوش مصنــوعی در آزمـایش‌های بالینی است تا بتواند گواهی‌نامه قانونی را دریافت کند.
 
تشخیص سفر کاری یا شخصی
بعد دیگر استفاده از هوش مصنوعی به نظر می‌رسد به روان‌سازی درخواست مشتریان تاکسی‌های اینترنتی مربوط است. شرکت «اوبر» اعلام کرده با به‌کار بردن هوش مصنوعی در اپلیکیشن موبایل خود از این پس می‌تواند نوع سفر افراد را تشخیص دهد تا کاربران کمتر دچار خطا شوند. برای بسیاری از کاربران تاکسی‌های اینترنتی پیش می‌آید که هزینه سفر کاری خود را با انتخاب گزینه اشتباه، از جیب شخصی پرداخت می‌کنند. اکنون شرکت تاکسی اینترنتی «اوبر» (Uber) در اپلیکشین موبایلی خود از سیستم یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا کاربران، دیگر با انتخاب اشتباه پرداخت از حساب کاری یا شخصی خود دچار مشکل نشوند و هزینه‌های سفرهای خود را مدیریت کنند. اوبر فکر می‌کند که به راحتی با معرفی یک سیستم پیشنهاد که از یادگیری ماشین برای کمک به کاربران استفاده می‌کند، می‌تواند کار آنها را راحت کند. فناوری هوش مصنوعی به‌کار رفته در این اپلیکیشن می‌تواند الگوهای سفر را تشخیص دهد و پیش‌بینی کند که شما در هر لحظه به احتمال بیشتر به کدام حساب کاربری خود نیاز دارید. به‌عنوان مثال اگر شما معمولا هر روز به دفتر کار خود می‌روید و یک روز مرخصی می‌گیرید، برنامه می‌تواند هنگام درخواست سفر به مکان دیگر، تغییر در حساب کاربری را پیشنهاد دهد. اوبر می‌گوید این یک سیستم بی‌عیب و نقص نیست و دارای آمار ۸۰ درصد پیشنهاد اولیه در زمان مناسب است. اوبر همچنین نظارت بر سفرها را بهبود می‌بخشد و کاربران می‌توانند انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های خود را در برنامه مطرح کنند و به‌صورت زنده پاسخ بگیرند. هدف از این ارتقا واضح است؛ اوبر می‌خواهد به‌عنوان یک گزینه قابل اعتماد برای سفرهای کاری دیده شود.
 
 بهره‌مندی جدیدترین نسخه اندروید از هوش مصنوعی
گوگل اعلام کرده است که جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید موسوم به android Pie از فناوری هوش مصنوعی بیشترین بهره را برده است.  هفته گذشته بود که شرکت گوگل از جدیدترین نسخه سیستم عامل مخصوص گوشی‌های هوشمند یعنی اندروید ۰/ ۹ موسوم به اندروید پای به‌صورت رسمی رونمایی کرد تا شرکت‌های تولیدکننده موبایل بتوانند با توسعه و تطابق آن با گوشی‌های هوشمند خود در اسرع وقت دستگاه‌های الکترونیکی و محصولات خود را به اندروید ۰/ ۹ ارتقا داده و به‌روزرسانی کنند.البته گوشی‌های گوگل که سری «پیکسل» نام دارند، همواره از نخستین گوشی‌هایی هستند که به جدیدترین نسخه از اندروید مجهز می‌شوند.
 
برندهای تکنولوژی و شرکت‌های تولیدکننده موبایل در سراسر جهان که از سیستم عامل اندروید برای پلت‌فرم گوشی‌های خود استفاده می‌کنند، موظفند هر سال با معرفی نسخه‌های جدید اندروید از سوی گوگل به‌عنوان شرکت توسعه‌دهنده این سیستم عامل، نسخه‌های دریافتی را با توجه به نیاز و قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند تولیدشده خود، بازطراحی کرده، سپس آن را به‌صورت همگانی در دسترس عموم کاربران گوشی‌های موردنظر قرار داده و منتشر کنند. حالا به نظر می‌رسد گوگل با بیشترین بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به فعالیت‌های خود بپردازند و اندروید نیز به آنها پیشنهادهای هوشمندانه‌ای دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.