بازار سرمایه

August 19, 2018
16:38 یکشنبه، 28ام مردادماه 1397
کد خبر: 93266

بالاخره خبرهای خوبی از سهام های وب منتشر شد

بالاخره پس از جنجال‌های 9 ماهه مدیران شرکت " های وب" و آشکار شدن تخلفات متعدد در خصوص نحوه شناسایی درآمدهای موهوم ، انتشار صورت‌های مالی سه‌ماهه نیز آب سردی بر پیکر سهامداران این شرکت ریخت.
 
متأسفانه علی‌رغم تمامی اتهاماتی که سهامداران این شرکت در ماه‌های اخیر به سازمان بورس نسبت دادند، تاییدیه های جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی، نشان از عملکرد قدرتمند این سازمان در جلوگیری از رشد تخلفات و تضییع حقوق سهامداران آتی این شرکت داشت و برخلاف رفتار و گفتار مدیران این شرکت در مجمع عمومی عادی سالیانه، بلوکه شدن سرمایه سهامداران ناشی از محاسبات موهوم و معنادار مدیران این شرکت بود و نه نهادهای ناظر.
 
تحقق سودی 19 ریالی در سه‌ماهه نخست سال جاری آن‌هم برای سهام شرکتی که دایعه ارزش 10.000 ریالی هر سهم را داشتند، خود گویای زوایای مختلف اعلام سودهای قبلی شرکت هست. افت معنادار درآمدهای حاصل از پروژه‌های uso، کاهش چشمگیر درآمدهای حاصل از پروانه FCP و تنزل 80 درصدی درآمدهای حاصل از فروش تجهیزات در سه‌ماهه نخست سال جاری و تحقق سود 77 میلیارد ریالی این شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری در شرایطی منتشرشده که ارزش شرکت در زمان بسته شدن نمادش در حدود 24.000 میلیارد ریال بوده است.
 
همان‌گونه که در جدول ذیل نیز مشاهده می‌گردد، افت چشمگیر درآمدهای فروش تجهیزات (با توجه به تحولات ارزی جدید)، کاهش درآمدهای پروانه fcp (که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این موضوع قابل پیش‌بینی بود) و …، منجر به تحقق سود ناچیز 19 ریالی این شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری گردیده است.
 
 
آنچه از عملکرد سه‌ماهه و جداول شناسایی درآمدهای پروژه‌های USO در سال جاری و سال‌های آتی آشکار است، در سال جاری شاهد عملکردی بسیار ضعیف و تحقق سودی بسیار ناچیزتر از درآمدهای سال گذشته خواهیم بود که این موضوع شاید منجر به استقبال چشمگیر سهامداران برای عرضه سهام این شرکت باشد که البته این موضوع با توجه به سوابق بسیاری که درافت‌های چشمگیر نمادهای فاراک، خودروسازها و …، بودیم امری طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد.
 
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالین بازار سرمایه چه‌بسا در صورت عدم ورود آگاهانه برخی جراید و سازمان بورس در اتفاقات و رخدادهای این شرکت در سال گذشته، می‌بایست شاهد ظهور پدیده‌ای جدید و حتی نگران‌کننده‌تر از کنتور سازی نیز بودیم.
 
لازم به ذکر است که همچنان شاهد ثبت تعدیلات سنواتی در صورت‌های مالی منتشرشده این شرکت نیستیم و به نظر می‌رسد با انتشار این گزارش ضعیف و بسیار نگران‌کننده و همچنین ثبت آتی این تعدیلات محسوس، می‌بایست شاهد تغییر پیکان انتقادات منطقی سهامداران به سمت مدیران شرکت باشیم .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.