سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 20, 2018
19:31 دوشنبه، 29ام مردادماه 1397
کد خبر: 93306

کاهش 60 در صدی واردات و رشد 100 درصدی قیمت

در پی کاهش واردات قطعات کامپیوتری، در بازار این کالا شاهد رشد چشمگیر قیمت و در پی آن، افزایش عرضه کالاهای تقلبی، غیر اوریجینال و محصولاتی با برندهای نا آشنا هستیم.
 
بررسی های بازاری مشخص کرده است که طی 6 ماه گذشته، حجم واردات قطعات کامپیوتری و به ویژه رم و هارددیسک در حدود 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش یافته که این کاهش قیمت به رشد 2 برابری قیمت در مورد این کالاها منجر شده است. در کنار این اتفاق در بازار کالاهایی چون رم شاهد رشد عرضه نمونه های کارکرده و افزایش 2 برابری قیمت این نمونه های کارکرده هستیم.
این اتفاق در بازار هارددیسک نیز رخ داده است. به گفته فعالان بازار کامپیوتر، در میان قطعات کامپیوتری، هارددیسک و رم از پرمخاطب ترین قطعات هستند که متاسفانه در ماه های گذشته به دلیل کاهش شدید واردات، شاهد رشد قیمت این کالاها هستیم.
همچنین در ماه های اخیر شاهد رشد عرضه هارددیسک های کارکرده و افزایش تقاضا برای این کالاها هستیم. همچنین کالاهایی با برندهای ناشناخته در بازار موجودند که با قیمتی بسیار گران به فروش می رسند. فعالان بازار در این باره می گویند که در شرایطی که موجودی کالا در بازار به شدت کاهش یافته است، عرضه هارددیسک های کارکرده رایج شده است و خریداران نیز از این هارددیسک ها استقبال می کنند. آنها همچنان زیر بار عرضه نمونه های قاچاق به بازار نمی روند؛ اما کارشناسان می گویند که نه تنها در مورد رم و هارددیسک که در مورد سایر قطعات کامپیوتری مانند مادربرد و کارت گرافیک شاهد رشد عرضه نمونه های قاچاق در بازار هستیم. به گفته آنها، دولت دروازه های واردات را با سخت گیری هایش بسته است و از سوی نبود نقدینگی موجب شده است که کسبه این کالاها را به صورت فله ای خریداری کنند و ضرری که در ماه های گذشته کرده اند از این طریق جبران کنند. به گفته آنها، در شرایط فعلی وضعیت بازار به هیچ وجه قابل کنترل نیست و هیچ بعید نیست شاهد رشد بیشتر قاچاق در بازار کامپیوتر باشیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.