اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 26, 2018
18:49 یکشنبه، 4ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93404

فوق سری‌ترین مراکز جهان تحت مدیریت فناوری را بشناسید

اگرچه به‌نظر می‌رسد مراکز فرماندهی نظامی، معادن طلا و الماس، نیروگاه‌های هسته‌ای و… ایمن‌ترین نقاط جهان هستند، ولی روزنامه گاردین این هفته گزارشی را به چاپ رساند که تصور همه مردم را تغییر داده است و نشان می‌دهد مکان‌های فوق سری و امنیتی جهان به جز اتفاقات مذکور فعالیت‌های دیگری را هم تحت پوشش قرار می‌دهند و بسیاری از آنها مراکز داده توسعه خدمات پردازش ابری و فناوری را در خود جا داده‌اند.روزنامه گاردین به‌نقل از منابع مختلف، فهرستی را منتشر کرده است که از آن به‌عنوان ایمن‌ترین و فوق‌ سری‌ترین نقاط جهان یاد می‌کند. در این گزارش گفته شده است که اگر اقتصاد جهان نابود شود، حملات هسته‌ای صورت گیرد، ذرات رادیواکتیو در همه جا پخش شود و حوادثی به این بزرگی اتفاق بیفتد، باز هم مشکلی برای این امکان به وجود نمی‌آید. فهرست این مراکز به قرار زیر معرفی شده است.
 
مجتمع کوهستانی شاین
این مرکز در عمق 610 متری یک کوه گرانیتی در منطقه «کلرادو اسپرینگس» در نزدیکی شهر کلرادوی امریکا واقع شده است. این مجموعه بزرگ در مقابل حملات هسته‌ای ایمن است و در اصل مرکز فرماندهی دفاع هوایی-فضایی امریکای شمالی (NORAD) محسوب می‌شود. مجتمع کوهستانی شاین نیروگاه برق، تأمین آب، ‌سیستم گرمایشی، بیمارستان و… را به‌صورت اختصاصی در اختیار دارد و برای تأمین نیازهای خود از هیچ منبع بیرونی استفاده نمی‌کند.
از این منطقه به‌عنوان یک شهر زیرزمینی یاد می‌کنند و «استیون رز» معاون پشتیبانی «عملیات 721» امریکا می‌گوید این نقطه تنها مرکز وابسته به وزارت دفاع ایالات متحده محسوب می‌شود که بالاتر از سطح زمین قرار دارد و به کمک پالس‌های الکترومغناطیسی از آن محافظت می‌شود. در ورودی این مجموعه 25 تن وزن دارد و حتی در مقابل حملات بیولوژیکی مؤثر است. تأسیسات این مرکز در مقابل حملات سایبری پیش‌بینی نشده هم ایمن هستند.
 
آرشیو مخفی واتیکان
این مرکز که 400 سال قبل ساخته شده بود در قلب شهر رم قرار دارد و در آن از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین اسناد مذهبی جهان از جمله دستنوشته‌های مارتین لوتر، نامه‌های میکلانژ و متن‌های نوشته شده توسط گالیله نگهداری می‌شود. امنیت اصلی این مکان‌ها توسط مجموعه پیچیده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تأمین می‌شود و روزنامه گاردین توضیح داده است مدارهای به کار رفته در سیستم امنیت الکترونیکی برای این مرکز به قدری پیچیده است که تنها چند نفر در کره زمین توانایی تعمیر آن را دارند.گارد امنیتی سوئیس وظیفه محافظت از این مرکز را برعهده دارد و تمامی اعضای این گروه امنیتی با عینک‌های مجهز به دوربین مدار بسته، بی‌سیم‌های هوشمند داخل گوش، گیرنده‌های اختصاصی و… در محل‌های ویژه حاضر می‌شوند و به‌صورت لحظه به لحظه با یکدیگر در ارتباط هستند. فناوری اطلاعات کلیدی‌ترین عامل برای محافظت از این مکان پیچیده محسوب می‌شود.
 
خزانه‌داری شمش‌های طلا در فورت ناکس
ساخت این مرکز که در شهر کنتاکی واقع شده است سال 1936 میلادی به اتمام رسید تا از147.3 میلیون اونس طلا وابسته به دولت امریکا نگهداری کند که ارزش آنها معادل 200 میلیارد دلار محاسبه می‌شود. در طول جنگ جهانی دوم این مرکز حتی کوچک‌ترین آسیب را هم پیش روی خود ندید. افرادی که از این مرکز بازدید می‌کنند مراحل امنیتی بسیار پیچیده را پشت‌سر می‌گذارند و همه آنها باید هنگام ورود و خروج سه بار از یک دستگاه اسکن هوشمند عبور کنند و حتی بخش‌های داخلی بدن آنها مورد بررسی قرار گیرد. دولت امریکا برای محافظت از این مرکز یک پست فرماندهی سایبری راه‌اندازی کرده است که به‌صورت شبانه‌روزی شبکه رایانه‌ای این نقطه را زیر نظر می‌گیرد.
 
بانک ذخیره فدرال نیویورک
بد نیست بدانید که فورت ناکس بزرگترین انبار شمش‌های طلا در جهان محسوب نمی‌شود و بانک ذخیره فدرال نیویورک بر اساس آخرین گزارش 6350 تن طلا و دیگر فلزات گران‌بها را در عمق 80متری شهر منهتن نگهداری می‌کند. این مرکز توسط یک سیلندر فولادی 90 تنی محافظت می‌شود و دیوار بتنی 140 تنی نیز اطراف آن کشیده شده است تا با دقت هرچه تمام‌تر مهر و موم شود. برای این مکان یک سیستم الکترونیکی هوشمند در نظر گرفته شده است که حتی ورود هوا یا قطرات آب را هم زیر نظر می‌گیرد و به گفته دولت امریکا، حتی نفوذ هوا هم به این مرکز غیرممکن است.
سیستم امنیتی این مرکز بسیار پیچیده است و تنها یک گروه سه نفره اجازه دارند در این مکان حضور یابند. حدود 98درصد طلاهای ذخیره شده در این مرکز به کشورهای خارجی اختصاص دارد و البته، طلاهای آنها به‌صورت جداگانه در صندوق‌های امنیتی نگهداری می‌شوند. این صندوق‌ها بسیار هوشمند هستند و یک سیستم مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی پس از 10 مرحله آزمون تعیین هویت، امکان باز شدن هر صندوق را فراهم می‌کند.
 
دریاچه گروم یا منطقه 51
«منطقه 51» محرمانه‌ترین بخش در پایگاه هوایی ادواردز در شهر نِوادای امریکا محسوب می‌شود و این تأسیسات در منطقه‌ای تأسیس شده است که سال‌های قبل به آن «دریاچه‌ گروم» می‌گفتند. از این منطقه به‌عنوان محرمانه‌ترین و طبقه‌بندی شده‌ترین نقطه ایالات متحده یاد می‌کنند. این مکان تنها نقطه در کره زمین است که فضانوردان اجازه عکسبرداری از آن را ندارند.
هم‌اکنون مشخص نیست که در این منطقه چه پروژه‌ای دنبال می‌شود. ولی در گزارش اخیر گفته شده است گروه ویژه‌ای متشکل از مهندسان ارشد شرکت‌های آی‌بی‌ام، گوگل و مایکروسافت که به استخدام وزارت دفاع امریکا درآمده‌اند در مرکز امنیت سایبری این مرکز مشغول به کار هستند. گفته می‌شود که این پایگاه هوایی سال 1955 میلادی با هدف پرواز هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین ساخته شد و هنوز هم بیشترین بودجه وزارت دفاع امریکا برای برقراری امنیت الکترونیکی و سایبری در این مرکز هزینه می‌شود.
 
مرکز جهانی بذرهای اسؤالبارد
این مرکز در اعماق دایره قطب شمال در کشور نروژ ساخته شده است و از آن به‌عنوان پشتیبان اصلی برای تمام دانه‌های موجود در کره‌زمین یاد می‌کنند و به‌همین خاطر از این مرکز به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک جهان هم یاد می‌شود. تا فوریه 2017 مرکز اسؤالبارد بیش از 930 هزار نوع بذر را شامل می‌شد و از هر کدام از آنها 500 عدد ذخیره شده بود.این تأسیسات در عمق 120 متری یک کوهستان یخی در جزیره اسپیتسبرگ قرار دارد. از آنجایی که رطوبت و گردش هوا می‌تواند این بذرها را خراب کند، یک سیستم هوشمند مجهز به ابررایانه آن را مدیریت می‌کند.
 
نیروی هوایی شماره یک
این مرکز جزو نقاط طبقه‌بندی شده و سری است که هواپیمای معروف رئیس جمهوری امریکا در آن نگهداری می‌شود. این پایگاه هوایی بشدت محافظه شده است و سیستم الکترونیکی مرکزی آن مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند رادارهای دشمن را هم تغییر جهت دهد و با ارسال امواج مغناطیسی مقصد موشک‌ها را عوض کند.بسیاری از اعضای ارتش مخفیانه سایبری امریکا در این مرکز مشغول به کار هستند و ایمن‌ترین سیستم دفاع سایبری امریکا  در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این پایگاه به‌عنوان یک مرکز غیرقابل هک شدن یاد می‌کنند.
 
مرکز داده پیونِن
این مرکز داده در طول جنگ سرد در کشور سوئد و در عمق 35 متری یخ‌های قطبی ساخته شد واز آن به‌عنوان امن‌ترین مرکز داده جهان یاد می‌کنند. گفته می‌شود که حتی اگر یک حمله هسته‌ای کره‌زمین را از بین ببرد، برای این مرکز داده هیچ اتفاقی نمی‌افتد. درهای این مرکز داده به ضخامت 40 سانتی‌متر و از جنس فولاد ساخته شده‌اند و تمامی آنها به سیستم‌های هوشمند امنیت مجهز هستند.داده‌هایی که در سرورهای این مرکز ذخیره شده‌اند به هیچ شکل قابل دسترسی نیستند و برای تأمین انرژی آن از موتور دو زیردریایی با ژنراتورهای هسته‌ای استفاده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.