اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 26, 2018
18:55 یکشنبه، 4ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93408

تشریح استراتژی هوش مصنوعی هواوی

بر اساس جدیدترین گزارش گارتنر در خصوص تکنولوژی‌های در حال ظهور، هوش مصنوعی یکی از گرایش‌های قدرتمند حاکم بر بازار تکنولوژی به حساب می‌آید. هوش مصنوعی یک فناوری ایزوله نبوده بلکه حوزه‌ای است که روی طیف گسترده‌ای از تکنولوژی‌ها از طراحی نیمه‌هادی تا بزرگ‌داده‌ها و حتی شبکه‌های عصبی تاثیرگذار بوده است. 
در حال حاضر سروصدای زیادی حول تکنولوژی هوش مصنوعی به‌پا شده است اما هواوی به این تکنولوژی به عنوان قابلیت پایه‌ای که در نهایت راه خود را به دستگاه‌های کاربران پیدا خواهد کرد، نگاه می‌کند. برای چنین قابلیت پایه‌ای، باید مزایای واقعی و عملی هم برای مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد. تمامی نوآوری‌های هواوی در این حوزه، با بررسی نیازهای کاربران توسعه یافته‌اند.
با این تفاسیر، پرسش اینجاست که هواوی در این حوزه چه اقداماتی انجام داده است؟ در ادامه اطلاعاتی را در خصوص نوآوری‌ها و سهم هواوی آمده است. 
 
سیاست فراگیر هواوی در خصوص هوش مصنوعی
هواوی تمرکز خود را روی توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی در دو بخش سرویس‌های ابری (سمت سرویس‌دهنده) و سرویس‌های موجود روی دستگاه‌ها (سمت سرویس‌گیرنده) گذاشته است. از نگاه هواوی، این دو بخش، مکمل یکدیگر هستند.
در حال حاضر تمرکز هواوی روی هوش مصنوعی ِ دستگاه محور، از تمرکز روی حریم خصوصی مشتریان سرچشمه می‌گیرد. به عنوان مثال، می‌توان به گالری هوشمند اشاره و یا به عنوان نمونه‌ای دیگر، جدیدترین بهره‌برداری هواوی از تکنولوژی تشخیص عکس را می‌‌توان ذکر کرد.
هوش مصنوعی دستگاه‌های الکترونیکی همراه یا همان Mobile AI برای رسیدن به بالاترین سطح قابلیت‌ها، به منابع و سرویس‌های ابری نیاز دارد. دلیل این امر، نیاز برخی محاسبات، به توان پردازشی فراتر از چیزی است که امروزه در گوشی‌های هوشمند شاهد هستیم.
تراشه قدرتمند Kirin 970 که به معماری محاسبات همراه ِ HiAI و واحد پردازش شبکه عصبی مجهز شده نیز سطح عملکردی را از هوش مصنوعی ارائه می‌دهد که از هر پردازشگر دیگری در انجام عملیات هوش‌ مصنوعی پیشی گرفته و تا ۵۰ برابر از نظر بهره‌وری و ۲۵ برابر از نظر عملکرد، بهتر عمل می‌کند.
 
پیشتازی توسعه هوش مصنوعی
هواوی، رواج هوش مصنوعی را پیش‌بینی کرده و در این راستا اولین تراشه جهان مجهز به واحد پردازش عصبی (NPU) مستقل را در قالب Kirin 970 طراحی کرده است. به فاصله کمی از رونمایی این تراشه در IFA 2017، هواوی از سری Mate 10 پرده‌برداری کرد که به کاربران اجازه می‌دهد قدرت هوش مصنوعی را شخصاً تجربه کنند. عملکرد خیره‌کننده واحد پردازش عصبی در حوزه پردازش، باعث شده دیگر بازیگران بازار نیز بازنگری ویژه‌ای روی سیاست‌های خود در حوزه هوش مصنوعی داشته باشند. 
به علاوه هوای قابلیت ترجمه با استفاده از هوش مصنوعی را به نحوی توسعه داده تا کاربران بتوانند بر محدودیت‌های خود در این زمینه غلبه کنند. این قابلیت، از طیف مختلفی از کاربردهای ترجمه محور شامل ترجمه لحظه‌ای گفتار، تماس، ایمیل‌ها و محتویات توسعه یافته برپایه تکنولوژی واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کند. این قابلیت، اولین مترجم با یادگیری عمیق است که به جای توسعه برپایه پلتفرم‌های ابری، در بخش مشتریان و روی دستگاه آن‌ها، آماده بهره‌برداری شده است. 
با بهره‌گیری از پردازنده Kirin 970، سری HUAWEI P20 به طور خودکار عمل شناسایی بیش از ۵۰۰ سناریو را در ۱۹ دسته انجام داده و مدهای عکاسی و تنظیمات دوربین را به منظور ارائه خروجی حرفه‌ای حتی برای عکاسان تازه‌کار، انتخاب می‌کند.
 
چالش‌های اصلی در پیاده‌سازی استراتژی هوش مصنوعی
برخلاف باور عموم، نوآوری هیچ‌گاه برای هواوی مشکلی ایجاد نکرده است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در حوزه هوش مصنوعی، امتحان کردن تکنولوژی‌ها در تعامل با کاربران است زیرا بهترین تکنولوژی‌ها هم اگر به مرحله بهره‌برداری نرسند، بدون استفاده خواهند بود. 
با استفاده هرچه بیشتر از تکنولوژی هوش مصنوعی، بسیاری از کاربران به دنبال اپلیکیشنی خارق‌العاده برپایه هوش مصنوعی هستند. این امر نیز چالش دیگری به همراه دارد زیرا هیچ اپلیکیشن بی‌همتایی برای هوش مصنوعی تعریف نمی‌شود. در عوض، هوش مصنوعی قرار است به تدریج در اپلیکیشن‌ها ادغام شود. 
در نهایت، هوش مصنوعی برای رسیدن به قابلیت‌های کامل خود به پشتیبانی توسعه‌دهندگان آزاد نیز، نیاز دارد. به این منظور، هواوی پلتفرم محاسباتی ِ HiAI را توسعه داده تا توسعه‌دهندگان به سادگی بتوانند از مزایا و قابلیت‌های تراشه‌های هوش مصنوعی این شرکت استفاده کنند.
 
پشتیبانی هواوی از توسعه‌دهندگان
هواوی اکوسیستمی باز را ایجاد کرده تا در قالب آن متخصصان این شرکت و توسعه‌دهندگان به سادگی بتوانند با هم تعامل داشته باشند. در قالب پلتفرم HiAI نیز توسعه‌دهندگان بیش از ۲۰ رابط برنامه‌نویسی را در اختیار دارند که امکان ادغام قابلیت‌های هوش مصنوعی را در اپلیکیشن‌های موجود در دستگاه‌های هواوی فراهم می‌کند. 
در حالی که هواوی تمرکز خود را روی هوش مصنوعی موجود روی دستگاه‌ها ادامه می دهد، توسعه‌دهندگان می‌توانند دستگاه‌هایی را پیش رو داشته باشند که در آینده از قابلیت‌های بیشتری برپایه هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند.
 
تعامل هواوی با دیگر شرکت‌های حوزه تکنولوژی برای پیشبرد هوش مصنوعی
در کنار همکاری با توسعه‌دهندگان، هواوی تعاملاتی هم با دیگر شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی دارد. به عنوان مثال، در دسامبر ۲۰۱۷ میلادی، هواوی و Baidu از همکاری استراتژیکی خبر دادند که روی سرویس‌دهی بهتر تکنولوژی‌های هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان از طریق پلتفرم HiAI و همچنین چارچوب نرم‌افزاری یادگیری عمیق PadlePaddle، تمرکز دارد. پیش از این و در ماه می نیز هواوی و iFlytek همکاری را برای توسعه اپلیکیشن‌های تشخیص گفتار با استفاده از هوش مصنوعی و کاوش فرصت‌ها در بازارهای در حال توسعه آغاز کردند.
 
آینده هوش مصنوعی از دید هواوی
در آینده، هوش مصنوعی موجود روی دستگاه‌ها و همچنین هوش مصنوعی آماده شده برپایه پلتفرم ابری، همچنان به نقش مکمل برای یکدیگر ادامه خواهند داد. هوش مصنوعی توسعه یافته روی دستگاه‌ها، برآورده کردن نیازهای آنی و همچنین مدیریت داده‌های حساس را برعهده خواهد گرفت و این در حالی است که هوش مصنوعی توسعه یافته برپایه سرویس‌های ابری نیز از توان پردازشی سطح بالا پشتیبانی خواهند کرد. 
هواوی معتقد است دو روند به شرح زیر در حوزه هوش مصنوعی ظهور خواهد کرد:
1) رابط‌های کاربری طبیعی: به مرور زمان کاربران می‌توانند به راهکارهای طبیعی‌تر برای تعامل با دستگاه‌ها و دریافت بازخوردهای منطقی دست‌یابی پیدا کنند. 
2) سرویس‌های پیش‌گویانه: با درک کردن کاربر و شرایط پیرامون آن، دستگاه‌های الکترونیکی قادر خواهند بود حتی پیش از درخواست کاربر، سرویس را برای او فعال کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.