اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 26, 2018
19:42 یکشنبه، 4ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93426

برچسبی که اشیا عادی را هوشمند می‌کند

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دییگو برچسب‌های ارزان‌قیمت قابل چاپی را ابداع کرده‌اند که سبب می‌شود اشیای عادی و غیر الکترونیکی با امکان دریافت سیگنال‌های WiFi به صورت بالقوه به تجهیزات هوشمند اینترنت اشیاء IoT تبدیل شوند.
 
این برچسب‌ها شامل الگوهایی از فویل مسی هستند که بر روی لایه‌ای انعطاف پذیر و مانند کاغذ چاپ می‌شوند. نکته جالب اینکه برچسب‌های مذکور هیچ‌گونه نیازی به باتری، میکرو تراشه یا اجزای الکترونیک اضافی ندارند.
 
دکتر Xinyu Zhang استادیار مهندسی برق و کامپیوتر و عضو مرکز ارتباطات بی‌سیم دانشگاه کالیفرنیا درباره کاربردهای این تکنولوژی می‌گوید از فناوری LiveTag می‌توان برای پی‌گیری نحوه تعامل انسان با اشیاء روزمره استفاده کرد. برای مثال، LiveTag می‌تواند به طور بالقوه به عنوان روشی ارزان برای ارزیابی بهبود بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند مورد استفاده قرار گیرد.
 
هنگامی که بیماران به خانه باز می‌گردند، می‌توانند از این فناوری برای ارائه داده‌های مربوط به فعالیت حرکتی خود براساس نحوه تعامل با وسایل روزمره در منزل به پزشک استفاده کنند.
به طور مثال اینکه چه میزان قادر به باز کردن یا بستن درها هستند، یا اینکه قادر به بدست گرفتن بطری آب هستند و…؛ میزان، شدت و فراوانی فعالیت های آنها می‌تواند وارد سیستم شده و ثبت شود و به پزشکان ارسال شود تا جهت بررسی  و ارزیابی میزان بهبود آنها مورد استفاده قرار گیرد. بدون اینکه نیاز به مراجعه به درمانگاه به منظور تست فعالیت های مکرر روزانه باشد.
 
برچسب گذاری محصولات در فروشگاه‌های خرده‌فروشی و ارزیابی علاقه مشتریان به محصولات مختلف (اینکه کدام محصولات را بیشتر لمس می‌کنند) و همچنین جایگزینی با دوربین ها که به حفظ حریم خصوصی مشتریان نیز کمک می‌کند از جمله کاربردهای کوچک دیگری است که ژانگ بیان می‌کند.
 
محققان در حال کار بر روی رفع محدودیت‌ها ازجمله بهبود حساسیت و دامنه تشخیص برچسب‌ها و استفاده از سیگنال‌های بلوتوث و شبکه LTE هستند و درنهایت اگرچه تولید این برچسب ارزان است اما هدف این تیم ساخت برچسب با کاغذ معمولی جهت تولید انبوه ارزان‌تر است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.