تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 28, 2018
18:03 سه شنبه، 6ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93490

بلومبرگ مدعی شد: ۵۰۰ میلیون دلار واحد جدید تتر تاثیری در سقوط ماه آگوست بازار نداشته

بنا بر گزارش بلومبرگ در تاریخ ۲۴ اوت، کمپانی تتر -اولین ارائه‌دهنده ارز دیجیتال باثبات (StableCoin)- واحدهای جدیدی را به بازار عرضه کرده است که در حال حاضر بر قیمت ارزهای دیجیتال اصلی یا سایر آلت‌کوین‌هایی که ارزش کل پایینی دارند، تأثیر چندانی نگذاشته‌اند.
 
پیش از این در یک مقاله از دانشگاه تگزاس ادعایی مبنی بر این ذکر شده بود که میان عرضه‌ی توکن تتر و دست‌کاری یا تثبیت قیمت ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین رابطه‌ای وجود دارد. بلومبرگ در این گزارش ادعای مذکور را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: ظاهراً این ادعا در مورد اوضاع ماه آگوست بازار ارز دیجیتال صدق نمی‌کند.
 
در اواسط ماه ژوئن مقاله‌ای منتشر شد که در آن نوشته شده بود افزایش قیمت بیت کوین تا ۲۰,۰۰۰ دلار، نتیجه‌ی یک هماهنگی عظیم میان کمپانی تتر و بیت فینکس- ششمین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال- بوده است. بنا بر مقاله‌ای که به آن اشاره شد، این صرافی تنها مشتری تتر بوده و تتر بیت کوین‌های خریداری شده را به حساب بیت‌فینکس انتقال داده است.
 
بلومبرگ در ماه ژوئن این نکته را متذکر شد که مقاله تحقیقاتی مذکور ۸۷ مورد از بزرگ‌ترین خریدهای تتر که از مارس ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸ انجام شده بودند را به‌کار برده است. این تعداد نسبت به بازه زمانی نامبرده کم است و کمتر از یک درصد آن را توجیه می‌کند، اما میزان سود ترکیبی بیت کوین در یک سال را حدود ۵۰  درصد افزایش داده است.
 
همبستگی قیمت تتر با نمودار قیمتی بازار ارز دیجیتال
 
بلومبرگ به‌تازگی در هفته جاری مقاله‌ای را منتشر کرده که در آن به مقاله موسسه تحقیقاتی Chainalysis و تأثیر تتر بر ارزش دارایی‌های دیجیتال کوچک اشاره شده است. در مقاله اصلی موسسه Chainalysis این ادعا مطرح شده که تتر تأثیر روزافزونی بر قیمت ارزهای دیجیتال کوچک‌تر از بیت کوین، اتریوم، و لایت کوین؛ نظیر ایاس و نئو داشته است. این در حالی است که در ماه اوت تتر تأثیری بر رشد قیمت بیت کوین، اتریوم و لایت کوین نگذاشته است.
 
طبق آمار omniexplorer، شرکت تتر اوت امسال به ارزش پانصد میلیون دلار توکن جدید به بازار عرضه کرده است. بلومبرگ با اشاره به کاهش قیمت ارزهای دیجیتال ایاس و نئو نوشته است که این نیم میلیارد توکن در ماه جاری بر قیمت ایاس و نئو تأثیر هر چه تمام داشته‌اند: قیمت این دو ارز دیجیتال به ترتیب در این ماه ۳۷ و ۴۴ درصد کاهش قیمت یافته است.
 
اما قیمت بیت کوین نیز در ماه جاری نزدیک به ۱۹ درصد کاهش داشت؛ بلومبرگ در خصوص این کاهش قیمت نوشته است: صدور توکن های جدید تتر در ماه اوت، حرکتی است که در گذشته غالباً با یک افزایش قیمت در بیت کوین همزمان می‌شد.
 
بلومبرگ در ماه جولای مقاله‌ای در خصوص دست‌کاری قیمت تتر منتشر کرد که محور اصلی آن صرافی ارز دیجیتال کراکن و تأثیر میزان معاملات روزانه آن بر قیمت تتر بود. در عوض همان‌گونه که نویسنده خاطرنشان کرده است، قیمت تتر همچنان تا حدودی ثابت باقی ماند. کارشناسان بازار سرمایه آن را به‌عنوان یک پرچم قرمز در نظر گرفته‌اند.
 
مسئولین صرافی کراکن مدتی بعد به‌سرعت مخالفت خود را با ادعاهای بلومبرگ ابراز نموده و مدعی شدند که نویسندگان آن مفاهیم ساده بازار ازجمله آربیتراژ (Arbitrage)، لیست سفارش‌ها (order books)، و نرخ ثابت ارز (currency pegs) را متوجه نمی‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.