امینت

تلفن همراه

August 30, 2018
17:23 پنجشنبه، 8ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93553

ادعای رویترز ادرباره کشف یک شبکه مرتبط با ایران در فضای مجازی با هدف حمایت از سیاست‌های تهران

رویترز مدعی شد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد اقدامات گروه‌های وابسته به ایران برای تاثیرگذاری بر کاربران اینترنت در کشورهای مختلف، به‌طور چشم‌گیری گسترده‌تر از آن‌ چیزی‌ است که تاکنون و به‌طور رسمی، اعلام شده‌ است.
 
به گزارش ایلنا، «رویترز» مدعی شده شبکه‌ای از حساب‌های کاربری در وب و شبکه‌های اجتماعی به ۱۱ زبان را یافته که به تهران وابسته هستند.
 
این خبرگزاری در گزارش هفتم شهریور ماه خود مدعی شد: «برآوردهایش را با "فایر آی"، یک شرکت بین‌المللی امنیت وب در ایالات متحده و "کلیر اسکای"، یگ گروه دیگر در اسرائیل، در میان گذاشته‌ است. آن‌ها گفته‌اند بر اساس معیارهای تکنیکی، شبکه‌ای از سایت‌ها و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی که با عنوان اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی شناخته می‌شود، بخشی از یک کل واحد هستند.»
 
رویترز نوشت: برآوردها نشان می‌دهد ۱۰ سایت دیگر و ده‌ها حساب کاربری در شبکه‌های فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب به ایران وابسته هستند و مشغول انجام فعالیت‌هایی که هدف از آن‌ها تاثیرگذاری بر افکار عمومی در دیگر کشورها است، هستند.
 
این رسانه آمریکایی که پیش از این، این شبکه‌ها را به نهادهایی مانند رادیو تلویزیون دولتی ایران نسبت داده بود، مدعی شد: گروه موسوم به «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» محتوای تولیدشده توسط رسانه‌های دولتی ایران را، معمولا بدون آن‌که نام منبع اصلی را فاش کند، در وب منتشر می‌کند. اما منابع این تولیدات شبکه‌هایی هستند مانند پرس‌تی‌وی یا تلویزیون المنار که توسط حزب‌الله لبنان اداره می‌شوند.
 
در ادامه این گزارش این ادعا مطرح شده که در این وب‌سایت مقر حضور گروه، ایران عنوان شده است. در حال حاضر بخش «تماس با ما» در وب‌سایت «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» فعال نیست. به جای آن بیانیه‌ای در «محکومیت اقدامات تروریستی در فرانسه» و «انتخابات اساسنامه» قرار دارد. در بخشی از بیانیه مربوط به فرانسه از دولت آن کشور انتقاد شده و آمده است «از یاد نبرده‌ایم که دولت فرانسه با چه سرمستی و غروری از گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه حمایت می‌کرد و برای آنها سلاح و پول و خدمات مستشاری می‌فرستاد».
 
رویترز مدعی شد: فعالیت‌های «اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی» به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، عربی، فارسی، اردو، پشتو، روسی، هندی، آذری (جمهوری آذربایجان)، ترکی و اسپانیایی را رصد و ثبت کرده‌است.
 
به گزارش ایلنا، پیش از این فیسبوک و توئیتر از مسدود کردن صدها صفحه و حساب کاربری مرتبط با ایران خبر داده بودند؛ فیس بوک گفته بود صدها صفحه و حساب کاربری را که با ایران و روسیه مرتبط بوده‌اند به دلیل «رفتار هماهنگ غیرقابل اعتماد» مسدود کرده و توئیتر هم اعلام کرده بود ده‌ها حساب کابری را به‌خاطر «مخدوش‌سازی هماهنگ» در وب، مسدود کرده است.
 
بر اساس این گزارش، گوگل هم به جمع این دو شرکت پیوست و اعلام کرد که شماری از کانال‌های یوتیوب و سایر حساب‌های کاربری را به دلیل «ارتباط مخفی» آنها با کارزار اطلاعات جعلی مرتبط با ایران مسدود کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.