تلفن همراه

گوشی

September 3, 2018
15:18 دوشنبه، 12ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93636

معاون وزیر ارتباطات: 200 میلیون گوشی در کشور فعال است

طرح ثبت گوشی های تلفن همراه (رجیستری) از بیست و هشتم مهرماه پارسال کلید خورد و اکنون به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 200 میلیون گوشی پس از اجرای این طرح در شبکه تلفن همراه کشور فعال است.
 
مرحله عملیاتی طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) از اواخر مهر پارسال با هدف ساماندهی ورود گوشی ها به کشور و مبارزه با قاچاق آن، آغاز شد.
پس از مشمول شدن نشان تجاری اپل، نوبت به سایر نشان های تجاری مانند موتورولا، گوگل، بلک بری، ال‌.جی رسید و به خریداران این نشان ها هشدار داده شد در صورتی که قصد خرید دارند، مراحل ثبت و فعال‌سازی انجام دهند تا بتوانند از خدمات شبکه تلفن همراه روی گوشی های خود استفاده کنند.
آنگونه که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به ایرنا توضیح داد، پس از اجرای طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه یا همان رجیستری، هر گوشی که در این سامانه وارد می شود همزمان در سامانه رگولاتوری نیز ثبت می شود.
 
*وزارت ارتباطات متولی تنظیم بازار گوشی نیست
«حسین فلاح جوشقانی» درباره تلاش برای ساماندهی بازار تلفن همراه که در هفته های اخیر با مشکلات متعددی روبرو شده است، یادآوری کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ وظیفه ای در این زمینه ندارد اما از باب همکاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک می کند بتواند این بازار را ساماندهی کند.
وی که رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیر اجرای طرحی اند تا براساس آن همه فرایند های واردات گوشی تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی را ردگیری کنند.
به گفته وی، اکنون گوشی های تلفن همراه به محض ورود به کشور در سامانه های گمرک و رجیستری ثبت می شوند اما پس از آن هیچ نظارتی بر چگونگی رسیدن به دست مصرف کننده نهایی وجود ندارد و برهمین اساس این نهادها دنبال اجرای چنین طرحند.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصممند تا آخر تابستان امسال طرح ردگیری همه فرایندهای واردات گوشی تلفن همراه را- از ورود تا توزیع به صورت عمده و سپس توزیع خرد- اجرایی کنند تا بتوان بازار گوشی تلفن همراه را کامل ساماندهی کرد.
فلاح جوشقانی تاکید کرد وزارت ارتباطات برای تنظیم بازار گوشی تلفن همراه هیچ وظیفه ای ندارد و فقط به عنوان تسهیل امور همکاری لازم را خواهد داشت.
 
*سرنوشت مبهم 600 هزار گوشی گمرکی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت 600 هزار گوشی ثبت سفارش شده گفت: همچنان وضعیت این گوشی ها که در گمرک ثبت شده، روشن نشده است؛ گرچه قول هایی برای تعیین تکلیف داده شده است.
فلاح جوشقانی ادامه داد: واردات گوشی باید با تخصیص ارز از طریق سامانه های بانکی انجام می شد اما وارد کنندگان این 600هزارگوشی از روش های دیگر برای واردات تامین ارز کردند.
به گفته وی، اکنون این مشکل باید از روشی منطقی برطرف شود تا این گوشی ها بتوانند وارد بازار شوند.
به گزارش ایرنا، سامانه هوشمند اطلاع رسانی تجهیزات ارتباطی شانزدهم مردادماه امسال اعلام کرد: ثبت سفارش 600 هزار گوشی تلفن همراه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شده است و این گوشی ها بزودی از گمرک روانه بازار می شود.
 
* وضع نامعلوم 120 هزار گوشی توقیفی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سرنوشت گوشی های توقیف شده گفت: 120 هزار گوشی تلفن همراه توسط مراجع مربوط توقیف شده و در این زمینه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دادستان کل کشور نامه نگاری کرده است.
فلاح جوشقانی ادامه داد: هنوز هیچ تغییر دراین باره صورت نگرفته و همچنان منتظر اعمال نظر مقام قضایی هستیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوزدهم مردادماه امسال در پاسخ به ایرنا درباره سرنوشت گوشی های توقیفی و اثرگذاری ورود آنها به بازار گفت: جلسه ای با کارگروه ثبت تلفن همراه متشکل از نماینده وزارت، صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار و پیشنهادی صورتجلسه شد.
«محمدجواد آذری جهرمی» ادامه داد: این صورتجلسه همراه با یک نامه، هفته گذشته برای دادستان تهران ارسال شد تا گوشی ها رفع توقیف و به بازار عرضه شود.
وی تاکید کرد باید منتظر ماند تا فرایندهای قانونی آن و رفع توقیف انجام شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.