تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 4, 2018
19:30 سه شنبه، 13ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93681

سرویس‌ کلان‌داده گوگل از بلاک چین اتریوم استفاده خواهد کرد

طبق پستی که در وبلاگ گوگل منتشر شد، گوگل بیگ کوئری (BigQuery) که یکی از سرویس‌های رایانش ابری گوگل در مقیاس پتابایت (۱۰۰۰ برابر ترابایت) برای جمع‌آوری کلان داده است، با استفاده از مجموعه داده‌های (Dataset) اتریوم درباره تجزیه و تحلیل قراردادهای هوشمند تحقیق خواهد کرد.
 
بیگ کوئری قابلیت بررسی و تحلیل تمامی داده‌های موجود بر روی بلاک چین اتریوم را فراهم کرده است. پروژه ETL اتریوم در گیت‌هاب همان کد برنامه‌نویسی است که برای جمع‌آوری اطلاعات از بلاک چین اتریوم و انتقال آن به بیگ کوئری نیاز دارید.
گوگل به دنبال همکاران و بلاک چین‌های جدید است.
 
قابل دسترسی کردن داده‌های بلاک چین
هدف از قابل دسترسی کردن اطلاعات بلاک چین اتریوم در سرویس رایانش ابری گوگل، دسترسی آسانتر به این اطلاعات است. اتریوم از رابط برنامه‌نویسی یا همان API های مختلفی برای عملکردهای گوناگون نظیر چک کردن موجودی کیف پول استفاده می‌کند، اما نقاط پایانی رابط برنامه نویس (API endpoints) به راحتی برای دستیابی به تمامی اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین نمی‌توانند پاسخگو باشند.
 
این در حالی است که استفاده از رابط برنامه‌نویسی ما را از دیدن تصویری بزرگتر که از داده‌ها شکل گرفته محروم می‌کند، اما سرویس BigQuery OLAP اجازه تجزیه و تحلیل و آنالیز این داده‌ها را می‌دهد. در این بلاگ نموداری از هزینه تراکنش‌ها و اترهای ارسال شده در سال جاری نشان داده شده است.
 
این مصورسازی‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری برای اعمال تغییرات و بروزرسانی‌ها در شبکه اتریوم مفید واقع شود.
 
از این پس گوگل این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که با استفاده از برنامه Parity که در رایانش ابری آن اجرا خواهد شد، اطلاعات بلاک چین اتریوم از این دفتر کل توزیع شده استخراج شود.
 
همچنین این برنامه اطلاعات را به صورت روزانه از بلاک چین اتریوم که شامل تراکنش‌های اتر و تمامی توکن‌‌هاست، استخراج می‌کند و به صورت طبقه‌بندی شده جهت تجزیه و تحلیل در بیگ کوئری ارائه می‌دهد.
 
علاوه بر این کتابخانه پایتون بیگ کوئری این امکان را به مشتریان خواهد داد تا جداول داده را در کرنلز (Kernels) – پلتفرم کدنویسی درون مرورگری استارت‌آپ کگل (Kaggle) – تحلیل کنند.
 
تجزیه و تحلیل قراردادهای هوشمند
همچنین بیگ کوئری گوگل امکان آنالیز فراخوانی قراردادهای هوشمند، زمان تراکنش‌ها و عملکرد این قراردادها را فراهم کرده است.
 
از دیگر دستاوردهای گوگل در بیگ کوئری تجزیه و تحلیل قراردادها و مجموعه داده‌های تراکنش‌ها برای شناسایی پراستفاده‌ترین قراردادهای هوشمند از لحاظ تراکنش‌ها می‌باشد. جدولی که در این زمینه به دست آمده ۱۰ قرارداد هوشمند پراستفاده اتریوم که مبتنی بر استاندارد ERC-721 می‌باشند را نشان می‌دهد.
 
سرویس‌ کلان‌داده گوگل از بلاک چین اتریوم استفاده خواهد کردقرارداد هوشمند و بازی کریپتوکیتیز محبوبترین قرارداد هوشمند با استاندارد ERC-21 می‌باشد. کد اصلی قرارداد هوشمند از زمانی که در بلاک چین اتریوم به وجود آمده است این اجازه را به کاربران خواهد داد تا به تمامی وقایعی که در آن اتفاق افتاده دسترسی داشته باشند. قابلیت دیگری که گوگل فراهم کرده این است که شما می‌‌توانید بازی‌های مشابه کریپتوکیتیز یا هر قرارداد مشابه را با استفاده از جاکارد (Jaccard) که از User Defined Functions جاوا اسکریپت استفاده می‌کند، پیدا کنید.
 
از دیگر قابلیت‌های تجزیه و تحلیل که وجود دارد قابلیت یافتن ۱۰ توکن محبوب با استفاده از حجم تراکنش‌هاست. در برنامه Parity همانطور که در چارت زیر نمایش داده شده است، امکان مشاهده تراکنش‌های یک توکن در هر روز و در بازه زمانی خاصی وجود دارد.
 
مصورسازی بیشتر
استفاده از گراف داده‌ها که تفکرات موجود در شبکه را از تراکنش‌های کیف‌پول‌ها جمع‌آوری ‌کند و آن‌ها را در قالب نمودار و چارت نشان دهد، یکی دیگر از قابلیت‌های این برنامه است.
 
در مثالی که در تصویر زیر آمده، ۵۰,۰۰۰ تراکنش که بین کیف‌پول‌های مختلف که به عنوان نود (نقطه) در تصویر در نظر گرفته شده‌اند به صورت گرافیکی نمایش داده شده است. تراکنش‌های مختلف هم با خطوط رنگی بین کیف‌پول‌ها قابل مشاهده است. این تصویر با استفاده از الگوریتم مدولاریتی ساخته شده است.
 
قسمت اعظمی از سورس کد قراردادهای هوشمند به طور رایگان قابل دسترسی است و کاربران گوگل عملکرد این قراردادها را می‌توانند ارزیابی کنند و حتی از آن برای تفحص قراردادهایی که کد منبعشان قابل دسترسی نیست اما عملکردهای مشابهی دارند، استفاده کنند.
 
سرویس رایانش ابری گوگل شروعی قدرتمند برای آنالیز قراردادهای هوشمند از طریق بیگ کوئری داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.