سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 4, 2018
20:08 سه شنبه، 13ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93702

یخچال هوشمندی که لیست خرید می دهد

آلمان این روزها میزبان بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری و فناورانه اروپا، IFA 2018 در برلین است؛ نمایشگاهی 6 روزه که از 31اوت(9شهریور) آغاز به‌کار کرده و فردا 5سپتامبر(14 شهریور) به‌کار خود پایان خواهد داد. فضای غالب این نمایشگاه که بیشتر به لوازم خانگی اختصاص دارد امسال ازآن گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاست و شاهد محصولاتی نوآورانه در این بخش‌ها هستیم.
 
جولان تلفن‌ها و تلویزیون‌های هوشمند در برلین
امسال در نمایشگاه ایفا، گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند حضوری جالب توجه دارند؛ گوشی‌هایی که با کسری از قیمت آیفون یا نوت 9 سامسونگ هزار دلاری قابل دسترسی هستند. یکی از این برندها سونی است که از گوشی پرچمدار خود Xperia XZ3 رونمایی کرد. برند HTC هم گوشی‌های U12 Life را ارائه داد و ال جی نیز ازگوشی G7 One و همچنین G7 Fit رونمایی کرد.بلک بری با گوشی Key2 LE و ZTE هم با گوشی Axon 9 Pro بخشی دیگر از جذابیت‌های این نمایشگاه بودند. ازسوی دیگر حضور زد تی‌ ای در این نمایشگاه به‌دنبال جدال‌هایش با امریکا نشان می‌دهد این برند همچنان سرپاست. هواوی نیز به‌عنوان یک برند دیگر چینی از آخرین  تبلت  خود با نام Huawei Mate 20 Liteرونمایی کرد. این گوشی 6.3 اینچی فول اچ دی با رزولوشن2340 x 1080 است و از پردازشگر Kirin 710 بهره گرفته است. Kirin 980 نخستین پردازشگر7نانومتری تلفن همراه است و هواوی می‌تواند با کمک آن، فضای بیشتری برای سایر اجزای گوشی همچون باتری بزرگ‌تر یا دوربین‌های پیشرفته‌تر ایجاد کند. گفته می‌شود که این تراشه، 75درصد قوی‌تر از تراشه‌های امروزی هواوی است. Honor نیز دیگر کمپانی چینی است که با گوشی Magic 2 به برلین آمده است.
در نمایشگاه ایفا امسال نسل تازه‌ای از تلویزیون‌های هوشمند رونمایی شد که بسیار جالب توجه بودند. یکی از این تلویزیون‌ها محصول کمپانی سامسونگ است و The Frame نام دارد. این تلویزیون 49اینچی تنها یک وسیله الکترونیکی نیست و کاربر می‌تواند با توجه به سلیقه خود آن را به یک تابلو نقاشی زیبا برای خانه‌اش تبدیل کند چرا که تکنولوژی آن به گونه‌ای است که وقتی تلویزیون خاموش است به جای صفحه نمایش سیاه رنگ، شما یکی از شاهکارهای نقاشی جهان را در این قاب خواهید داشت و این تابلو می‌تواند زینت بخش دیوار خانه‌تان باشد. سامسونگ همچنین امسال تلویزیون‌های QLED را به نمایش گذاشته که 85 اینچی و 8k هستند. ال‌جی از کره‌جنوبی هم نخستین تلویزیونOLED جهان با رزولوشن 8k را در برلین رونمایی کرد. این تلویزیون 88اینچی دارای 33میلیون پیکسل است. گفتنی است پیش از این پاناسونیک و سامسونگ، تلویزیون های8k عرضه کرده بودند ولی هیچ یک صفحه نمایش OLED نداشته‌اند.
 
دنیای نوت بوک‌ها
کمپانی‌های ایسوس، ایسر و همچنین دل(DEL) نیز در این نمایشگاه نسل جدید نوت بوک‌های خود را به نمایش گذاشتند؛ نوت بوک‌هایی که بسیار سبک، فوق‌العاده باریک و چندکاره هستند. امسال ایسوس به عرضه ZenBook  با صفحه نمایش 13 تا 15 اینچی پرداخته است. ایسوس اندازه صفحه نمایش نوت بوک‌های خود را افزایش داده و نسبت صفحه به بدنه این نوت 50درصد است و مدل 15 اینچی آن، رزولوشن 4k دارد. همچنین این نوت بوک‌ها مجهز به نسل هشتم پردازشگرهای Core i هستند و قیمت آنها از 899دلار آغاز می‌شود. این نوت بوک‌ها دارای وب کم و دوربین پشتی هستند و همچنین پس از عکس گرفتن از اشیا می‌توانند آنها را به واقعیت افزوده(AR)تبدیل کنند.
ایسر نیز نوت بوک‌های Swift 5 ارائه داده که 15 اینچی هستند. این نوت بوک‌ها با وزن 990گرم، ضخامت 1.6سانتیمتر و صفحه نمایش فول اچ دی دارد و تا پایان سال با قیمت هزار و 99دلار راهی بازار خواهد شد. کمپانی دل(Dell) هم نوت بوک‌های 13، 15 و 17 اینچی در این نمایشگاه ارائه کرد.
 
اینترنت اشیا در کانون نمایشگاه
وسایل هوشمند و مجهز به فناوری اینترنت اشیا(IOT) در ایفا 2018 حضوری پررنگ داشتند و در این میان وسایل آشپزخانه، اسپیکرهای هوشمند، قفل‌های هوشمند و… حضوری موفق داشتند. یکی از کمپانی‌های برتر آلمانی(بوش) با قدمتی 132 ساله از یخچال‌های هوشمند مجهز به رایانه رونمایی کرده است که می‌تواند تا 60 مدل مختلف میوه و سبزیجات داخل یخچال را با کمک هوش مصنوعی شناسایی و به کاربر یادآوری کند که هر میوه یا سبزی را باید در کدام قسمت یخچال قرار دهد تا تازه‌تر بماند. بررسی مواد داخل یخچال و نوشتن کمبودها در لیست خرید، ارتباط گرفتن با سوپرمارکت آنلاین و سفارش خرید هم یکی دیگر از توانمندی‌های این یخچال هوشمند است.
PAI نیز یکی دیگر از نوآوری‌های نمایشگاه IFA است. در واقع PAI پروژکتوری است که یک صفحه لمسی تمام رنگی را بر دیوار یا میز آشپزخانه ایجاد می‌کند. این صفحه شامل اپلیکیشن‌های متعدد مربوط به دستورهای مختلف غذاست و می‌توانید با کمک آن بدون اینکه مجبور شوید هربار دست خود را بشویید و از روی گوشی دستور را بخوانید و یک غذای خوشمزه درست کنید. همچنین می‌توانید هنگام آشپزی، ایمیل خود را از این طریق چک کنید بدون اینکه نگران کثیف بودن انگشت تان باشید.
 
فناوری‌های پوشیدنی
در نمایشگاه ایفا امسال ، فناوری‌های پوشیدنی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. امسال گوگل نیز از آخرین ساعت هوشمند خود رونمایی کرد که البته قرار است در پاییز راهی بازار شود. گروه Fossil هم از نسل چهارم ساعت‌های هوشمند خود رونمایی کرد که مجهز به جی‌پی‌اس و NFC هستند. این ساعت‌های ضد آب سنسورهای اندازه‌گیری ضربان قلب دارند و ظاهر زیبای آن مخاطبان بسیاری را جذب خود کرده است. حتی گفته می‌شود برخی نمونه‌های این ساعت هوشمند را می‌توان هنگام شنا به مچ داشت.کاسیو نیز آخرین ساعت هوشمند خود با نام Pro Trek را ارائه داد که طول عمر باتری آن افزایش چشمگیری یافته است.
در این میان، Garminاز دستبندهای هوشمندی با نام Vivosmart 4 رونمایی کرده که مجهز به اکسیمتر است و می‌توانند میزان غلظت اکسیژن خون را اندازه‌گیری کنند. این دستبند هوشمند برای کسانی که به یک اختلال خواب به‌نام آپنه مبتلا هستند نیز بسیار مفید است و همچنین می‌تواند اطلاعات خواب کاربر را مورد بررسی قرار دهد. این دستبند همچنین به VO2 max مجهز است که میزان استرس کاربر را رصد می‌کند و آن را با پزشک در میان می‌گذارد.
هدفون WH-1000XM3 با قابلیت حذف صدای اضافی یکی از تازه‌های کمپانی ژاپنی سونی است که پردازشگر آن سبک‌تر از نمونه‌های قبلی است. هدفون‌های Kokoon هم دیگر نمونه معرفی شده هستند که صداهای مزاحم را از بین می‌برند و به شما کمک می‌کنند که براحتی به خواب بروید. با کمک این هدفون می‌توانید به موسیقی هم گوش دهید و حتی تمرینات ریلکسیشن و تنفس را هم دریافت می‌کنید. این هدفون‌ها به الکترودهایی مجهز هستند که امواج مغزی را اندازه‌گیری می‌کند و به این ترتیب این وسیله می‌فهمد مغز شما آرام است و آماده  بستن چشم هایتان هستید پس موسیقی ملایم را برایتان پخش می‌کند.
از دیگر نمونه‌های جالب این نمایشگاه هم می‌توان به پهپاد Mantis Q با دوربین4k و بازوهای قابل تا شدن اشاره کرد که با صدا کنترل می‌شود و قدرت تشخیص چهره را دارد و می‌توان آن را براحتی با خود حمل کرد. صندلی بازی ایسر با نام Predator Thronos نیز یکی دیگر از شگفتی‌ها و خبری خوب برای گیمرهاست. هنگام نشستن روی این صندلی ویبره‌ها، چراغ‌های ال‌ای دی، صدا و…، بازی را بسیار واقعی می‌کند و گیمر تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد داشت.
 
ایفا در یک نگاه
 نمایشگاه ایفا برلین(Intenationale Funkausstellung Berlin) یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی در آلمان محسوب می‌شود؛ نمایشگاهی که در سال 1924 با 242 غرفه و 180هزار بازدیدکننده در فضایی 7هزار متری آغاز به‌کار کرد و امروزه این نمایشگاه در فضایی به وسعت 150 هزار متر مربع برگزار شده و سالانه بیش از 250هزار بازدیدکننده از 100 کشور جهان و بیش از 1800 غرفه دار را جذب خود می‌کند. گفتنی است که بین سال‌های 1924 تا 1939، این نمایشگاه یک رویداد سالانه بود ولی از سال 1950 تا 2005 به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شد. البته از سال 2005 دوباره شرایط تغییر کرد و ایفا به نمایشگاهی سالانه تبدیل شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.