اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 10, 2018
12:49 دوشنبه، 19ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93775

موتور جستجویی که تبدیل به یک غول فناوری شد

گوگل ۲۰ سالگی خود را در حالی جشن گرفت که قدرتی بیش از انتظار پیدا کرده است.
 
به گزارش دیلی‌میل، ۲۰ سال از تصمیم "سرگئی برین"(Sergey Brin) و "لری پیج"(Larry Page) برای تاسیس بزرگترین موتور جست‌وجوی جهان به نام "گوگل"( Google) گذشته است.
 
هر دوی آن‌ها دانشجو دکتری دانشگاه "استنفورد" بودند و با نام "مردان گوگل" شناخته می‌شدند.
 
"لری پیج" و "سرگئی برین" و "اریک اشمیت"(رئیس اجرایی هیئت مدیره آلفابت) قبول کردند که به مدت بیست سال، یعنی تا سال ۲۰۲۴ در کنار هم کار کنند. 
 
این غول فناوری دنیا در توسعه "گوشی‌های هوشمند"، "ویدئوهای آنلاین"، "ایمیل"، "نقشه" و بسیاری از فناوری‌های دیگر نقش بسزایی داشته است.
 
این دو تصمیم داشتند که تمامی اطلاعات اینترنتی را سازماندهی کنند و آن‌ها را برای عموم مردم دسترس‌پذیر سازند.
 
موتور جست‌وجوی گوگل به عنوان دروازه‌ اصلی اینترنتی جهان است. درآمد حاصل از تبلیغات "کسب‌ و کارهای دیجیتال" گوگل در سال جاری به ۱۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.
 
بخش عمده‌ای از درآمد گوگل حاصل از سیستم‌های اجرایی "اندروید" است.
 
این سیستم عامل، در ۸۰ درصد از گوشی‌های هوشمند جهان در حال اجرا است.
 
گوگل همچنین بزرگترین سایت "ویدئو" جهان به نام "یوتویوب"( YouTube)، محبوب‌ترین مرورگر جهان تحت عنوان "کروم"( Chrome) ، برترین سرویس ایمیل جهان "جی‌میل"( Gmail) و "نقشه"( maps) را راه‌اندازی کرده است.
 
"گوگل" در ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی در ۴ سپتامبر  ۱۹۹۸ و با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰۰ هزار دلار تاسیس شد.
 
 فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ انجام شد.  
 
گوگل به‌طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه بر روی بیش از یک میلیارد درخواست جست‌وجو و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد.
 
نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود.
 
گوگل زیر نظر شرکت مادر خود "آلفابت"(Alphabet) فعالیت می‌کند و ارزش آن و شرکت‌های هم‌نظیرش در آلفابت به ۸۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.
 
موفقیت این شرکت بزرگ عموما با شرکت‌ "مایکروسافت"( Microsoft) مقایسه می‌شود.
 
"کمیسیون اروپا" پیش از این به دلیل استفاده غیر قانونی از گوگل بالغ بر ۷.۸ میلیارد دلار جریمه شد.
 
"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا و برخی از سرمایه‌گذاران آمریکایی در نظر دارند که سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را در گوگل انجام دهند.
 
احتمال دارد که در دهه آتی، این غول فناوری به مبارزه برای حفظ قلمرویی که دو دهه به ساخت آن مشغول بوده است، بپردازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.