باندپهن

باندپهن ثابت

فیبرنوری

September 12, 2018
13:05 چهارشنبه، 21ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93853

شرایط استفاده اپراتورهای ثابت و همراه از فیبرنوری وزارت نیرو تسهیل شد

اپراتورها برای استفاده از شبکه فیبرنوری وزارت نیرو دیگر نیازی به امضای تفاهم‌نامه با این وزارتخانه ندارند. 
 
وزیر ارتباطات در مراسم نشست مشترک وزارت نیرو و وزارت ارتباطات خبر از امضای تفاهم‌نامه‌ای داد که براساس آن تمام اپراتورهای ارتباطی دارای مجوز از وزارت ارتباطات دیگر به صورت جداگانه اقدام به چانه زنی برای دریافت خدمات فیبر نوری از وزارت نیرو  نخواهد کرد.
 
محمد جواد آذری جهرمی در مورد سند اقدام مشترک توسعه کاربردهای فناوری نوین در صنعت برق و آب ، با اعلام اینکه بزرگترین پروژه سال‌های پیش روی وزارت ارتباطات یعنی توسعه شبکه ارتباطات ثابت با چالش جدی روبه رو شده‌است گفت:‌« به دلیل نوسانات نرخ ارز توسعه شبکه ارتباطات ثابت کشور و برگشت سرمایه از این توسعه به سمت غیر اقتصادی شدن پیش می‌رود از این رو در تلاش برای ایجاد تغییراتی در این حوزه هستیم. به همین دلیل هم بسته پیشنهادی را تهیه و به ستاد اقتصادی مقاومتی برای تصویب ارسال کرده‌ایم همچنین اگر شرایطش فراهم باشد در این زمینه از ظرفیت قانونی مجلس هم برای تصویب این بسته استفاده خواهیم کرد.»
او در ادامه به توسعه پروژه اتصال فیبرنوری به منازل اشاره کرد و وافزود: «در تمام دنیا در فاز اول اجرای این طرح، به جای کندن زمین از ظرفیت‌های شبکه هوایی فیبرنوری استفاده می‌کنند. به همین دلیل در بخش دوم سند مشترک توسعه کاربردهای فناوری نوین در صنعت نیرو، طرح‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های شبکه فیبرنوری وزارت نیرو در نظر گرفته‌ایم.»
 
براساس اظهارات وزیر ارتباطات تا پیش از این سند روش سابق شرکت توزیع برق اینگونه بود که به صورت جداگانه برای استفاده از ظرفیت‌های شبکه فیبرنوری خود با اپراتورهای شبکه تفاهم‌نامه امضا می‌کرد، اما حالا در یک چارچوب کلی وزارت نیرو با وزارت ارتباطات یک قرار داد یکپارچه و مشخص برای استفاده تمام اپراتورهای ارتباطی دارای مجوز از وزارت ارتباطات فراهم شده تا هر اپراتور به صورت جداگانه اقدام به چانه زنی برای دریافت خدمات نکند.
 
جهرمی در توضیح این چارچوب می‌گوید: «وظایف وزارت نیرو و ارتباطات در این زمینه به صورت شفاف مشخص است و بر این اساس تمامی شرکت‌های فعال در شبکه ارتباطی (دارای مجوز) میتوانند برای توسعه شبکه فیبرنوری خود در درون شهرها از ظرفیت‌های وزارت نیرو استفاده کنند البته که در این خصوص در تلاش هستیم که از ظرفیتهای بین شهری- درون استانی وزارت نیرو هم بهره‌برداری کنیم.»
جهرمی همچنین در ادامه یکی از سخترین مراحل هوشمندسازی صنعت نیرو و استفاده از فناوری‌های نوین در این صنعت را نبود مدل اقتصادی مشخص اعلام کرد و گفت‌: « اصلی‌ترین چالش در زمینه ورود فناوری‌های نوین به صنعت نیرو این است که از چه مدل اقتصادی بهره برده شود که اهداف لازم این طرح که رشد اقتصادی و افزایش بهروری است اتفاق بی‌افتد. سال‌هاست تصمیم به هوشمند سازی کنتورهای برق گرفته شده اما مشخص نیست که چه کسی باید هزینه تعویض این کنتور را بدهد مردم هم نباید هزینه این هوشمندسازی را بدهند. بنابراین باید اعتبارات لازم برای توسعه در این بخش استخراج شود تا کار براساس برنامه پیش رود.»
وزیر ارتباطات همچنین در این نشست اعلام کرد: این سند در نهایت باعث ایجاد اشتغال و ورود کسب‌وکارهای نوین برمبنای هوشمندسازی صنعت نیرو می‌شود.
 
براساس اظهارت وی شرکت‌های نوین برای ورود به این عرصه نیاز به سرمایه اولیه دارند که در این مورد هم وزارت ارتباطات برای تامین سرمایه از ظرفیت‌های پست بانک استفاده خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.